بحران کم آبی در یزد:

۴‌هزار هکتار از باغ‌های یزد خشکید

استان یزد که از نظر اقلیمی خشک و کویری است و ۹۰ درصد نزولات جوی در آن تبخیر می‌شود، طی سال‌های اخیر با معضل شدید بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز،بارش‌های اندک در سال‌های اخیر و بخصوص سال آبی جاری نیز مزید بر علت شده تا زنجیره کم آبی را که به گفته بسیاری از کارشناسان به سمت بی آبی در حرکت بوده، تکمیل کند.

 

* بحران بی آبی در روستاهای یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد در این زمینه از کاهش ۱/۳۸ درصدی بارش باران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد و با اشاره به اهمیت آب انتقالی به استان می‌گوید: اگر در انتقال آب به هر دلیلی خللی ایجاد شود، استان یزد با مشکل جدی بی‌آبی روبه‌رو می‌شود، زیرا حیات استان به همین آب انتقالی بستگی دارد.

حسین غفوری، یزد را کم باران‌ترین استان کشور در سال آبی جاری معرفی کرده و خاطرنشان می‌کند: شهر یزد با ۱۷میلیمتر، کمترین میزان بارندگی در سطح استان را دارد که عمق خشکسالی را نشان می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: درگذشته آب آشامیدنی و بهداشتی در روستاها از طریق چاه ها تأمین می‌شد، اما متأسفانه اکنون چاه ها دیگر جوابگو نیست و باید به فکر انتقال آب به این روستاها باشیم.

 

* خشک شدن قنات‌های تفت و مهریز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد هم با بیان اینکه خشکسالی در ۱۸ سال اخیر خسارت زیادی بر این استان وارد کرده است، می‌گوید: بیشترین اثرگذاری این خشکسالی در قنوات بوده که بیشترین آن نیز مربوط به شهرستان‌های تفت و مهریز است.

سیدجمال سجادی پور اظهار می‌دارد: یزد به دلیل شرایط خاص اقلیمی‌ و قرار گرفتن در کمربند خشک کشور، سال‌هاست که در تب خشکسالی می‌سوزد؛ تبی که نه تنها فروکش نکرده، بلکه سال به سال به عطش چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها افزوده شده و خشکسالی چنان رد پای عمیقی از خود گذاشته که درخت، باغ، چشمه، قنات و حتی حیات‌وحش از آسیب آن در امان نمانده‌اند.

وی می‌افزاید: با شدت گرفتن خشکسالی‌ها آنچه سبب نگرانی بیش از پیش شده، بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌حد از منابع آبی زیرزمینی به عنوان تنها منبع تأمین آب بویژه در مناطق خشک و فراخشک است.

سجادی‌پور خاطرنشان می‌کند: تداوم خشکسالی‌ها زمینه را برای ایجاد بحران آب در مناطق خشک و فراخشک مهیا می‌کند و اگر روند منفی شدن بیلان منابع آب زیرزمینی ادامه یابد، چه بسا بتدریج ذخایر آبی که در یک دوره طولانی ایجاد شده، کاهش یابد و موجب تشدید افت کمی ‌و کیفی منابع آب شود.

وی می‌افزاید: استان یزد در ۱۸‌سال اخیر تنها دو سال ترسالی داشته و ۱۶‌سال یا خشکسالی بر آن حاکم بوده یا بارندگی اندکی داشته که قادر به جبران اثر سوء خشکسالی‌های گذشته نبوده که این موضوع در سال جاری نیز تداوم یافته است.

 

* جبران خشکسالی‌های گذشته ممکن نیست

مدیرکل جهاد کشاورزی یزد کل خسارت حوادث غیرمترقبه به کشاورزی یزد در سال گذشته را ۵۳۳میلیارد تومان اعلام کرده و می‌گوید: از این مبلغ ۴۲۵میلیارد تومان مربوط به خشکسالی است.

به گفته سجادی‌پور در این سال، طوفان ۱۲میلیارد تومان، سرمازدگی و تگرگ ۹۱میلیارد تومان، سیل ۳میلیارد تومان و دیگر عوامل از جمله گرمازدگی ۳میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی یزد وارد کرده اند.

وی  می‌افزاید: طبق گزارش‌های هواشناسی، میزان بارندگی در سال آبی ۹۴-۹۳ حدود ۱۴/۳ میلی‌متر بوده، در حالی که در سال آبی ۹۴-۹۵ حدود ۴/۱میلی‌متر برآورده شده است.

سجادی‌پور گفت: میانگین بارندگی سال زراعی استان از اول مهرماه ۹۴ تا ۲۴‌اردیبهشت ۹۵،  40‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس گزارش‌ها، خشکسالی تأثیر منفی بر بخش کشاورزی استان داشته، به طوری که ۶۰ درصد قنات‌های استان با کاهش شدید آبدهی مواجه شده اند و به همین دلیل بیش از ۴‌هزار هکتار از باغ‌های استان به طور کامل خشکیده‌اند.

سجادی پور اظهار داشت: افت سالانه ۵۰‌ هزار تنی محصولات باغی و ۸۰ هزار تنی محصولات زراعی از دیگر پیامدهای سوء خشکسالی در بخش کشاورزی استان یزد است.

کاظم صادق پور/تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..