مدارس فرسوده؛ مانعی برای نشاط دانش‌آموزی:

تحصیل دانش‌آموزان یزد در ۳ هزار کلاس ناایمن

بسیاری از دانش‌آموزان یزد در کلاس‌های ناایمن تحصیل می‌کنند که مسئولان تعداد آنها را 3‌هزار کلاس عنوان کرده‌اند.مدرسه اولین محل اجتماعی است که کودک در آن قدم می‌گذارد و نخستین تجربه‌های زندگی اجتماعی در آنجا به‌دست می‌آید. در نتیجه توجه به محیط آموزشی و مدرسه از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر محیط م...

به گزارش یزدی نیوزهمچنین گاهی شاهد هستیم در حوادث غیرمترقبه، نبود ایمنی کافی و امکانات و تجهیزات در کلاس‌های درس صدمات جبران ناپذیری به دانش‌آموزان که آینده این کشور باید به دست آنها رقم بخورد، وارد می‌کند.
 اهمیت فضای کلاس و محیط آموزشی از آنجا ناشی می‌شود که دانش‌آموزان و معلمان، زمان زیادی از عمر خود را در مدرسه و کلاس درس می‌گذرانند، بنابراین محیط آموزشی و مدرسه باید آسایش بخش، جذاب و دارای امکانات مناسب باشد و برای دانش‌آموز و معلم ایجاد انگیزه کند. به‌عنوان مثال نور طبیعی نه‌تنها موجب ارتقای سلامت دانش‌آموزان می‌شود، بلکه بر عملکرد تحصیلی آنان تأثیر بسزایی دارد.

مدارس فرسوده؛ مانعی برای نشاط دانش‌آموزی
 بر اساس مطالعات انجام شده از سوی برخی از اندیشمندان این حوزه، دانش‌آموزانی که در محیط مدرسه و کلاس خود از نور طبیعی کافی بهره‌مندند، پیشرفت تحصیلی بیشتری نسبت به دانش‌آموزانی دارند که از این امکان محروم هستند. بنابراین وجود محیط آموزشی مناسب از نظر ساخت و طراحی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
بافت‌های فرسوده، قدیمی و ناایمن مدارس، محیطی آزاردهنده و کسالت‌آور برای دانش‌آموزان به وجود می‌آورد که مانع شادی و نشاط دانش‌آموزان می‌شود.
نبود ایمنی در مدارس عواقبی از جمله بی‌‌اشتیاقی نسبت به مطالب درسی، مشارکت نکردن در فعالیت‌های کلاسی، احساس ناتوانی در فراگیری مطالب درسی و افت تحصیلی دارد.

وجود ۳هزار کلاس درس غیرمقاوم در استان
مدیر عامل انجمن خیران مدرسه‌ساز استان با تاکید بر این‌که مدرسه یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که انسان‌ها در طول زندگی خود به آن وارد می‌شوند، به همشهری گفت: ۳هزار کلاس درس غیرمقاوم و ناایمن با بافت فرسوده در استان داریم که به صورت‌های مختلفی می‌توانند برای دانش‌آموزان مشکل ایجاد کنند.
«محمدعلی خواجه‌رضائی» با اشاره به تراکم جمعیت و وجود شهرک‌های جدید در استان افزود: علاوه بر ۳هزار کلاس درسی که به‌طور میانگین شامل ۳۰۰‌مدرسه در کل استان می‌شود، استان نیازمند احداث ۶۰باب مدرسه در شهرک‌ها و محله‌های جدیدی است که تاکنون در آنها مدرسه ساخته نشده است.
مدیرعامل انجمن خیرین مدرسه‌ساز استان با اشاره به این‌که ساخت ۶۰مدرسه به‌طور میانگین و با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته شده به ۷ تا ۸ سال زمان نیاز دارد، گفت: سال قبل خیرین مدرسه‌ساز ۲۳ میلیارد تومان برای ساخت ۲۱ فضای آموزشی تعهد کردند.
وی با بیان این که به طور میانگین به سالی ۴۰ تا ۵۰میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و ساخت مدارس جدید نیاز داریم، افزود: برای ساخت ۳۶۰ مدرسه، نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که در این زمینه نیازمند اعتبارات دولتی و کمک خیران هستیم.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..