افزایش ۸۶ درصدی استحصال آب در تابستان‌ها در یزد

no-thumbs

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از افزایش 86 درصدی استحصال آب در تابستان‌ها در این استان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزعلی اسلامی، در نشستی خبری با اشاره به سرانه مصرف آب در استان یزد اظهار داشت: میزان مصرف در زمستان و در دی‌ماه  5 میلیون و ۷۶۰ هزار مترمکعب است که سرانه تولید برای هر نفر ۲۰۵ لیتر است.

اسلامی میزان مصرف آب در تابستان را دو برابر زمستان اعلام کرد و افزود: میزان مصرف آب در یزد در تابستان‌ها به ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار مترمکعب می‌رسد که در تیرماه میزان تولید آب ۳۶۹ لیتر در ثانیه است.

وی یادآور شد: این عدد در برخی شهرهای استان یزد به ویژه باغ‌شهرها بیشتر است به عنوان نمونه سرانه مصرف آب در تفت در ایام تابستان ۵۸۰ لیتر، در مهریز ۴۲۰ لیتر، در یزد ۳۲۰ لیتر، در اردکان ۴۲۰ لیتر، در اشکذر ۵۲۰ لیتر، در بافق ۳۸۰ لیتر و در بهاباد ۴۲۰ لیتر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه در پنج ماه از سال از کولر آبی در یزد استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۰ میلیون مترمکعب از ۹۰ ملیون مترمکعب آب استحصالی در یزد به مصرف ۴۰۰ هزار کولر آبی دایر در این استان می‌رسد.

وی تصریح کرد: در تابستان‌ها میزان استحصال آب در استان یزد ۸۶ درصد افزایش می‌یابد که عمده این میزان صرف کولرهای آبی و البته بخشی از آن صرف آبیاری فضای سبز می‌شود.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب در استان یزد بسیار ضعیف است، افزود: به ویژه در بخش کشاورزی بخشی از آب استانی خشک و کم‌آب نظیر یزد، در قالب آب مجازی به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

وی افزود: در استان یزد پرورش و تولید صیفی‌جات پرآبخواه به هیچ وجه توجیه ندارد در حالی‌که این اتفاق در حال وقوع است و آب یزد در قالب محصولات کشاورزی به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

اسلامی تاکید کرد: اگر مدیریت مصرف آب جدی گرفته نشود، در کمتر از ۱۰ سال آینده با بحران جدی آب مواجه خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های استان یزد بیان کرد: یزد منطقه‌ای خشک، کم‌آب، با تبخیر بالا و گرمای بسیار زیاد و بارش کم است و خشکی و بی‌آبی از دیرباز از ویژگی‌های استان یزد بوده است.

اسلامی یکی از مشکلات استان یزد را تبخیر بالای آب دانست و افزود: اگر در ابتدای سال، فضایی به عمق سه مترمربع مملو از آب باشد، ظرف کمتر از یک سال قطره‌ای آب باقی نخواهد ماند و این امر میزان تبخیر با سرعت بسیار زیاد در یزد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارندگی در استان یزد به طور میانگین ۱۰۰ میلی‌متر و در شهر یزد ۶۰ میلی‌متر است، اظهار داشت: در سال آبی ۹۵ ـ ۹۴، میزان بارندگی از حد نرمال نیز کمتر بوده به نحوی که میزان بارش در کل استان ۶۰ میلی‌متر با ۴۰ درصد کاهش نسبت به میانگین بارش‌ها و میزان بارش در شهر یزد ۲۴.۷ میلی‌متر یعنی ۵۰ درصد کاهش نسبت به میانگین بارش‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تاکید کرد: ادامه این وضعیت، بحران کم‌آبی را از روستاها به شهرهای کوچک‌تر و در نهایت مرکز استان می‌رساند و باید چاره‌اندیشی اساسی برای آن صورت گیرد.

وی یادآور شد: حداکثر آبی که در اوج مصرف می‌توان در استان یزد تامین کرد، ۵۰ درصد است و بقیه این میزان باید از خطوط انتقال آب تامین شود.

فارس

۱ دیدگاه

  • امیر

    لطفا پیگیر این مسئله باشید که چرا برق تولیدی یزد صادر می شود اما با بهای کمتر در اختیار شهروندان قرار نمیگیرد تا کولر گازی مانند دیگر مناطق گرم کشور رایج تر شده و در مصرف آب صرفه جویی شود