مدیرعامل آبفای استان یزد:

انتقال آب از خلیج فارس به یزد “قطعی” است/ شرایط کم‌آبی یزد در وضعیت “بحرانی”/تصمیمی برای جیره‌بندی آب نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به اینکه وضعیت کم‌آبی یزد در حالت بحرانی قرار دارد، گفت: ۴۰۰ هزار کولر در این استان سالانه افزون بر ۲۰ میلیون متر مکعب از ۹۰ میلیون آب استحصالی را مصرف می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوزعلی اسلامی  اظهار داشت: این میزان مصرف آب توسط کولر‌های آبی در فصل گرم تابستان در کاهش آب شرب مصرفی مردم نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: سرانه مصرف آب شرب توسط شهروندان استان یزد در فصل تابستان تا ۳۷۰ لیتر می‌رسد که عدد بسیار بالایی است و باید با صرفه‌جویی بهینه از کمبود آن جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۷۰ درصد آب مصرفی مردم استان از محل آب انتقالی و ۳۰ درصد بقیه نیز از آب تولیدی منابع داخلی یزد است.

اسلامی گفت: حدود ۲۰ درصد طول مسیرهای شبکه آبرسانی استان یزد بخاطر قدمت دچار فرسودگی است که برای اصلاح آنها به افزون بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: علیرغم مشکلات کم‌آبی در یزد و برخی مناطق و شهرستان‌های تابعه استان، تا این لحظه هیچ تصمیمی برای جیره‌بندی آب نداریم ولی مردم باید همچنان رعایت کنند.

مدیرعامل آبفای یزد اظهار داشت: با فعالیت‌های مختلف اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سال‌های اخیر خوشبختانه میزان صرفه‌جویی آب توسط مردم یزد در سال گذشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تا دو درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: انتقال آب از خلیج فارس به یزد قطعی است و تمامی مسئولان ارشد استان با جدیت دنبال تحقق این مهم هستند که این پروژه بزرگ نیاز به اعتبارات کلان ملی دارد.

اسلامی با بیان این مطلب که هم اکنون تمامی مناطق و شهرستان‌های استان از آب انقالی استفاده می‌کنند، گفت: متاسفانه بخاطر عدم بارش‌های مناسب و بهره‌برداری زیاد سالانه در استان یزد، ۳۰۰ میلیون مترمکعب دارای بیلان منفی آب هستیم.

وی افزود: شرایط کم آبی استان یزد در حالت بحران است و اگر صرفه‌جویی و اقدامات جدی توسط مردم و مسئولان صورت نگیرد بدون شک تا ۱۰ سال آینده دچار یک بحران خیلی جدی و شدید کم آبی می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز در کشاورزی و صنعت همان روش‌های سنتی ۵۰ سال گذشته را  اعمال می‌کنیم مثلا همان روش‌های قدیمی آبیاری و صنایع آب‌بر که باید تمامی این‌ها تغییر اساسی کند.

اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون بهره‌وری از آب در زمینه کشاورزی ۴۰ درصد است در حالی که در دنیا بالای ۸۰ درصد و کشورهای آسیایی بالای ۶۰ درصد است. در حال حاضر ۳۶۳ هزار و ۳۱۲ خانوار زیر پوشش شرکت آبفای یزد هستند که این افراد در قالب ۳۶۹ هزار و ۹۰۴ مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و سایر استفاده می‌کنند.

وی گفت: آب شرب مردم استان یزد توسط ۱۵۱ حلقه چاه و ۳ قنات تامین می‌شود و از آنها در ثانیه ۲۶۳۱ لیتر آب تولید و مصرف می‌شود. همه مردم و مسئولان باید به این باور برسند که واقعا استان یزد به‌خاطر شرایط اقلیمی دچار کم آبی شدید است و اگر اقدام عملی صورت گیرد روز به روز شرایط بحرانی‌تر می‌شود.

اسلامی بیان ککرد: برای جداسازی آب شرب و صنعت به‌صورت جدی طرح‌های مناسب در حال مطالعه است و بدون شک با حمایت مردم و مسئولان آن محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب یزد به مصرف کنندگان بالای آب شرب اعم از مردم و دستگاه‌های اجرایی هشدار داد در صورت عدم رعایت الگوهای مصرف  درست ضمن صدور اخطار نسبت به قطع آب آن‌ها اقدام می‌شود.

تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..