نماینده یزد و اشکذر مطرح کرد:

قنات‌های جهانی‌شده، فرصتی قابل‌توجه برای جذب توریست و سرمایه به کشور/ رشد۵۰درصدی استقبال توریست از یزد

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه ثبت‌جهانی تعدادی از قنات‌ها می‌تواند فواید بسیاری را برای گردشگری کل کشور به‌دنبال داشته باشد، گفت: باید قنات‌ها را فرصتی برای جذب توریست و سرمایه به کشور دانست.

به گزارش یزدی نیوزسیدابوالفضل موسوی بیوکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ثبت جهانی ۱۱ قنات باعنوان «قنات ایران» در یونسکو، گفت: با توجه به ثبت جهانی تعدادی از قنات‌ها لازم است از این پس تلاش‌ها جهت حفظ این آثار تاریخی دو چندان شود بنابراین باید بهترین راه‌های حفظ آنها را پیدا و دنبال کرد؛ هرچند پدیده خشکسالی عارضه‌ای است که می‌تواند حیات این قنات‌ها را تهدید کند اما با وجود اینکه این خشکسالی‌ها همیشه در طول تاریخ وجود داشته است، اجداد ما توانسته‌اند به خوبی این قنات‌ها را حفظ و از خود به میراث گذارند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوه‌های مختلفی که می‌توان برای حفظ قنات‌ها به کار برد، افزود: ابتدا باید پدیده خشکسالی را مدیریت کرد ضمن آنکه باید مانع از ورود فاضلاب به قنات‌ها و حفر چاه‌های عمیق و غیراستاندارد شد و به لای‌روبی توجه کرد.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی تعدادی از قنات‌ها اتفاق مبارکی است که می‌تواند فواید بسیاری را برای ایران و منطقه به‌دنبال داشته باشد، ادامه داد: بسیاری از متخصصان هنوز هم یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با کمبود آب را حفظ قنات‌ها می‌دانند درواقع این قنات‌ها جدا از اهمیت تاریخی و میراثی که جذب سرمایه و گردشگر را به همراه دارند می‌توان از طریق آن‌ها به مشکل کم آبی غلبه کرد.  

موسوی قنات‌ها را فرصتی قابل توجه برای جذب توریسم و سرمایه به کشور دانست و تاکید کرد: قنات‌ها، بادگیری‌ها، معماری و بافت تاریخی شهر یزد و دیگر شهرها جاذبه‌های گردشگری بسیاری را برای گردشگر به همراه دارند بنابراین در صورت ارائه برنامه مدون و آینده‌نگر می‌تواند این فرصت را تبدیل به سرمایه کرد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه رشد ۵۰ درصدی  استقبال گردشگر داخلی و خارجی از شهر یزد طی سال جاری به یقین بازدید بیشتر از قنات‌ها را نیز به‌دنبال داشته است، تأکید کرد: باید برای حفظ قنات‌های ثبت ملی و جهانی شده و حتی آنهایی که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، تلاش کرد.

۱ دیدگاه

  • یزدی

    نماینده عزیز فعلا بحران بیکاری و بالارفتن سن ازدواج و مسکن در اولویت این مردم است فکری بشود