فعالیت 243 باشگاه سوارکاری در یزد:

استان یزد قطب پرورش اسب عرب ؛ محروم از زیرساخت‌ها

مجموعاً 500 باشگاه سوارکاری در کشور فعالیت می‌کند که 243 باشگاه از این تعداد یعنی قریب نیمی از باشگاه‌های سوارکاری کشور در استان یزد قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوزاستان یزد با وجود بیابانی بودن و شرایط اقلیمی سخت آب و هوایی، به همت مردمانی پرتلاش و کوشا در بسیاری از بخش‌های تولید کشور حتی در حوزه تولیدات کشاورزی و دامپروری، مقام‌دار استان‌های کشور است.

یکی از این بخش‌ها پرورش و نگهداری اسب عرب است به نحوی‌که دو سوم اسب اصیل عرب کشور را در خود جا داده است و حتی در حوزه باشگاهداری نیز با قرار نیمی از باشگاه‌های سوارکاری کشور، مقام نخست کشور را نصیب خود کرده است.

خوشبختانه پرورش اسب در استان یزد نه تنها در حوزه توسعه ورزشی استان بلکه در سال‌های اخیر در برنامه‌های گردشگری و جذب توریسم نیز موجب اشغالزایی برای استان شده و از این لحاظ نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

با تمام این تفاسیر استان یزد از زیرساخت‌های لازم به ویژه در بحث ورزش سوارکاری محروم است و رایزنی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان سابق و کنونی این رشته‌ی ورزشی تاکنون راه به جایی نبرده است.

«احمد زارع‌پور» رئیس هیئت سوارکاری استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ظرفیت‌های سوارکاری استان یزد و نیاز مبرم به تأمین زیرساخت‌ها برای پیشبرد فعالیت‌های این هیئت ورزشی، می‌گوید: متأسفانه با وجود پتانسیل بالای استان در حوزه سوارکاری، یزد فاقد مجتمع سوارکاری دولتی است و هیئت سوارکاری استان هر سال باید در خصوص اجاره تنها مجتمع سوارکاری استان که در اختیار شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور است، اقدام کند که این موضوع بار مالی سنگینی را بر دوش هیئت تحمیل می‌کند، چون هیئت استان هر سال قریب ۶۵ میلیون تومان بابت اجاره این مکان پرداخت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: البته این مشکل را در سفر وزیر ورزش و جوانان به استان یزد نیز مطرح کردیم و خواستار واگذاری این مجتمع سوارکاری به خود استان شدیم و در این مورد نیز قول مساعد گرفتیم اما هنوز این مهم حاصل نشده است.

زارع‌پور اظهار می‌کند: مجموعاً ۵۰۰ باشگاه سوارکاری در کشور فعالیت می‌کند که ۲۴۳ باشگاه از این تعداد یعنی قریب نیمی از باشگاه‌های سوارکاری کشور در استان یزد قرار دارد.

وی هم‌چنین یادآور می‌شود: استان یزد قطب پرورش اسب اصیل عرب کشور است به نحوی‌که از ۶۵۰۰ رأس اسب اصیل عرب موجود در کشور، ۴۴۰۰ رأس آن در استان یزد وجود دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: استان یزد هر سال به مدت ۱۲هفته میزبان رقابت‌های اسب‌داونی کشور است و تنها استانی در کشور محسوب می‌شود که دو مرتبه در سال، برگزارکننده جشنواره زیبایی اسب اصیل عرب است، اما با این حال از داشتن زیرساخت‌های لازم برای توسعه برنامه‌هایش محروم مانده است.

رئیس هیئت سوارکاری استان نیز به مسابقات و برنامه‌های در پیش‌روی این ورزش در استان می‌پردازد و تصریح می‌کند: استان یزد در اواخر شهریورماه میزبان مسابقات کورس پائیزه سوارکاری هم‌چنین جشنواره زیبایی اسب اصیل خواهد بود.

زارع‌پور یادآور می‌شود: هیئت سوارکاری استان یزد هم‌چنین برای برگزاری حراج بزرگ اسب برنامه‌ریزی کرده است که در صورت منتفع شدن باشگاه‌داران از برگزاری این حراج، حتماً آن‌را نیز در استان برگزار می‌کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..