رکود سنگین در بازار مسکن کشور:

تحرکات بازار مسکن در یزد + قیمت

با این وجود در سال‌های اخیر رکود سنگینی در بازار مسکن کشور حکمفرما شده و این موضوع همزمان با رشد سالانه نرخ مسکن، قدرت خرید در این بخش را روز به ‌روز کاهش داده است.

به گزارش یزدی نیوزبازار مسکن یکی از بازارهای با اهمیت در حوزه اقتصادی کشورمان است، چرا که علاوه بر تاثیرگذاری فراوان بر اقتصاد کلان کشور، در جذب و تخصیص منابع و اشتغال نیز سهم ویژه‌ای به خود اختصاص می‌دهد و مهم‌تر این که ضروری‌ترین نیاز مردم را نیز مرتفع می‌سازد. از طرفی بسیاری از مردم و حتی سرمایه‌گذاران نیز بدون اطلاع از وضعیت این بازار در دیگر بازارهای اقتصادی و خرید و فروش نیز ورود نمی‌کنند.

با این وجود در سال‌های اخیر رکود سنگینی در بازار مسکن کشور حکمفرما شده و این موضوع همزمان با رشد سالانه نرخ مسکن، قدرت خرید در این بخش را روز به ‌روز کاهش داده است.

البته اخیراً تصمیمات و اقداماتی در کشور صورت گرفته که موجب تحرکاتی در این بخش شده است ولی این که سیاست‌هایی مانند کاهش نرخ سود بانک‌ها یا پرداخت تسهیلات جدید مسکن تا چه اندازه می‌تواند منجر به رونق این بازار شود، هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام است.

"رضا چابک" یکی از مشاورین املاک در منطقه‌ صفائیه‌ی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا کاهش سود بانکی را در رونق بازار مسکن تاثیرگذار می‌خواند و می‌گوید: این اتفاق خوبی بوده که می‌تواند به بازار راکد مسکن، حرکتی بدهد، چرا که مراجعات مردم در این مدت برای پرس و جو در مورد احوال بازار مسکن افزایش یافته و قطعاً اگر این شریط تا سه ماه آینده پایدار بماند، بازار بی‌روح مسکن جان تازه‌ای می‌گیرد.

وی از افزایش میانگین ۲۵ درصدی اجاره بها در منطقه صفائیه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: به دلیل کاهش سود بانکی، رهن افزایش پیدا کرده و در نتیجه اجاره بها نیز رشد داشته است، به طوری که در بعضی موارد نرخ رشد تا ۵۰ درصد هم رسیده است.

البته "مسعود غفاریان" یکی دیگر از مشاوران املاک در همین منطقه نیز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان می‌کند: تاکنون کاهش سود بانکی هیچ تغییری در بازار مسکن ایجاد نکرده است و به نظر نخواهد گذاشت.

وی در همین رابطه رکود بازار مسکن را عمیق می‌داند و در این باره تصریح می‌کند: رکود آن‌قدر ادامه‌دار بوده که حتی اگر همه شرایط نیز مطلوب شود، تا مدت‌ها کسی جرات نمی‌کند، پول خود را در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کند.

غفاریان نیز افزایش ۲۵ درصدی اجاره بها در این منطقه را تایید و اظهار می‌کند: البته علاوه بر سود بانکی، تعداد کسانی که یک ملک را اجاره می‌کنند نیز در افزایش اجاربها گاهاً به صورت غیرواقعی تاثیرگذار هستند؛ به گونه‌ای که بعضاً یک واحد مسکونی  به تعدادی دانشجو یا چند نفر تبعه‌ی خارجی اجاره داده می‌شود که مشترکاً نسبت به پرداخت اجاره‌بها اقدام می‌کنند و افزایش اجاربها عملاً برای آنها مشکل‌ساز نخواهد بود، لذا برخی از موجران عملاً واحد خود را بیشتر از نرخ اجاره‌بهای واقعی آن به این قبیل افراد اجاره می‌دهند.

"رضا توکلی" از مشاوران املاک در منطقه‌ امامشهر یزد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به روند رکود بازار مسکن در شهر یزد اشاره می‌کند و می‌گوید:  البته کاهش نرخ سود بانکی در این اواخر موجب شده که مردم احوالاتی از بازار مسکن بگیرند و این در حالی است که قبلاً این گونه نبوده است.

وی ادامه می‌دهد: سود بالای بانک‌ها مردم را تن‌پرور کرده بود، به نحوی که ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری در این حوزه را دچار رکود شدیدی کرده بود ولی از وقتی سود بانک‌ها کاهش یافته به نظر می‌آید که بازار مسکن کشور، جانی دوباره گرفته و تداوم آن می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه شود.

توکلی یادآور می‌شود: هر چند در پنج ماه گذشته به علت رکود بازار موفق به تنظیم هیچ قول‌نامه‌ای نشده بودم، ولی در این اواخر قول‌نامه‌های خوبی داشته‌ام و به نظر حرکت‌هایی در بازار مسکن شکل گرفته است.

این مشاور املاک افزایش اجاره بها در این منطقه را شش درصد ذکر می‌کند و از روند تقریباً ثابت آن تاکنون می‌گوید.

قیمت یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در مناطق مختلف شهر یزد(میلیون تومان)  

حسن آباد                                              65 تا ۸۰

بافت تاریخی(مرکز شهر)                          75 تا ۸۵

نواب صفوی                                          80 تا ۱۳۰

آزادشهر (آپارتمان)                                 100 به بالا

صفائیه(آپارتمان) – واگذاری                       150 به بالا

صفائیه(آپارتمان)- شخصی‌سازی               200 به بالا     

۱ دیدگاه

  • وداد

    گزارش خوبي بود. مرسي كه خودتون گزارش تهيه كرديد و نرفتيد به نقل از فلان خبرگزاري تهران بگيد. اين حركت خوبيه سعي كنيد هر گزارشي از همين يزد باشه.