روزهای سخت یزدیها:

بحران کم آبی در یزد/۳۰۰ روستای یزد آب‌رسانی سیار می‌شوند

مدیر عامل آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به تاثیر خشکسالی بر روستاهای استان، گفت: در حال حاضر بیش از 300 روستای یزد آب‌رسانی سیار می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوز"محمدرضا حاتمی" با اشاره به پدیده خشکسالی در استان یزد، گفت: متاسفانه به دلیل خشکسالی‌های پیاپی چندین سال گذشته و کاهش بارندگی شدید در سال آبی جاری، اکثر منابع محلی تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در شرایط فعلی اغلب روستاهایی که در دامنه کوهستان‌ها و مناطق مرتفع استان واقع شده‌اند، دچار کمبود آب در بخش شرب و بهداشت هستند به طوری که در حال حاضر آب شرب بیش از ۳۰۰ روستای استان که اغلب آنها در شهرستان تفت واقع شده‌اند، توسط تانکرهای سیار تامین می‌شود .

حاتمی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر آب شرب مورد نیاز روستاهای استان از طریق ۴۲۲ منبع آبی، شامل ۴۵ رشته قنات، ۱۵دهنه چشمه و ۳۵۰ حلقه چاه و ۱۲ تاسیسات همجوار تامین می‌شود که از این تعداد ۷۷ منبع آبی خشک و ۹۸ منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند .

وی به راهکارهای این شرکت جهت مبارزه با بحران خشکسالی اشاره کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در قالب دو راهکار کوتاه مدت و میان مدت برای رفع مشکل کم آبی در روستاها برنامه‌ریزی کرده که راهکار میان مدت آن ایجاد ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی است.

این مسئول همچنین اظهار کرد: سعی شده منابع آبی این مجتمع‌ها از منابع نسبتاً پایدار استان باشند تا کمی بارش بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد .

وی افزود: حجم عملیاتی مجتمع‌های در دست اقدام مشتمل بر ۳۷۶.۵ کیلومتر خط انتقال، ۳۶۱ کیلومتر شبکه توزیع(اصلاح و توسعه)، ۹۸ باب مخزن با ظرفیت ۳۴ هزار و ۱۹۵ مترمکعب، ۴۳ باب ایستگاه پمپاژ با مجموع ظرفیت ۶۴۶ لیتر در ثانیه و حفر و تجهیز ۳۰ حلقه چاه است.

وی همچنین با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت این شرکت، گفت: یکی از راهکارهای کوتاه مدت در این خصوص آب‌رسانی سیار توسط ۱۶ تانکر سیار و ۴۴۲ تانکر ثابت است که این تعداد در فصل تابستان افزایش می‌یابد.

حاتمی در پایان از  دیگر راهکارهای کوتاه مدت برای مبارزه با خشکسالی به حفر چاه‌های جدید، کف‌شکنی و بازسازی چاه‌های موجود، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی، بازسازی شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال ایجاد سامانه‌های تله متری، اشاره کرد.تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..