ثبت چنار باجگان بافق در فهرست آثار طبیعی ملی کشور

به گزارش یزدی نیوزمعاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ثبت چنار روستای باجگان شهرستان بافق در فهرست آثار طبیعی ملی کشور خبر داد.

محسن ذاکری نیا گفت: این چنار که دهستان سبزدشت و روستای باجگان به عنوان یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و شاخص استان یزد قرار دارد با شماره ۲۶۸ در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.
وی افزود: باتوجه به تفاوت های اقلیمی و کالبدی زیادی که روستای باجگان با مناطق اطراف دارد به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده و از مقبولیت و معروفیت خاصی برخوردار می باشد که علاوه بر ویژگیهای خاص، چنار قدیمی و کهنسال یکی از شاخصه های آن در راستای این شهرت بوده است.
معاون میراث فرهنگی یزد ادامه داد: این چنار کهنسال با قدی برافراشته و سری بلندتر از سایر درختان اطرافش از فاصله دور خودنمایی می کند ولی برای نزدیک شدن به این درخت باید وارد روستا شده و از میان کوچه پس کوچه های پرپیچ و خم و پرشیب روستا تنه قطور این درخت به چشم می رسد.
ذاکری نیا خاطرنشان کرد: باتوجه به بررسی های صورت گرفته و همچنین قطر درخت، سن این درخت کهنسال بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال تخمین زده شده است.
این مسئول تصریح کرد: فشار ناشی از توسعه، فشارهای محیطی، بلایای طبیعی و همچنین فشار ناشی از توریسم از جمله عوامل منفی تأثیر گذار بر روی این اثر طبیعی ارزشمند هستند که بایستی با برنامه ریزی و تحقیقات صحیح از درخت در برابر این عوامل محافظت نمود.
به گفته وی باتوجه به اینکه مردم روستا این درخت را دوست دارند و آن را بخشی از پیشینه چند صد ساله خود می دانند و به آن می بالند، بنابراین حفاظت و نگهداری از آن با همراهی این مردم دوستدار طبیعت آسان تر می شود.
درخت چنار کهنسال روستای باجگان، در نزدیکی درخچه ارس کهنسال این روستا قرار دارد.
این درخت چنار ۲۵ متری، تک پایه و از نظر ظاهری از سلامت خوبی برخوردار است و دارای سه شاخه اصلی با ارتفاع ناحیه تشکیل تاج ۱۸/۲ متر و محیط یقه ۵/۷متر است.
باجگان با ۶۰ خانوار جمعیت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان بافق است که در فاصله ۸۵ کیلومتری جنوبشرقی بافق بر روی دامنه کوه باجگان در ارتفاع ۲۰۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
از مجموعه ۲۰۰ اثر باستانی شهرستان بافق، هم اکنون ۴۱ اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..