نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها:

باید برای خشکسالی استان یزد چاره‌اندیشی کرد

نماینده مردم استان یزد در شورای عالی استان‌ها با اشاره به کاهش شدید بارندگی‌ها در این استان تاکید کرد: برای تامین آب شرب و آب کشاورزی استان یزد باید هرچه زودتر چاره‌اندیشی شود.

به گزارش یزدی نیوزرضا ربانی در بیست‌ونهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور با اشاره به خشکسالی‌های پی در پی سال‌های گذشته در کشور، تاکید کرد: امروز بیشتر استان‌های کشور گرفتار موضوع خشکسالی شده‌اند که این پدیده در استان‌های جنوبی، شرقی و مرکز کشور نمود بیشتری دارد.

وی افزود: بنا به اظهارنظر مسوولین کشور در سال زراعی جاری، استان یزد کم‌باران‌ترین استان کشور با حدود ۵۰ میلی‌متر بارش بوده است این در حالیست که شهرستان ابرکوه به عنوان قطب کشاورزی این استان تنها ۳۰ میلی‌متر بارش باران داشته است. فاجعه‌ای که تنها با چاره‌اندیشی عاجل مسوولین و انتقال آب از دوردست به این خطه خشک و تشنه قابل حل خواهد بود. امیدواریم اجرای مصوبه سفر مقام معظم رهبری که انتقال آب از سد ماربر بوده است ، هرچه سریعتر محقق شود.

نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها در ادامه به ممنوعیت برداشت آب در همه نقاط استان یزد و افت سالانه آب‌های زیرزمینی به مقدار بیش از یک متر اشاره کرد و افزود: مسوولین در این استان مجبور به صرفه‌جویی‌هایی از جمله نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها شده‌اند. اما متاسفانه حفر چاه در نقاط مرزی شهرستان‌های غربی و جنوبی استان یزد ادامه دارد و این ضربه‌ای دوچندان به آب‌های زیرزمینی منطقه خواهد بود که امیدواریم وزارت نیرو جلوی حفر چاه‌ها را گرفته و با چنین کارهایی برخورد لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: اکنون که در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل قرار گرفته‌ایم باید دولت و مجلس شورای اسلامی به فریاد خاموش کشاورزان و دامداران که قوت جامعه را تولید می‌کنند برسند زیرا هزینه‌های کاشت، نگهداری و برداشت محصولات بسیار بالا رفته و عملاً چیزی عاید آنها نمی‌شود.

ربانی همچنین تاکید کرد: قانون نظام هماهنگ پرداخت ، ناکارآمد و دارای ایراداتی است و به صورت یکسان در ادارات و نهادها پیاده نمی‌شود. مثلا به عنوان مثال حقوق یک بازنشسته با مدرک و سابقه‌ای یکسان در ادارات مختلف اختلاف بسیاری دارد که لازم است دولت و مجلس شورای اسلامی تعادل‌سازی را انجام دهد.

وی به نواقص قانون ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: باید این قانون اصلاح شود نه اینکه حذف شود. اگر قراره صورت مالیات محسوب شود باید عوارض کارخانه‌ها، معادن و واحدهای صنعتی برقرار شود.

وی تاکید کرد: تقسیم و ترکیب حوزه‌های انتخابی مجلس در سطح کشور عموماً غیرکارشناسی و ناعادلانه است و در استان یزد متاسفانه این رقم بسیار ناعادلانه وجود دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کوچ اتباع بیگانه به استان یزد اشاره کرد و افزود: حدود یکصد هزار نفر از اتباع بیگانه و مهاجرین هموطن از استان‌های دیگر به استان یزد کوچ کرده‌اند که جمعیتی حدود ۹ درصد جمعیت استان را شامل می‌شوند. رویدادی که تاثیر بسیاری بر فرهنگ، امنیت، اشتغال، اخلاق و اجتماع بکر استان داشته است.

نماینده استان یزد ادامه داد: استان یزد استانی به قدمت چندهزار ساله و دارای هزاران اثر ارزنده تاریخی است که لازم است اعتبارات خاص و ویژه‌ای جهت شناسایی، حفظ و ترمیم این آثار در نظر گرفته شود.

ایسنا

۱ دیدگاه

  • فلاح يخدغاني

    من يه راهكار دارم وآنهم اين است كه برويد تعدادي كارخانه فولاد وگندله توي اردكان بزنيد وضع آبتان بهتر ميشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!