نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس:

تشکیل شورای تأمین آب از ضرورت‌های استان یزد است

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در حوزه آب استان یزد نیازمند نیازسنجی و تفکیک نیازهای آبی استان است، گفت: در این زمینه تشکیل شورای تأمین آب امری ضروری است.

به گزارش یزدی نیوزسیدابوالفضل موسوی بیوکی  در نشستی خبری با بیان اینکه اولویت اول استان یزد مسأله آب است، اظهار داشت: تلاش شده در زمینه آب هم در تأمین و هم در توزیع و مصرف ورود پیدا کنیم و مشکلات و مسائل را در قالب برنامه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه آب شرب مردم یزد متکی به خط انتقال آب است، افزود: سالانه ۶۴ میلیون مترمکعب از خط انتقال، آب به استان یزد اختصاص پیدا می‌کند که آب این خط برای تداوم حیات استان باید پایدار بماند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس عنوان کرد: خط اول انتقال آب استان یزد پیش از این مورد تعرض قرار گرفته ضمن اینکه صحبت‌هایی در مورد جایز نبودن انتقال آب به یزد، انفال بودن آب، تخریب‌های زیست‌محیطی به دنبال حفر تونل برای انتقال و … از سوی دستگاه‌ها و افراد مختلف مطرح و همه در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند.

موسوی بیوکی تصریح کرد: در هر حال آمار افراد و سازمان‌هایی که به بحث انتقال آب و نقد بر آن ورود پیدا کرده‌اند افزایش یافته و برای اینکه از این امر جلوگیری شود و این خط همچنان پایدار باقی بماند، باید شورای تأمین آب تشکیل شود که اگر این اتفاق رخ دهد، تبعات ورود افراد مختلف به این بحث از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که باید در شورای تأمین آب مورد توجه جدی قرار گیرد، تفکیک میزان نیاز و مصرف آب شرب، کشاورزی و صنعت است تا از این طریق بتوانیم نیاز آبی استان یزد را در این سه بخش بررسی کنیم.

موسوی بیوکی همچنین با تأکید بر اینکه برنامه تخصیصی آب استان یزد نیز باید در شورای تأمین آب بررسی شود، یادآور شد: علاوه بر خط اول انتقال آب، خط انتقالی آب از خلیج‌فارس نیز در برنامه قرار گرفته که این خط در واقع برای صنعت در نظر گرفته شده و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال تخصیص خواهد داشت.

وی افزود: البته ۱۵ درصد از این آب انتقالی قرار است صرف چادرملو شود و بقیه آب انتقالی به مصرف صنایع سایر استان‌های در مسیر خط انتقال از جمله هرمزگان و کرمان خواهد رسید.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: در سفر رئیس جمهور به استان یزد نیز ۴۵۰ میلیون دلار به این امر اختصاص یافت.

موسوی بیوکی اظهار داشت: خط دیگر انتقال آب که به خط دوم معروف است و از سرشاخه‌های کارون تأمین و سد آن در منطقه بهشت‌آباد احداث می‌شود، در دستور کار استان قرار گرفته و امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد پایدارترین منابع آبی که می‌توانیم برای استان یزد و مناطق کویری کشور مورد استفاده قرار دهیم، آب‌های آزاد است که امکان برداشت از این منبع نیز تا سال ۲۰۱۷ وجود دارد.

موسوی بیوکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مراجعات صورت گرفته به دفاتر نمایندگان مجلس عنوان کرد: در استان یزد ۵۰ درصد مراجعات مرتبط با مسائل پیرامونی محل زندگی و مسائل شهری مردم است که این امر نشان از اهمیت نحوه فعالیت شورا و شهرداری یزد دارد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات مردم نیازمند همدلی اعضای شورای شهر است، افزود: اکنون به نظر می‌رسد اتفاق نظر و همدردی در شورای شهر نیست یعنی یک جمع کارشناس خبره و منسجم برای رفع مشکلات شهری مردم وجود ندارد.

موسوی بیوکی با اشاره به اینکه ۹ ماه به زمان برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی و شهر و روستا باقی مانده است، اظهار داشت: با توجه به نیاز استان لازم است ۱۱ نفر متخصص در زمینه‌های عمران و شهری انتخاب شوند و مردم باید به اشخاصی که در این زمینه برنامه دارند، رأی بدهند.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..