دراقدامی جالب از سوی دوستداران میراث:

تمام «درهای زشت» در بافت تاریخی یزد رنگ شدند

در اقدامی از سوی برخی تشکل‌های مردم نهاد میراث فرهنگی و با همکاری و مشارکت مردم، همه «درهای زشت» در بافت تاریخی یزد رنگ شدند.

به گزارش یزدی نیوز با نزدیک شدن حضور ارزیابان یونسکو در یزد و تایید پرونده برای جهانی شدن بافت تاریخی یزد، اقدامات خودجوش مردمی با هدایت و همراهی پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد آغاز شده است.

گروهی از دانشجویان فعال در عرصه میراث فرهنگی به همراه اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد این بخش با حضور در بافت تاریخی اقدام به رنگ‌آمیزی درهای خانه‌هایی کردند که کثیف و زشت شده یا رنگ آنها تناسبی با دیوارهای کاهگلی بافت تاریخی یزد نداشت.

این اقدام شور و حال خاصی در بافت تاریخی یزد ایجاد کرده به نحوی که حتی گردشگران خارجی از این حضور و استقبال مردم متحیرند.

درهای چوبی خانه ها که دیگر کمتر می توان اثری از آنها یافت، زیبایی خاصی به بافت تاریخی بخشیده اند اما برخی درهای فلزی به واسطه رنگ‌هایی متضاد با رنگ کاهگل، یکدستی و یکپارچگی بافت تاریخی را از بین برده بودند که با رنگ آمیزی این درها توسط دانشجویان و مردم، بافت تاریخی تصویر زیباتری پیدا کرده است.

مسئولان میراث فرهنگی استان یزد نیز خود را به جمع مردم رساندند و ضمن قدردانی از مشارکت و همراهی مردم، اظهار امیدواری کرد: بافت تاریخی یزد برای همیشه با مشارکت و همدلی مردم پویا و زیبا باقی بماند.

منبع: مهر

۱ دیدگاه

  • پيشنهاد

    چه خوب دمشون گرم. لوله هاي گاز و كنتوراش هم كه در نهايت بي سليقگي هست هم يه فكري بكنن براش يا از همين رنگ بزنن روش. قدم بعدي حذف تير چراغ برق و جايگزيني با چراغ هاي فانوسي ميتونه باشه. گلدون و سطل آشغال سفالي و نيمكت ها چوبي هم جالبه اگه كار بشه نه همه جاش مسيرهاي پر رفت و آمدش.