معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد:

۱۷ درصد مردان یزدی سیگاری هستند/۳درصد زنان یزدی قلیان مصرف می کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: متاسفانه 17 درصد مردان یزدی سیگار می‌کشند و 9 درصد مردان و سه درصد زنان این استان قلیان مصرف می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسن لطفی در نشستی خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات اظهار داشت: بر اساس پایش‌های انجام شده در قالب طرح یاس، ۱۷ درصد مردان یزدی به صورت مستمر و دائمی سیگار می‌کشند و علاوه بر این، ۹ درصد از مردان و سه درصد از زنان استان نیز قلیان مصرف می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بسیاری از سیگاری‌ها، قلیان نیز مصرف می‌کنند و با توجه به هم‌پوشانی این دو ماده مضر در آمارهای جمعیتی، برآوردها بر این است که در استان یزد و در میان افراد بالای ۲۰ سال در مجموع ۲۳ درصد درگیر مواد دخانی نظیر سیگار و قلیان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: آمار تأسف و تأمل‌برانگیزتر آنکه گرایش به سمت قلیان در جامعه زنان و نوجوانان هر روز در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد سرطان‌ها ارتباط قطعی و مسلم با سیگار و مواد دخانی دارند، افزود: شایع‌ترین سرطانی که اغلب مصرف‌کنندگان سیگار را درگیر می‌کند، سرطان ریه است و میزان بقای بیمار مبتلا به سرطان ریه کمتر از پنج سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: سرطان دستگاه گوارش نیز ارتباط مستقیمی با استفاده از سیگار و قلیان دارد و علاوه بر آن، سرطان‌های پروستات، مثانه و کلیه نیز ارتباط تنگاتنگی با این دو ماده خطرناک دارند.

لطفی با اشاره به بیماری‌های واگیرداری که بر اثر استفاده از قلیان به افراد منتقل می‌شود، اظهار داشت: از دهانه شیلنگ و قلیان امکان انتقال بیماری‌هایی نظیر سل، تبخال، هپاتیت B و … وجود دارد و متاسفانه اغلب افراد از وجود چنین بیماری‌هایی در اطرافیان خود بی‌اطلاع هستند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار استفاده از الکل نیز در استان یزد رو به افزایش است و این موضوع بسیار متغایر با فرهنگ دینی یزد است، افزود: استفاده از سیگار، الکل، موادمخدر و … به تدریج باعث وارد آمدن خسارت‌هایی به خانواده‌ها می‌شود و این امر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق را به دنبال دارد.

لطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اجرای سند ملی بیماری‌های غیرواگیردار عنوان کرد: این سند باید در سطح  کشور و استان یزد اجرایی شود و یکی از بندهای این سند، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات در طول ۱۰ سال است.

وی تصریح کرد: این اقدام و کاهش این میزان مصرف سیگار در استان یزد دشوار است اما لازم است فرهنگ‌سازی آن در جامعه انجام شود.

لطفی با تاکید بر اینکه در مورد عدم استفاده از سیگار و قلیان باید در جامعه گفتمان‌سازی شود و در این زمینه نیازمند همکاری رسانه‌ها هستیم، بیان کرد: اگر موفق به کنترل بیماری‌های غیرواگیردار نشویم، طرح تحول سلامت در واقع ناقص اجرا شده است.

این مسئول تصریح کرد: این هنر نیست که شخص مبتلا به سرطان ریه را در بیمارستان‌های خوب با تخفیف و هزینه‌های کم درآمد کنیم بلکه هنر این است که با فرهنگ‌سازی، از ابتلای افراد به این بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

وی بیان کرد: پیشگیری همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی نیز قرار می‌گیرد و اینکه برای درمان یک بیماری پس از ابتلا تا این حد هزینه شود، خلاف اقتصاد مقاومتی است و باید به نحوی اقدام شود که بیماری از ابتلا مهار شود و افراد جامعه را درگیر نکند.

بخش نظردهی بسته شده است..