طلاق، پدیده ای منفور و رو به افزایش در یزد

no-thumbs

تبعات طلاق منحصر به خانواده نیست بلکه باعث متزلزل شدن جامعه نیز می شود، امروز شاهد روند روبه رشد این معضل اجتماعی هستیم و خانواده که اصلی ترین نهاد اجتماعی است در معرض پیامدهای ناگوار این پدیده نامبارک قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوزاعتیاد، مفاسد اخلاقی، حاشیه نشینی و نقاط بحرانی از جمله آسیب های اجتماعی در کشور هستند که هر کدام از آنها به نوعی با موضوع طلاق مرتبط هستند.
گرچه طلاق، یک امر شرعی و پایان قانونی یک زندگی مشترک محسوب می شود اما آمار از افزایش این آسیب اجتماعی حکایت دارد که جامعه را با بسیاری از نگرانی ها و تهدید ها روبرو کرده است.
به گفته کارشناسان وقوع هر طلاق، ۷۰ آسیب اجتماعی و پیامدهای روحی و روانی متعددی به دنبال دارد.
در این میان کودکان، اصلی ترین قربانیان بی دفاع معضل طلاق هستند و آسیب هایی چون افسردگی ، پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز، آنها را تهدید می کند که به راحتی نمی توان از آن گذر کرد.
آمارهای طلاق در نقاط مختلف کشور تا حدی متفاوت است، در برخی استانها قابل توجه و در برخی دیگر پایین تر است، استان یزد نیز از این قاعده مستثنا نیست و متاسفانه طلاق در این خطه نیز کم و بیش به چشم می خورد.
در این استان، آمار طلاق نسبت به ازدواج درحال افزایش است و هر روز بر تعداد زوجهایی که فرد می شوند افزوده می شود که باید در راستای پیشگیری از این پدیده نامبارک، علاج واقعه قبل از وقوع صورت گیرد.
در استان یزد برای پیشگیری از طلاق، اقداماتی در دست انجام است که امیدواریم شاهد کاهش آن در سالهای آتی باشیم.
*** از هر شش ازدواج در استان یزد، یکی به طلاق می انجامد
کارشناس مسئول آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت اداره کل ثبت احوال یزد گفت: در این استان به ازای هر ۶ ازدواج یک طلاق و در کشور به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت می شود.
'مهدی مصدق' با بیان اینکه رتبه استان در نرخ طلاق ۲۸ است افزود: استانهای سیستان و بلوچستان ، ایلام و چهارمحال بختیاری نرخ طلاقشان کمتر از استان یزد است و استان های البرز ، گیلان ،خراسان رضوی و کرمانشاه بیشترین نرخ طلاق را در کشور به خود اختصاص داده اند.
وی با بیان اینکه در استان متوسط سن طلاق مردان ۳۴.۹ و زنان ۳۰.۱ است گفت: نسبت ازدواج به طلاق در استان ۶ و در کشور ۴.۲ است یعنی در استان به ازای هر شش ازدواج یک طلاق و در کشور به ازای هر چهار ازدواج یک طلاق ثبت می شود.
وی اضافه کرد: متوسط طول زندگی مشترک برای ازدواجهای منجر به طلاق در استان ۸.۴ سال و در کشور ۸.۳ سال بوده است.
*** نبود مهارت زندگی، منجر به طلاق می شود
مدیرکل بهزیستی یزد گفت: نبود مهارت های رفتاری و ارتباطی در زندگی منجر به دوری زوجین از همدیگر و طلاق می شود.
جلیل عفتی به روند رشد طلاق اشاره و افزود: به ازای هر شش ازدواج در این خطه، یک مورد به طلاق می انجامد.
وی عمده ترین علل طلاق زوجین را نارضایتی زناشویی، دخالت اطرافیان و اعتیاد بیان و خاطر نشان کرد: بیشتر طلاق ها در چهار یا پنج سال نخست ازدواج روی می دهد که نشان از این مهم دارد که زوجین مهارت های زندگی را فرا نگرفته اند.
عفتی تصریح کرد: باید در زمینه آمادگی زوجین برای یک زندگی مشترک سرمایه گذاری شود در حالیکه این موضوع در کشور عملی و اجرایی نشده است، همچنین امروزه ساختار خانواده از شکل سنتی به مدرن تبدیل شده و در واقع ما نتوانستیم فرزندانمان را آماده ورود به یک زندگی اجتماعی و تشکیل خانواده کنیم.
وی اظهار کرد: فراهم نشدن زیر ساختهای زندگی مشترک و نداشتن مهارتهای زندگی منجر به طلاق می شود.
مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: باید ما مسئولان در مباحث مهارت آموزی، شیوه زندگی کردن و ارتقاء توان زندگی اجتماعی سرمایه گذاری کنیم و همچنین آموزش مفاهیم زندگی را از مهدهای کودک آغاز کنیم.
عفتی تصریح کرد: مهارت آموزی، صرف ارائه آموزش نیست بلکه باید منجر به تغییر رفتار در افراد شود و این براساس اصول علمی قابل انجام است.
وی افزود: در مهدهای کودک بجای بازیهای فردی، باید بازیهای جمعی را آموزش دهیم این به معنای انتفال مفاهیم زندگی است.
وی با بیان اینکه ارتباط، نقطه کلیدی در بحث زندگی اجتماعی است تصریح کرد: وقتی افراد مهارت را اموزش نبینند خواسته ناخواسته با یکسری عوارض و آسیبهای اجتماعی در جامعه به روبرو می شوند.
عفتی اظهار کرد: این تفکر که ارتباطات، منجر به انحطاط زندگی شده باوری غلط است زیرا نمی توانیم فردا از پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: تکنولوژی روز به روز در حال رشد است و ارتباطات هم قطعا گسترده تر خواهد شد ما باید فرزندانمان را در برابر آسیبهای تکنولوژی مصون سازی کنیم و برای زندگی فردا اماده نماییم.
مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: نیاز داریم در شیوه ، مفاهیم آموزشی و تعلیم و تربیت فرزندانمان بازنگری کنیم.
وی اضافه کرد: برخی خانواده ها حاضر هستند برای قبولی فرزند خود در آزمون سراسری سرمایه گذاری کنند اما برای پرداخت هزینه های دوره های آموزشی قبل از ازدواج و مشاوره ژنتیک، این کار انجام نمی دهند.
وی با اشاره به اینکه باید زوحین قدرت و تشخیص مفاهیم مشترک زندگی داشته باشند تا زندگی موفقی داشته باشند اظهار کرد : طلاق، مسیری است که افراد در زندگی مشترک ، هنگامی که فهم مشترک از یکدیگر نداشته باشند به ان روی می اورند اما باید قبل از آن مهارت لازم را فرا گرفته باشند.
وی به آسیب های بعد از طلاق اشاره و اضافه کرد: همچنین زوجین چه مرد و چه زن بعد از طلاق دچار عوارض و آسیب های زیادی می شود و حتی ممکن است دچار مخاطرات شدید شوند.
وی با بیان اینکه نباید به موضوع طلاق ساده نگاه کرد تصریح کرد: اثرات و عوارض طلاق مدتها یا حتی در زندگی بعدی آنها و بر روی فرزندان آنان تاثیر خواهد داشت.
عفتی تصریح کرد: طلاق اکنون به عنوان یک آسیب اجتماعی در جامعه محسوب می شود
باید به این پدیده ، یک نگاه جامع و کامل داشته باشیم تا بتوانیم گامهای موثری برداریم.
وی با بیان اینکه بیشترین دادخواست های طلاق از سوی بانوان است گفت: زوجین باید در زندگی مشترک نقاط مثبت یکدیگر را تقویت و عیوب همدیگر را بپوشانند این واقعیت زندگی مشترک است نه اینکه بهانه ای بگیرند و جدا شوند.
وی اضافه کرد: اگر ایرادی در مسیر زندگی است نسبت به یکدیگر از طریق عطوفت و مهربانی رفع کنند نه اینکه همین که به مشکل برخورد کردند بجای صبر و تحمل، تصمیم به جدایی بگیرند.
*** اجرایی طرح مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق
کارشناس مسئول امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی یزد گفت: طرح مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق از سال ۷۸ در استان با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و از جمله طلاق اجرا شد.
محبوبه داورانی اظهار کرد: در راستای این طرح زوجین متقاضی طلاق و دارای اختلاف حاد خانوادگی از خدمات تیمی ، مددکاری، روانشناسی ، روانپزشکی و مشاوره حقوقی بهره مند می شوند.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع خانواده و رشد طلاق در راستای طرح مذکور در استان تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی و دادگستری استان منعقد شد و از نیمه مرداد ماه سال ۹۰تاکنون تمام متقاضیان تمکین و طلاق جهت دریافت خدمات به مراکز بهزیستی استان ارجاع می شوند.
داورانی با بیان اینکه در سال گذشته سه هزار و ۶۲۹ پرونده به مراکز بهزیستی استان ارجاع داده شد اظهار کرد: ۴۳.۳ درصد از این تعداد پرونده منجر به سازش شد.
وی یاد آور شد: همچنین برخی از پرونده های ارجاع شده از دادگستری به دلیل نبود همکاری یکی از زوجین و یا نبود دسترسی به آنها و داشتن شرایط خاصی برای پیگیری پرونده در دادگستری به آن مرجع بازگردانده شد.
داورانی گفت: از بین مراجعین طرح یاد شده سال گذشته بیشترین تقاضای ارائه شده به دادگاه از سوی زنان و تقاضای طلاق توافقی بود.
وی گفت: همچنین بر اساس پرونده های تشکیل شده در این مرکز ، بیشتر اختلافات مربوط به پنج سال نخست زندگی است.
داورانی تصریح کرد: همچنین مراجعه کنندگان به این مرکز دلیل اختلاف خانوادگی و مراجعه خود به دادگاه را نارضایتی زناشویی ، اعتیاد، خیانت و دخالت اطرافیان بیان نمودند.
وی گفت: همچنین در صد زیادی از زوجین دارای پرونده در مرکز مذکور، دارای ازدواج اختیاری بوده اند و تعداد کمی از انها ازدواج اجباری داشته اند.
وی افزود: موثرترین خدمات برای پیشگیری از طلاق زمانی است که زوجین برای راهنمایی و مشاوره قبل از مراجعه به دادگاه اقدام کنند.
این کارشناس یادآور شد: اختلافات حاد خانوادگی ، متارکه و طلاق عوارض روانی زیادی برای زوجین و کودکان آنها در پی دارد و بیشتر زنان در معرض جدایی ، دچار افسردگی می شوند همچنین فرزندان این خانواده ها اضطراب ، پرخاشگری و افسردگی را تجربه می کنند که این اختلالات زمینه ساز سایر اختلالات رفتاری در آینده می شود.
***آموزش های قبل از ازدواج راهکار موثر در کاهش طلاق
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد گفت: تنها مسئله ای که به آن بها داده نمی شود آموزشهای قبل از ازدواج و انتخاب همسر است.
فاطمه محمدی بهترین زمان این آموزش ها را بین سن ۱۴ تا ۱۸ سالگی بیان کرد و افزود: اغلب نوجوانان و جوانان در این گروه سنی به جنس مخالف خود گرایش پیدا می کنند یا در برخی موارد هم ازدواج می کنند.
وی اظهار کرد: همچنین در همین گروه سنی تحت تاثیر احساسات خود قرار گرفته و بدون آگاهی اقدام به ازدواج می کنند و این امر موجب می شود ازدواج آنها در همان سال نخست زندگی منجر به طلاق شود.
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد تصریح کرد: البته برخی از خانواده ها با برگزاری این دوره ها در این گروه سنی مخالف هستند زیرا آگاهی ندارند که این آموزشها برای زندگی آینده آنها کمک می کند.
محمدی اضافه کرد: آموزش های یاد شده باید در مدارس ، دانشگاهها و تمام مراکز آموزش عالی فراگیر شود.
وی گفت: با توجه به این که یکی از عوامل اصلی طلاق ها، نداشتن آگاهی زوجین و خانواده ها از حقوق و تکالیف متقابل است از این رو آموزش در این زمینه می تواند راهکاری موثر در کاهش آمار طلاق در جامعه باشد.
محمدی تصریح کرد: به دلیل افزایش آمار طلاق بویژه در سال های اولیه زندگی باید آموزش و انجام مشاوره در جامعه نهادینه شود و همه خانواده ها به ضرورت انجام مشاوره قبل ازدواج و فراگرفتن آموزش مهارت های زندگی پی ببرند.
وی اظهار کرد: آموزش های قبل از ازدواج حلقه مفقوده ای است که در این زمینه باید با اطلاع رسانی و تبلیغات فرهنگ سازی شود.
این کارشناس خانواده افزود: متاسفانه خیلی از زوجین در مورد تفاوت های جنسی یکدیگر چیزی نمی دانند و سعی می کنند همدیگر را زیر سوال ببرند و همین امر موجب طلاق می شود.
وی افزود: برای ازدواج موفق باید زوجین قبل، حین و پس از ازدواج، آموزشها و مهارتهایی را فراگیرند تا بتوانند زندگی موفق داشته باشند.
*** گفت و گوی حضوری بهترین نوع مشاوره
این کارشناس خانواده بهترین نوع مشاوره برای زوجین را گفت و گوی حضوری و چهره به چهره بیان کرد و گفت: در این گفت و گو زوجین تمام رفتارها حرکات و حالات طرفین را به عینه مشاهده می کنند.
وی اظهار کرد: برخی زوجین قبل از ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه می کنند تا مشاوره از طریق غربالگری تشخیص داده شود که آیا ازدواج آنها درست است یا غلط.
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی استان یزد با بیان اینکه در این نوع مشاوره نوشتاری، فقط فرد یکسری اطلاعات به مشاور می دهد گفت: البته در این نوع مشاوره بستگی دارد که آیا زوجین صادقانه به سوالات پاسخ می دهند، بنابراین مشاوره باید به صورت حضوری صورت گیرد.
*** هفته ای ۶۰ نفر در کلاسهای آموزشی
کارشناس مسوول پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی یزد گفت: هفته ای ۶۰ نفر از افرادی که اقدام به طلاق می کنند در کلاسهای آموزشی این سازمان شرکت می کنند.
محمدی با بیان اینکه این دوره با همکاری بهزیستی و دادگستری برگزار می شود افزود: در این دوره ها برای زوج هایی که دچار مشکل شده اند یا می خواهند از یکدیگر جدا شوند برنامه های مشاوره ای در نظر گرفته شده و تلاش می شود تا آنان به زندگی خود بازگردند.
وی اضافه کرد: بسیاری از افراد که در این دوره ها شرکت کردند با مشاوره ها و آموزش های که فرا گرفتند دوباره به زندگی خود بازگشتند و ادامه دادند.
وی اظهار کرد: همچنین در دوره یاد شده به افرادی که تصمیم نهایی خود را برای جدایی و طلاق گرفته اند آموزشهای لازم داده می شود که در ازدواج بعدی با مشکل روبرو نشوند.
** بررسی علل و عوامل طلاق به صورت علمی
جامعه شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد هم در این زمینه گفت: خانواده نخستین و مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه به شمار می رود که هم سلامت فرد و هم سلامت جامعه را تامین و تضمین می کند.
دکتر محمد مبارکی افزود: زوجین پس از ازدواج با توجه به نقشی که در محیط خانواده عهده دار هستند اگر این نقش را به درستی ایفا کنند باعث سلامت خود و جامعه می شوند اما اگر این نقش توسط یکی از طرفین به نحو مطلوب صورت نگیرد منجر به ناسازگاری در محیط خانواده و گسست پیوند اجتماعی ازدواج و شیوع پدیده طلاق می شود.
وی اظهار کرد: اگر علل و عوامل موثر بر وقوع طلاق از لحاظ علمی مورد بررسی واقع نشود و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه نشود شدت یافتن آن در جامعه موجب به خطر افتادن سلامت افراد به طور خاص و سلامت جامعه به طور عام می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش نرخ رشد طلاق در کشور و استان گفت: نبود تفاهم ،توافق اخلاقی و عقیدتی زوجین، تفاوت تحصیلی، ازدواج در سنین پایین، اختلاف سن ، اعتیاد و مسائل زناشویی از مهمترین عوامل افزایش طلاق در جامعه است.
وی اضافه کرد: اگر یکی از زوجین به دلائل مختلف نتواند انتظارات طرف مقابل را برآورده سازند به مرور زمان این عامل باعث نارضایتی و اختلاف می شود و در نهایت انباشته شدن نارضایتی ها منجر به وقوع پدیده طلاق می شود.
مبارکی با بیان اینکه در برخی مواقع برآورده نشدن انتظارات زوجین نبود جامعه پذیری آنها یا یکی از طرفین برمی گردد اظهار کرد: اگر چنانچه طرفین به لحاظ فرهنگی ، اقتصادی، اجتماعی و طبقاتی،همسان نباشند و هر کدام از آنها از طبقه متفاوت باشند در نتیجه قادر به برآورده ساختن انتظارات یکدیگر نیستند.
وی تصریح کرد: زوجین باید بدانند صرف داشتن تفاهم، برای زندگی مشترک کافی نیست بلکه باید همسان فرهنگی خانواده ها هم در نظر گرفته شود و به لحاظ طبقاتی خانواده ها تا حدودی به هم نزدیک باشند.
وی خاطر نشان کرد: در واقع باید توجه داشت که پیوند ازدواج نه تنها پیوند دو فرد بلکه پیوند دو خانواده است که باید از لحاظ هنجاری و ارزشی این خانواده ها به یکدیگر نزدیک باشد.
این استاد دانشگاه افزود: عواملی چون بیکاری، اعتیاد، و دیگر مسائل مشکلات است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیوند زناشویی و استحکام خانواده را به خطر می اندازد .
وی اضافه کرد: در کنار وجود این مسائل وجود مقایسه اجتماعی و به ویژه چشم و هم چشمی ها در بین زنان ، انتظارات انان را از شریک زندگی خود بالا برده و نبود برآورده سازی آن توسط طرف مقابل منجر به افزایش اختلافات و نارضایتی ها می شود و زندگی انها را تهدید می نماید.
وی مهمترین راه حل جلوگیری از عوامل تاثیر گذار بر طلاق را ارائه اموزش های مناسب به زوجین قبل ازدواج بیان کرد گفت: باید آموزش آنها را جامعه پذیر نموده و برای یک زندگی مشترک با دوام آماده نمود.
وی اضافه کرد: این آموزش ها باید در تمام زمینه ها باشد و با جدیت در خانواده ، رسانه ، مدرسه ، دانشگاه و موسسات مرتبط پیگیری شود.
مبارکی اظهار کرد: همچنین خانواده باید خانواده ها هم نیز آموزش های لازم را ببینند تا از دخالت های بی جای خود جلوگیری کنند و انتظارات خود را از زوجین معقول تر سازند تا بتوانند از این طریق در راستای مستحکم تر نمودن پیوند طرفیت اقدام و کمک نمایند.
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد تصریح کرد: بالاخره دولت هم باید زمینه های اشتغال در جامعه مهیا نموده و در راستای نظم اجتماعی در جامعه به طور عام و نظم اجتماعی در خانواده به طور عمل خاص نمود.
***در همین زمینه با یک زن مطلقه به گفت و گو نشستیم
'اکرم' که در اوج جوانی طلاق را تجربه کرده و اکنون باید بسیاری از مشکلات را تحمل کند گفت: به مدت پنج سال با همسرم زندگی کردم .
او که بعد از ۱۰ سال زندگی مشترک به خانه پدری بازگشته است افزود: مشکل من با همسرم اعتیاد و بیکاری بود خیلی سختی ها را تحمل کردم اما در نهایت مجبور به جدایی شدم.
وی اظهار داشت: همسرم قبل از ازدواج معتاد بوده و خانواده اش آگاهی داشتند اما چیزی به من نگفتند و در آزمایش خون قبل از ازدواج هم چیزی مشخص نشد.
وی با بیان اینکه بعد از مدتی از زندگی مشترکمان متوجه این موضوع شدم ادامه داد: من بعد از طلاق با خیلی از مشکلات دست پنجه نرم کردم اما زندگی با همسرم دیگر بی فایده بود.
اکرم با بیان اینکه اما هنوز هم در بین بسیاری از خانواده ها بخصوص خانواده های قدیمی، طلاق قابل قبول نیست اظهار داشت: من قبل از ازدواج در هیچ دوره آموزشی مهارتهای زندگی شرکت نکردم و اگر در این دوره ها حضور یافته بودم قطعا در زندگیم موفقتر بودم.
وی تصریح کرد: نباید بصورت چشم بسته ازدواج کرد بلکه باید با آگاهی ، شناخت از یکدیگر و حضور در دوره هایی که توسط برخی نهادها برگزار می شود شرکت کرد تا زندگی مشترک موفقی داشته باشیم.
***افزایش طلاق در استان نشان دهنده دورشدن از فرهنگ یزد است
استاندار یزد پیشتر در نشستی با بیان اینکه آمار استان باید با ویژگیهای این خطه مقایسه شود گفت: روندی که طلاق در آن زیاد باشد نشان دهنده دور شدن از فرهنگ منطقه است.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: در فرهنگ منطقه، طلاق بسیار مذموم و قبیح بوده و بسیاری از مشکل ها را به خاطر خانواده تحمل و به توصیه های بزرگان محل عمل می کردند ولی اکنون به نظر می رسد قبح طلاق رفته رفته در حال از بین رفتن است.
وی ادامه داد: طلاق یکی از محورهای چهارگانه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در حوزه آسیبهای اجتماعی است و دلایل آن در ستاد مبارزه با آسیبهای اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با اشاره به تعدد شبکه های ارتباطی در جامعه اضافه کرد: در این شبکه ها اطلاعات زیادی منتشر می شود و جوانان به سمت اطلاعات مورد نیاز خود می روند از این رو باید با مرکزیتی مشخص محتواهایی تولید شود که پاسخگوی انگیزه های جوانان و هدایتگر باشد و از آن استفاده کنند.
استاندار یزد با تاکید بر اهمیت آمار ثبت احوال در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها گفت: باید به جایی برسیم که روی آمار ارائه شده اتفاق نظر باشد و نباید به واقعیتهای به ثبت رسیده بی توجه باشیم.
میرمحمدی با اشاره کاهش هشت دهم درصدی ازدواج در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ در استان افزود: ازدواج در مناطق شهری استان در همین مدت دو درصد کاهش یافته و در مناطق روستایی ۱۵.۱ درصد افزایش داشته است که باید میزان طلاق در این مناطق مقایسه شود.
وی ادامه داد: افزایش ازدواج در مناطق روستایی در حالی صورت گرفته که میزان طلاق در این مناطق افزون بر دو برابر شده که ۱۸ درصد آنها در یکساله نخست ازدواج و ۴۲ درصد در پنج ساله نخست ازدواج بوده است.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با تاکید بر لزوم بررسی دلایل گرایش به طلاق از جمله شناخت نداشتن از یکدیگر، ازدواج های احساسی و اختلاف طبقاتی گفت: در صورت داشتن دلایل طلاق می توان تجزیه و تحلیل مناسبی داشت و با ارائه راهکارهای مختلف مسائل را پیش بینی و از آنها پیشگیری کرد.
میرمحمدی با بیان اینکه گفته می شود ۱۰ درصد جمعیت یزد مهاجر هستند افزود: ثبت نشدن آمار مهاجران از جمله ازدواج و طلاق آنها تصمیم گیری درباره آنها را با مشکل مواجه کرده است.
وی با اشاره به نوسان آمارهای ارائه شده در رسانه ها تصریح کرد: باید آمار ارائه شده مشخص کننده وضعیت موجود باشد تا ملاک فعالیت شورای عمومی استان و ستاد مبارزه با آسیبهای اجتماعی قرار گیرد.
***دخالت اطرافیان و نبود مسئولیت پذیری ، از عمده ترین دلایل طلاق است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد هم در نشست با اعضای شورای شهر یزد گفت: بر اساس شواهد و آمارهای موجود در پرونده های طلاق استان ، نبود مسئولیت پذیری ، طلاق عاطفی ، نبود آشنایی با نیازهای جنسی و اعتیاد از علل اصلی طلاق در استان است.
سید علی اصغر رفاهی افزود: با وجود باور عمومی که مسایل و مشکلات اقتصادی را اصلی ترین عامل در مسئله جدایی زوجین می دانند ، این عامل جزء ۱۰ عامل اولیه نیست .
وی با اشاره تأسیس مراکز مشاوره تحکیم بنیان خانواده در استان اظهار داشت : مقرر است که تمامی پرونده های مرتبط با دعاوی خانوادگی قبل از ورود به روند رسیدگی در محاکم به این مراکز ارجاع داده شود .
این مقام قضایی افزایش بازده و کیفیت مراکز تحکیم بنیان خانواده را نیازمند تلاش جمعی و جذب بودجه های فرهنگی استان ذکر کرد و گفت : با هماهنگی و تعامل می توان گام های اساسی و اثر بخشی در بحث تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب اجتماعی طلاق برداشت .
اما با همه این مشکلات، زوجین باید گذشت، صبوری، فداکاری، عشق ورزیدن، محبت کردن، دوست داشتن، ایثار، قناعت و پرهیز از چشم و هم چشمی را در الویت زندگی مشترک خود قرار دهند تا زندگی با دوامی داشته باشند.
همچنین باید مشکلات زندگی مشترک خود را با همفکری و تعامل و به دور از هر گونه درگیری و با کمک گرفتن از مشاوران خانواده رفع نمایند.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..