تا 10سال آینده:

پایان آب شرب سفره های زیرزمینی یزد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با اشاره به برداشت بی رویه 300 میلیون مترمکعب آب سالانه در این استان گفت: در صورت ادامه این روند، آب شرب و بهداشتی سفره های زیرزمینی تا 10 سال آینده به اتمام می رسد.

به گزارش یزدی نیوزعلی اسلامی در همایش آموزشی نقش بانوان در مدیریت مصرف آب و تجلیل از مشترکین کم مصرف این ماده حیاتی افزود: حجم آب های زیرزمینی به شدت در حال کاهش است.
وی میزان ورودی آب به سفره های زیر زمینی را ۸۰۰ میلیون متر مکعب بیان و اظهار کرد: این در حالی است که سالانه یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب برداشت آب داریم و این یعنی اینکه ۳۰۰ میلیون مترمکعب برداشت بی رویه آب صورت می گیرد.
اسلامی، مصرف آب در استان را غیر متعارف عنوان کرد و افزود: در فصل تابستان میانگین تولید آب در استان ۳۸۰ تا ۴۰۰ لیتر یعنی دو برابر نیاز است .
وی از کاهش بارندگی ها در استان به میزان ۴۰ و در شهر یزد به میزان ۷۰ درصد خبر داد و اظهار کرد: به مرور زمان آب منابع زیرزمینی دیگر قابل شرب نیست و به جای آب شیرین آب شور برداشت می شود.
اسلامی افزود: در مناطق ییلاقی یزد سرمایه های عظیمی مانند درختان تنومند گردو ، بادام و غیره خشک شده و در شهر هم اگر چه خیایان ها گسترش می یابند ولی اگر آب نباشد سرسبزی و زیبایی هم نیست و دیگر زندگی در شهر ارزش ندارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد در ادامه با بیان اینکه استان یزد در یک اقلیم خشک واقع شده که از مشخصه های آن کم آبی، تبخیر زیاد، تابستان گرم و زمستان سرد است تصریح کرد: در جامعه ما برنامه ریزی مناسبی برای مصرف آب وجود ندارد .
وی خاطرنشان کرد: خشکسالی در این خطه بحث امروز و دیروز نیست اما نوع مصارف گذشته و امروز متفاوت است.
اسلامی اضافه کرد: در گذشته در روستاها یک قنات تمام نیازهای یک روستا حتی اشتغال و اقتصاد آن ها را پوشش می داد اما امروزه در همان روستاها چند برابر به نیاز آبی افزوده شده است.
مدیر عامل آبفای استان به نقش بانوان در مصرف آب اشاره کرد و گفت: بانوان نقش مؤثری در گسترش فرهنگ مدیریت مصرف دارند زیرا که پرورش دهنده فرزندانی هستند که خود در آینده مسئولیت خانواده را برعهده دارند.
اسلامی با اشاره به نام گذاری سال جاری به سال اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از راه های اجرای اقتصاد مقاومتی اسراف نکردن است.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..