با مجری و گزارشگر توانمند یزدی

به گزارش یزدی نیوزامید حسین‎مرشدی، مجری و گزارشگر توانمند یزدی، موفق شد با اجرای موفق در برنامه «ورزش در تابان»، عنوان سومین برنامه برتر ورزشی سال را در بین استان‌های کشور کسب کند. این مجری توانمند که از ۱۹ سالگی کار در برنامه‌های رادیویی را آغاز کرده است، در حال حاضر مجری برنامه‌های رادیویی «ورزش در یزد» و مجری برنامه تلویزیونی «ورزش تابان» است.
این گزارشگر برجسته، گزارش مسابقه‌های شهید قندی در برابر تیم‌های پرسپولیس و استقلال را نیز در کارنامه خود دارد. این مجری جوان ۳۳ ساله، دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگیسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است.
روزنامه همشهری برای آشنایی بیشتر مخاطبانش با این مجری گفت‌وگویی را با وی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

  • چطور شد گزارشگر ورزشی شدید؟

من از ۵ سالگی و از آنجایی که پدرم ورزشکار بود، علاقه زیادی به ورزش پیدا کردم ولی این علاقه، عادی‌ نبود. برعکس همه بچه‌ها که تمام تلاششان را برای رسیدن به توپ و گل زدن انجام می‌دادند، من تمام تمرکزم را برای گزارش بازی می‌گذاشتم.
از همان کودکی من یا در کنار زمین ‌بازی و یا در حین انجام بازی به گزارش مسابقه می‌پرداختم. حتی نوعی بازی‌ ابداع کرده بودم که در آن با هم سن و سال‌های خودم بازی‌هایی را که در تلویزیون پخش می‌شد، گزارش می‌کردیم و هر کس بهتر اجرا می‌کرد، برنده می‌شد. البته من همیشه برنده می‌شدم.

  • در واقع در دوران کودکی به استعدادهایتان در این رشته پی بردید، از چه دوره‌ای به صورت حرفه‌ای وارد کار گزارشگری شدید؟

از سال ۷۷ و در ۱۶ سالگی به یکی از کلاس‌های گویندگی رفتم. مدرس این کلاس یکی از گویندگان مطرح یزدی بود که تأثیر زیادی بر موفقیت‌های آینده من داشت. در سال ۸۰ مرکز صدای استان یزد آزمونی برای حضور در بخش صدا برگزار می‌کرد که با شرکت در این آزمون و پذیرفته‌شدن فعالیتم را در رادیو شروع کردم.

  • از چه زمانی وارد عرصه مجری‌گری ورزشی شدید؟

سال ۸۱ به جایگاهی‌که انتظار داشتم، رسیدم. در این سال بود که اجرای برنامه ورزش را در یزد آغاز کردم. در آغاز کار آیتم‌خوانی می‌کردم و پس از آن مجری این برنامه شدم.

  • قطعا اجرا تنها به صدا ختم نمی‌شود، فعالیت در سیمای مرکز یزد را از چه زمانی آغاز کردید؟

از سال ۸۳ و در سن ۲۲ سالگی فعالیت در مرکز سیما شروع کردم. در این فعالیت، بخش روزنامه‌های ورزشی برنامه فانوس را به ‌صورت زنده اجرا می‌کردم. سابقه مجری‌گری در برنامه مستطیل سبز را نیز در کارنامه خود دارم. همچنین مسابقه‌های بین شهید قندی با تیم‌های پرسپولیس و استقلال را نیز در رادیو گزارش‌گری کردم.

  • شما در حال حاضر مجری برنامه ورزش تابان در سیمای مرکز یزد هستید. این برنامه در بین برنامه‌های ورزشی کشور رتبه سوم را کسب کرد. درباره کسب این رتبه توضیح دهید.

رتبه‌بندی برنامه‌های ورزشی در این ارزیابی از سوی معاونت سیمای استان‌ها انجام شد. در این ارزیابی که با مشاهده برنامه‌ها از سوی تیم ‌خاص و بررسی فاکتورهای مختلف انجام شد، برنامه ورزش تابان توانست رتبه سوم را کسب کند.

  • دلیل موفقیت خود را چه می‌دانید؟

دلیل اصلی موفقیت بنده در این برنامه، اجرایی متفاوت با اجراهای گذشته بوده است. منظورم از اجرای متفاوت پرداختن به حاشیه‌های بی‌ارزش نیست، بلکه نقد منصفانه است. یکی دیگر از دلایل موفقیتم در این برنامه، اطلاعاتی است که در رشته‌های ورزش‌ مختلف استان دارم. اگر مجری برنامه ورزشی این اطلاعات را در اختیار نداشته باشد، نمی‌تواند به‌کارش مسلط باشد. صراحت لهجه و نقدی که از روی دلسوزی باشد باعث پیشرفت ورزش و از طرفی مقبولیت برنامه ورزشی خواهد شد.

  • چه مشکلاتی را در مسیر خود تجربه کردید؟

متأسفانه در هر عرصه‌ای افرادی هستند که توان دیدن موفقیت دیگران را ندارند و در طول دوران فعالیتم بارها با تخریب‌هایی مواجه شدم اما همیشه با توکل به خدا از مسیر مستقیمی‌که برای خود ترسیم کرده‌ام خارج نشدم.

  • در حال حاضر به چه فعالیت‌های در صدا و سیمای مرکز استان مشغول هستید؟

اکنون مجزی و تهیه‌کننده برنامه رادیویی «ورزش در یزد» و مجری برنامه تلویزیونی «ورزش تابان» هستم.

  • آیا تا به حال برای اجرای برنامه‌های کشوری هم دعوت شده‌اید؟

در سال ۸۹ از شبکه تلویزیونی ورزش دعوت به همکاری اما به دلایل شخصی از قبول این پیشنهاد امتناع کردم.

  • کیفیت اجرای برنامه‌های ورزشی در استان را چگونه ارزشیابی می‌کنید؟

اجرای ورزش در استان هنوز به شیوه گذشته و تا حدودی به صورت کلیشه‌ای انجام می‌شود. در صورتی که مجریان و گزارشگران اطلاعاتشان به روز باشد و شجاعت بیشتری در برخورد با مسائل مختلف ورزشی داشته باشند، کیفیت اجرا به مراتب نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

  • رابطه شما با مخاطبان برنامه‌هایتان به چه شکل است؟

بنده یک خط تلفن مخصوص مخاطبان و اهالی ورزش دارم و به طور مداوم با آنها در ارتباط هستم. همیشه از نقدها و نظرهای آنها استفاده کرده‌ام و یکی از دلیل‌های موفقیت برنامه‌هایی که در آن حضور دارم را رابطه خوب با مخاطبان برنامه می‌دانم.

  • به نظر شما ویژگی‌های مجری ورزشی توانمند چیست؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجری موفق، علاقه و عشق به حرفه مجری‌گری است. در صورتی که علاقه قلبی به این حرفه وجود نداشته باشد، به طور قطعا، موفقیتی حاصل نخواهد شد. از دیگر ویژگی‌های مجری موفق، دانش بالا در عرصه‌های ورزشی، تقلید نکردن از بقیه و پشتکار بالاست. یک مجری، زمانی توانمند است که فریب حرف‌های بقیه را نخورد و خدا را در نظر داشته باشد به این معنا که به سمت جریان‌های مختلف نرود، راه راست را انتخاب کند و از کج‌روی بپرهیزد.

  • با توجه به این‌که سالیان درازی است که در عرصه‌های ورزشی مشغول به فعالیت هستید، آینده ورزش استان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

متأسفانه در این سال‌هایی که من در عرصه ورزش به مجری‌گری می‌پرداختم، ورزش استان نتایج خوبی کسب نکرده است. از طرفی ورزش استان، محدود به رشته‌های خاصی است و بقیه رشته‌ها بودجه کافی دریافت نمی‌کنند. در صورتی که با همین روند شرایط ورزش استان ادامه پیدا کند، نمی‌توان امید زیادی به آینده ورزش استان داشت. ولی اگر مسئولان ورزشی استان به ورزش پایه توجه ویژه کنند، می‌توان به آینده ورزش استان امیدوار بود.

  • خاطره‌ای از گزارشگری ورزشی دارید تا برای خواننده‌ها ما تعریف کنید؟

گزارشگر بازی بین ۲ تیم فولاد یزد و شهرداری اراک بودم که در این بازی بازیکنان شهرداری اراک وقت بازی را زیاد تلف می‌کردند. یک بار که بازیکنان شهرداری اراک خود را به زمین انداختند، افرادی که برای انتقال مصدوم با برانکارد به درون زمین آمده بودند، ضاهرا به ‌عمد بازیکن را پس از بلند کردن از روی زمین به زمین انداختند. بازیکن مصدوم هم قهر کرد و بدون برانکارد به خارج از زمین رفت. پس از دیدن این صحنه چندین بار خنده‌ام گرفت و گزارش را با خنده در بخش‌هایی از زمان مسابقه ادامه دادم.

بخش نظردهی بسته شده است..