گرامیداشت هفته دولت؛ گزارش عملکرد دولت یازدهم در یزد(4)

دولت تدبیر و امید در استان یزد در تامین آب شرب و مدیریت مصرف آب کشاورزی چه کرده است؟

با هدف اطلاع رسانی از عملکرد دولت یازدهم در استان یزد همزمان با گرامیدشات هفته دولت روزانه گزارشی از عملکرد دولت ارائه می شود. در این بخش عملکرد در زمینه تامین آب شرب و مدیریت مصرف آب کشاورزی در استان یزد ارائه می گردد.

به گزارش یزدی نیوز با هدف اطلاع رسانی از عملکرد دولت یازدهم در استان یزد همزمان با گرامیدشات هفته دولت روزانه گزارشی از عملکرد دولت ارائه می شود. در این بخش عملکرد در زمینه تامین آب شرب و مدیریت مصرف آب کشاورزی در استان یزد ارائه می گردد.

 
۱- تامین آب شرب:
۱-۱- پیش بینی شرایط اضطراری:
در اولین روزهای مسئولیت گزارش مربوط به خوردگی لوله خط انتقال اول آب یزد و احتمال قطع آب در زمان ترمیم و رفع خوردگی لوله ها از شرکت آب منطقه‌ای یزد در جلسه‌ای دریافت شد و اولین گام اخذ مجوز حفر تعداد ۲۵ حلقه چاه اضطراری از وزیر محترم نیرو برداشته شد و موافقت ایشان اخذ گردید و برای پیشگیری از  قطع آب و افت فشار آب شرب با همت شرکت آب منطقه ای استان یزد و شرکت آب و فاضلاب استان یزد تاکنون ۲۳ حلقه چاه حفر گردیده است و این اقدام موجب گردید در دو نوبت عملیات ترمیم لوله و رفع آلودگی ناشی از نشت گازوئیل در حوالی حوضه آبگیر علیرغم قطع کامل آب انتقالی به استان با در مدار قرار دادن چاههای اضطراری و چاههای متعلق به ادارات و آبگیری کامل مخازن در حین عملیات ترمیم و رفع نشتی گازوئیل قطع آب شهری اتفاق نیفتد ولی درنقاطی از شهر یزد افت فشار مشاهده گردید. 
علاوه  بر این برای جداسازی شبکه آب فضای سبز از آب شرب طرحهای مطالعاتی مربوط مصوب و در دست اجرا قرار گرفته است. 
نسبت به  تامین آب شرب روستایی نیز با حفر و تجهیز ۷۲ حلقه چاه آب آشامیدنی با اجرای ۱۲۲ کیلومتر خط انتقال و شبکه آب روستایی و احداث ۱۲ مخزن ذخیره آب با ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب اقدام و مطالعه و طراحی و احداث ۳۰ مجتمع آب رسانی روستایی انجام و ۱۵ مجتمع آب روستایی احداث گردیده است و ۶۵ سامانه گندزدایی و کنترل کیفی آب شرب روستایی نیر ایجاد شده است و به این ترتیب تعداد ۲۸۶ روستا با جمعیت ۱۲۶۳۰۹ نفر متشکل از ۳۵۰۸۹ خانواده از آب شرب سالم بهره مند شده اند:
 
۲-۱- خط دوم انتقال آب شرب به استان یزد:
با پیگیری های لازم موضوع انتقال آب شرب یزد، اصفهان و کرمان در دستور کار شورایعالی آب کشور قرار گرفت و در نیمه دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۳ شورایعالی آب مصوب نمود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال به اصفهان و ۱۵۰ میلیون مترمکعب به یزد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب به کرمان اختصاص داده شود. 
براساس مصوبه شورایعالی آب کشور مقدمات اجرایی خط انتقال آب به یزد فراهم و پیمانکار خط شروع بکار نمود و در جریان مباحث اجرای خط برای هماهنگی بیشتر و سرعت عمل، مجری خط انتقال که شرکت آب منطقه ای یزد بود به شرکت آب نیرو تغییر یافت و در قانون بودجه مصوب گردید و در چارچوب مصوبه شورایعالی آب و قانون بودجه سال ۹۳ و ۹۴ عملیات اجرایی خط انتقال و سد مربوط شروع گردید و تاکنون ۳۵ کیلومتر حفاری مسیر لوله گذاری انجام و ۲۵ کیلومتر لوله گذاری آن صورت گرفته و عملیات اجرایی ادامه دارد و امیداست سرعت عمل مجری و پیمانکار بنحوی باشد که قبل از بروز وضعیت بحرانی حاد برای آب شرب استان یزد آب شرب مورد نیاز تامین و مردم متدین و شریف یزد از آن استفاده نمایند. بمنظور پیگیری مجددانه عملیات اجرایی طرح، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به عنوان مسئول پیگیری معرفی گردید تا با اولویت به این امر مبادرت نماید.
 
۳-۱- مطالعه امکان سنجی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان: 
برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان مطالعات امکان سنجی انجام و شرکت انتقال و توزیع آب یزد نیز در این ارتباط تشکیل و به ثبت رسیده است و پس از قرارداد تضمین خرید آب اقدامات اجرایی را دنبال خواهد کرد . 
 
۴-۱- کمک به اعتبارات مربوط به انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان: 
انتقال آب از خلیج فارس برای استان کرمان و استان یزد توسط شرکتهای سنگ آهن چادرملو و گلگهر پیگیری و مطالعات آن انجام و ارزیابی زیست محیطی آن صورت گرفته و عملیات اجرایی آن شروع شده است و مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار در مصوبات سفر رئیس  جمهور به استان یزد برای تسریع عملیات اجرایی آن مصوب گردیده است.
 
۵-۱- مطالعه امکان سنجی انتقال آب دریای خزر به یزد:
برای انتقال آب دریای خزر به استان یزد نیز مطالعات مقدماتی انجام گردیده و چنانچه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان عملی باشد برای استان یزد نیز انتقال آب دریای خزر به استان یزد مقرون به صرفه خواهد بود.
۶-۱- باروری ابرها 
۷-۱- ترمیم و نوسازی لوله های آب فرسوده 
 

۱ دیدگاه

  • علی اصغر

    این چیه دیگه. چقدر انشاء ضعیفی داره. یه کارمند بیسواد اینا رو مینویسه شما چرا همونجور کپی پیست میکنید. حداقل یه ویرایش روش انجام بدید.