کمبود آب مشکل اصلی ۲۰۰ روستای باغ‌شهر تفت

no-thumbs

مدیر آبفار شهرستان تفت گفت: بیش از 200 روستای شهرستان تفت با بحران خشکسالی و کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوز«رضا مظفری» با اشاره به کاهش نزولات جوی و افت آب‌های زیرزمینی در اکثر روستاهای شهرستان تفت، گفت‌: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ روستای این شهرستان با بحران کم‌آبی و بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی هم‌چنین افزود: با توجه به نوع منطقه و کوهستانی بودن اکثر مناطق روستاهای این شهرستان هم‌چنین ناکافی بودن نزولات جوی و عدم تشکیل روان‌آب‌ها، چاه‌ها و قنات‌های این منطقه به شدت تحت‌تاثیر خشکسالی هستند.

مدیر آبفار شهرستان تفت در ادامه تصریح کرد: منابع آبی مورد استفاده در روستاهای تفت شامل ۱۲۱حلقه چاه ۳۰ رشته قنات و دو باب چشمه است و با آغاز فصل گرما و افزایش تقاضای آب، تعداد ۱۲ حلقه چاه خشک و آبدهی تعداد ۳۴ حلقه دچار افت شدید شده است.

مظفری با اشاره به این‌که هم‌اکنون آب شرب و بهداشت مورد نیاز تعداد ۲۰۰ روستای شهرستان به‌وسیله آب‌رسانی سیار تأمین می‌شود، افزود: انجام آبرسانی سیار با استفاده از ۷ دستگاه تانکر به‌صورت روزانه انجام می‌شود و با استفاده از بیش از ۲۵۰ تانکر ثابت نیاز آب شرب اهالی روستاها در سطح شهرستان تأمین می‌شود، ​این در حالی است که با توجه به ییلاقی بودن منطقه و سرازیر شدن جمعیت به روستاها و آبیاری باغ و باغچه‌ها، مشکلات جدی در تأمین آب در اواخر هفته به وجود می‌آید.

وی با بیان این‌که وظیفه شرکت آب و فاضلاب روستایی، تأمین آب آشامیدنی و بهداشت مردم است و در قبال آبیاری باغ و باغچه هیچ وظیفه‌ای ندارد، گفت: معادل پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال جهت آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان تفت مصوب شده که تاکنون مبلغ دو میلیارد  و ۶۱۰ میلیون ریال آن اختصاص داده شده است.

وی هم‌چنین یکی از مشکلات آب‌رسانی سیار را کمبود اعتبار در این زمینه دانست و گفت: با عدم اختصاص اعتبارات مورد نیاز،​ پیمانکاران آب‌رسانی سیار و تعمیر و نگهداری شبکه‌ها چندین ماه است که اعتباری دریافت نکرده‌اند.

 این مقام مسئول یادآور شد: صرفه‌جویی در مصرف آب شرب و بهداشت و عدم آبیاری باغ و باغچه به‌وسیله آب آشامیدنی‌، می‌تواند در آب‌رسانی به روستاها کمک شایانی باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..