یک مقام مسئول خبر داد:

هجوم آب های شور، منابع آب شیرین یزد را تهدید می کند

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به روند برداشت های بی رویه آب های زیرزمینی در استان گفت: افت سطح آبهای زیرزمینی، منجر به هجوم آبهای شور به منابع شیرین و تهدید این مایع حیاتی در استان می شود.

به گزارش یزدی نیوزحسین غفوری افزود: استان یزد فاقد رودخانه دائمی بوده و تنها منبع آبی استان سفره های آب زیرزمینی است و اگر به همین روند از این منابع آبی برداشت شود افت سطح آب افزایش یافته و با هجوم آبهای شور به منابع آبهای شیرین روبرو می شویم که پیامد آن نابودی منابع آب شیرین و نابودی میزان سرمایه گذاری درکشاورزی است.
وی اظهار داشت: هم اکنون در بعضی از شهرهای استان، آب مناسب برای شرب هم وجود ندارد و زنگ خطر به صدا در آمده است.
غفوری با اشاره به شرایط اقلیمی و جغرافیائی استان اظهار داشت: یزد در زمره خشک ترین استان های کشور است و قرعه کم باران ترین استان را در چندین سال گذشته به خود اختصاص داده است.
وی تصریح کرد: میزان بارندگی در شهر یزد درسالجاری ۲۵ میلیمتر بوده که طی سالهای اخیر کم سابقه است.
غفوری با بیان اینکه این خشکسالی های مستمر ، رطوبت هوا و زمین را کم می کند و کم شدن رطوبت موجب کاهش بارندگی می شود گفت: بر اساس پیش بینی ها، خشکسالی ها ادامه دارد و از این رو باید با مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب، خود را آماده نمائیم.
*** بامتخلفان و حفاران چاه های غیر مجاز به شدت مقابله می شود
این مسئول درخصوص حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب، حفر هرگونه چاه درمناطق ممنوعه، تخلف محسوب شده و ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
وی اعلام کرد: تمام دشتهای استان یزد بجز چند نقطه که در منطقه کویری واقع شده دشت ممنوعه بحرانی است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد یادآور شد: ۱۴ گروه گشت و بازرسی در استان برای این منظور فعال است که با همکاری فرمانداران شهرستانهای استان که رئیس شورای حفاظت از منابع آب در شهرستانهای خود هستند و با حضور دستگاه های مرتبط مثل دستگاه قضا که همکاری خوبی هم با شرکت آب منطقه ای یزد داشته اند جلسات شورای حفاظت از منابع آب تشکیل می شود.
٭ تأکید بر کشت محصولات کم آبخواه در استان یزد
وی در ادامه تأکید کرد: در استان یزد باید محصولات کم آبخواه کشت و از سیستم آبیاری قطره ای و تحت فشار استفاده و محصولات باغی جایگزین محصولات زراعی شود.
غفوری با اشاره به میزان آب مجازی مصرف شده در محصولات کشاورزی افزود: برای تولید یک هندوانه ۲.۵ کیلوگرمی، یک تن یعنی معادل یکهزار لیتر آب مصرف می شود و برای تولید یک کیلوگوشت گاو حدود ۱۵ تن معادل ۱۵ هزار لیتر آب استفاده می شود.
مدیر عامل آب منطقه ای هشدار داد: کشت صیفی جات و سبزیجات در استان یزد مساوی با نابودی منابع آب و بدنبال آن از بین رفتن حیات استان است.
غفوری ابراز داشت: خوشبختانه سیاستهای جهادکشاورزی دراستان به سمت کشت محصولات کم آبخواه واستفاده از سیستمهای آبیاری نوین پیش می رود و باید به این نکته توجه داشت که آبیاری سنتی و راندمان آبیاری غرقابی ۳۵ تا۴۰ درصد است و حدود ۶۰ درصد از آب هرز می رود.
*** لزوم استقرار صنایع کم آبخواه و پاک در استان یزد
این مسئول بر لزوم فرهنگ سازی واطلاع رسانی بیشتر درمدیریت مصرف آب دربخش های صنعت، کشاورزی، شرب و بهداشت تأکید و گفت: در بخش صنعت باید از سیستم تصفیه مجدد آب استفاده شود و صنایع پاک و کم آبخواه دراستان مستقر گردد.
وی اظهار داشت: دراستان یزد آب تجدیدپذیر به ازای هرنفر حدود ۸۰۰ مترمکعب ، در ایران یکهزار۵۰۰ متر مکعب و در دنیا چهار هزارو ۵۰۰ متر مکعب است ولی میزان استفاده ما از این آبهای تجدید پذیر یکهزارو ۱۰۰ مترمکعب است در حالیکه در کشورهایی که آب فراوانی دارند تنها ۳۰تا۴۰ درصد از آبهای تجدید پذیر خود را استفاده می نمایند.
٭ تنها راه نجات استان، صرفه جوئی و مدیریت منابع آب است
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد تنها راه نجات استان از این بحران را استفاده از منابع آب موجود و مدیریت و صرفه جوئی در مصرف آب دانست و خاطرنشان کرد: اگر در مصرف آب زیاده روی نماییم و به اندازه نیاز از آن استفاده نکنیم روزهای سخت تری را در پیش رو خواهیم داشت.
استان یزد در دو دهه گذشته میزبان مهمان ناخوانده ای به نام خشکسالی است که خسارت جبران ناپذیری بر بخش های اقتصادی استان و بویژه بخش کشاورزی وارد کرده است.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..