در آستانه بحران کم آبی در یزد:

نوید برداشت محصولی پرآبخواه در کم‌بارش‌ترین استان کشور!

استان خشک و کویری یزد سال‌هاست که با پدیده‌ کم‌آبی مواجه است و وجود قنات‌های کهن در این دیار نیز موید همین موضوع است، ولی در طی دو دهه اخیر خشکسالی و کاهش بارش‌ها نیز مزید بر علت شده تا یزدی‌ها بیشتر در عطش آب بمانند.

به گزارش یزدی نیوزبه دنبال شدت گرفتن این وضعیت در سال‌های گذشته و اخیر، تدابیری نیز برای پیشگیری از بحران خشکسالی در یزد مانند انتقال آب از حوزه‌های آبریز خارج از استان صورت گرفته است ولی با خشک‌تر شدن کشورمان، این راهکارها نیز دیگر مانند گذشته پاسخگوی نیازهای کنونی یزدی‌ها نیست.

در این شرایط، موضوع مدیریت مصرف توسط عموم مردم به عنوان یکی از موثرترین و مهم‌ترین اقدام پیشنهادی از سوی مسئولان استان مطرح است.

از طرفی دیگر، براساس ادعای کارشناسان، بیشترین میزان مصرف آب در استان یزد مربوط به حوزه کشاورزی است و این بخش قریب ۹۰ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص داده، لذا در سال‌های اخیر نیز سیاست‌گذاری‌ها در این بخش به سمت افزایش راندمان آبیاری کشاورزی با اجرای طرح‌های آبیاری نوین، اصلاح الگوهای کشت و توجه بیشتر به موضوع آب‌های مجازی سوق یافته است.

البته در برنامه توسعه ششم کشور نیز توجه به این موضوعات به ویژه در مقوله‌ آب مجازی در بخش کشاورزی و صنعت نیز مطرح است تا این موضوع با تمامی جوانب تاثیرگذارش در روزگاری که ایران با بحران کم‌آبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، بتواند اجرایی و موثر واقع شود.

در همین راستا نیز مسئولان استان کم‌آب یزد، بارها اهتمام خود به این مضوعات را اعلام کرده‌ و مرتب جایگزینی کشت محصولات کم‌آب‌خواه مانند گیاهان دارویی به جای تولیدات کشاورزی پرآب‌بر از جمله محصولات جالیزی را توصیه می‌کنند.

این تاکیدات در حالی تداوم دارد که به گفته‌ کارشناسان برای تولید هر کیلوگرم محصولی مانند هندوانه بیش از ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و کشاورزان باید هندوانه را با صرف میزان قابل توجهی آب تولید کنند.

شاید به عبارتی کشت این محصول به ویژه در مناطق خشک کشورمان به معنای واقعی هدر رفت آب محسوب ‌شود ولی متاسفانه این در حالی است که اخیراً مسئولان کشاورزی استان نوید آغاز برداشت چهار هزار تن هندوانه از سطح ۱۱۵ هکتار از اراضی شهرستان ابرکوه را به اطلاع عموم مردم رسانده‌اند.

قطعاً کشاورزی در استان کویری یزد که از کشاورزانی پرتلاش و زحمتکش برخوردار است، نه تنها در تحقق اقتصاد مقاومتی بلکه در تلطیف هوای خشک و گرم این استان بسیار تاثیرگذار است ولی کاشت محصولی پرآبخواه مانند هندوانه در استان کم‌آب یزد که در سال جاری کمترین میزان بارندگی کل کشور را به خود اختصاص داده است، بسیار بسیار دور از ذهن است و سئوالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.

"مهدی غیب‌الهی" مدیر جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به کاشت چنین محصول پرآب‌خواهی در شهری که با بحران کم آبی روبر است، اظهار کرد: هیچ توجیهی برای کاشت چنین محصولی در چنین وسعتی نداریم ولی تلاش می‌کنیم که با اجرای طرح‌های اصلاح الگوی کشت، ۲۰۰ هندونه‌کار ابرکوهی را به سمت کاشت محصولات کم‌آبخواه سوق دهیم.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در این رابطه تصریح کرد: مباحث مربوط به اصلاح الگوی کشت را از طریق ترویج اصلاح الگوی کشت و اعمال محدودیت در مصرف آب دنبال می‌کنیم و امیدواریم با بکارگیری کنتورهای هوشمند و محدود کردن مصرف آب کشاورزان شهرستان، خود به خود آنها به سمت روش‌های آب یاری نوین و کاشت محصولات متناسب با اقلیم خشک شهرستان سوق یابند.

به گفته‌ی سرپرست جهادکشاورزی ابرکوه، در حال حاضر ۵۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی در این شهرستان مجهز به کنتور هوشمند شده است که کنتورهای منطقه یک شهرستان وارد مدار شده است.

وی اضافه کرد: هنوز ۱۴۸ حلقه چاه شهرستان فاقد کنتور هوشمند است، هرچند که اکثر آن‌هایی هم که نصب شده، هنوز به بهربرداری نرسیده و وارد مدار نشده است.

غیب‌الهی در پایان نیز اعلام کرد: در نظر داریم که برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی ابرکوه نیز در سه مقطع زمانی ۱۲روزه در فصل زمستان، چاه‌های آب شهرستان را خاموش کنیم.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..