تیرماه؛ افزایش دمای ۶ دهم درجه‌ای را تجربه کرد

به گزارش یزدی نیوزرییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به استان‌های پربارش و کم‌بارش کشور طی ۱۰ ماه اخیر، از افزایش ۶ دهم درجه‌ای دمای کشور طی تیرماه گذشته در مقایسه با میانگین بلندمدت این ماه خبر داد.

شاهرخ فاتح  با بیان اینکه از ابتدای سال آبی ۹۵-۹۴  تا پایان روز دوشنبه ۴ مردادماه، بارش کل کشور ۲۲۹ میلی‌متر بوده است، گفت: این در حالیست که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته بارش کشور ۱۹۱ میلی‌متر و در بازه زمانی بلندمدت ۲۳۲ میلی‌متر بوده، بنابراین بارش کشور طی ۱۰ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه درسال گذشته ۲۰ درصد افزایش و نسبت به همین مدت در بلندمدت ۱.۵ درصد کاهش داشته است.

استان‌های کم‌بارش طی ۱۰ ماه اخیر

وی با اشاره به استان‌های کم بارش کشور در بازه زمانی ۱۰ ماهه اخیر، گفت: استان‌های یزد با ۴۴ درصد، سیستان و بلوچستان ۳۷ درصد، خراسان جنوبی ۳۴ درصد، اصفهان ۲۷ درصد جزو استان‌هایی هستند که بارش خوبی را در ماه‌های اخیر دریافت نکردند و نسبت به بلندمدت با کاهش بارش مواجه بودند . علاوه براین بررسی وضعیت بارش این استان‌ها در قیاس با سال گذشته نیز از وضعیت بد بارشی آنها حکایت دارد.

ایلام، کرمانشاه، لرستان و همدان رکورددار بارش کشور

رییس مرکز ملی خشکسالی در ادامه افزود: استان‌های ایلام با ۶۳ درصد، کرمانشاه ۴۶ درصد، لرستان ۴۳ درصد و همدان ۳۵ درصد "نسبت به بلندمدت" بارش بیشتری طی ۱۰ ماه اخیر دریافت کردند همچنین استان‌های ایلام با ۱۶۲ درصد، کرمانشاه ۱۲۵ درصد، هرمزگان ۱۲۱ درصد و بوشهر ۸۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش بارش داشتند.

کاهش ۱۱ درصدی بارش تهران

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان تهران از ابتدای سال آبی ۹۵-۹۴ تا تاریخ ۴ مردادماه ۲۵۱ میلی‌متر بارش دریافت کرده است، گفت: این استان نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۱ درصد کاهش بارش داشته است.

تیرماه سال ۹۵، ۶ دهم درجه سلسیوس گرمتر از شرایط طبیعی بود

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه به وضعیت دمایی کشور طی ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در تیرماه سال ۹۵ شرایط دمایی همه استان‌ها نسبت به درجه حرارت تیرماه در مقیاس بلندمدت گرم‌تر بود. این گرم تر بودن دمای استان‌ها نسبت به شرایط بلندمدت خود، از ۱.۴  درجه سلسیوس در استان‌های کرمانشاه، خوزستان و کردستان تا ۰.۱ درجه سلسیوس در یزد و خراسان جنوبی مشاهده شد.

فاتح در پایان با اشاره به اینکه کل کشور نیز افزایش دمای ۶ دهم درجه‌ای را نسبت به میانگین دمای بلند مدت تیرماه تجربه کرد، خاطرنشان کرد: دمای استان تهران در تیرماه ۹۵،  چهار دهم درجه  سلسیوس گرم‌تر از شرایط طبیعی خود در بلندمدت بود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..