نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی با ۱۱ درصد افزایش اعلام شد

no-thumbs

شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را با 11 درصد افزایش نسبت به سال گذشته اعلام کرد و رشد اکثری نرخ خرید تضمینی برای شش کالا را تا 15 درصد بالا برد.

به گزارش یزدی نیوز  شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی ۲۵ قلم محصول زراعی در سال آینده را با رشد ۱۱ درصدی نسبت به سال زراعی پیش از آن اعلام کرد و برای پنبه وش، دانه سویا، کلزا، عدس، لوبیاقرمز و برنج ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال زراعی ماقبل آن محاسبه کرد.

شورای اقتصاد همچنین برای گندم معمولی و دروم با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال پیش از آن قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و برای گندم دروم ۱۳ هزار و ۶۸ ریال را پیش‌بینی کرد. این شورا همچنین نرخ خرید تضمینی جو را ۱۰ هزار و ۲۸ ریال برآورد کرد که نسبت به ۹ هزار و ۲۰۰ ریال سال زراعی ۹۴، ۹ درصد افزایش در آن محاسبه شده است. این شورا همچنین نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم ذرت دانه‌ای را در سال زراعی ۹۵ با هشت درصد رشد، ۱۰ هزار و ۳۶۸ ریال محاسبه کرد.

در میان نرخ‌های اعلام‌شده شورای اقتصاد همچنین نخود با ۱۲ درصد افزایش به ۲۴ هزار و ۶۴۰ ریال رسید و لوبیاچیتی و لوبیاسفید هرکدام با ۱۴ درصد افزایش از ۲۱ هزار ریال در سال زراعی ۹۴ به ۲۳ هزار و ۹۴۰ تومان در سال ۹۵ رسیدند.

پایین‌ترین قیمت خرید تضمینی در ۲۵ قلم محصول زراعی سال آینده از آن سیب‌زمینی طرح استمرار با شش درصد افزایش به چهارهزار و ۶۶۴ هزار تومان و پیاز طرح استمرار با شش درصد افزایش به دوهزار و ۸۶۲ ریال و برنج رقم ندا، کوهسار، دانیال، عنبرنجفی، سازندگی و کامفیروز بوده است که با پنج درصد افزایش به ۲۶ هزار و ۲۵۰ ریال رسیده است.

بررسی‌های رشد خرید تضمینی محصولات کشاورزی نشان می‌دهد در سال زراعی ۹۳ – ۹۲ رشد گندم معمولی و دروم ۹۱ و ۸۶ درصد گزارش شده و جو نیز با ۷۳ درصد تغییر برآورد قیمت داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال زراعی مذکور، افزایش نرخ خرید تضمینی تا ۹۶ درصد نیز توسط دولت اعمال شده و محصولاتی نظیر گندم، دانه کلزا، دانه گلرنگ، عدس، لوبیاقرمز و لوبیاسفید با رشد بالای ۹۰ درصد روبه‌رو بوده‌اند.

بررسی قیمت‌ها همچنین نشان می‌دهد در سال زراعی ۹۳ – ۹۲ پایین‌ترین رشد نرخ خرید تضمینی مربوط به سیب‌زمینی طرح استمرار با ۱۴ درصد افزایش بوده است.

همچنین قیمت گندم با ۱۰ درصد افزایش، جو با ۱۸ درصد، برنج با ۱۹ درصد، لوبیاچیتی و لوبیاسفید با ۱۷ درصد و سیب‌زمینی پاییزه و بهاره با ۲۶ درصد افزایش پیشدار رشد نرخ خرید تضمینی در سال زراعی مذکور هستند.

در سال زراعی ۹۴ – ۹۳ همچنین دامنه تغییرات تا ۷۶ درصد گزارش شده است، به‌طوری که هرچند تنها سیب‌زمینی طرح استمرار با ۷۶ درصد افزایش به چهارهزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد، اما چغندرقند با ۲۹ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل آن خریداری می‌شود و به ازای هر کیلوگرم چغندرقند مبلغ ۳۵۵ ریال هزینه حمل نیز در نظر گرفته می‌شود.
 

بخش نظردهی بسته شده است..