عقلای اصول‌گرا از پشت پرده می‌ترسند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در آستانه اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، بررسی وضعیت آرایش سیاسی دو جریان سیاسی کشور می‌تواند چشم‌اندازه تازه‌ای به انتخابات را پیش روی چشم رأی دهندگان ترسیم کند. اینکه اصول‌گرایان با چه شکل و شمایلی در انتخابات مجلس دهم شرکت خواهند کرد؟ یا اصلاح‌طلبان چگونه می‌خواهند بعد از چند دوره غیبت اجباری دوباره به عرصه قانون‌گذاری برگردند. آیا اصلاح‌طلبان با دولتی‌ها فهرستی مستقل می‌دهند؟ دلیل عزلت‌نشینی چهره‌هایی چون ناطق نوری و ولایتی چیست؟  

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با گفتن اینکه اصول‌گرایان بحران ریش سفیدی دارند، می‌گوید: «آقای ناطق نمی‌خواهد هزینه بی‌تدبیری اصول‌گرایان شود یا اینکه پس از انتخابات احیانا در معرض سؤالات افکار عمومی قرار گیرد اما درباره آقای ولایتی معتقدم؛ در مرحله مشورت یا توصیه احتمالی تصمیم به دخالت‌نکردن در تحرکات انتخاباتی اصول‌گرایان گرفته است. از یاد نبرید که فضا، فضایی غیرقابل پیش‌بینی است و به‌همین‌دلیل چهره‌های شاخص جبهه اصول‌گرایی حاضر نیستند تا سهمی در انشقاق موجود داشته باشند». او براین‌باور است، احتمال اتحاد اصول‌گرایان شدنی نیست. گفت‌وگوی عبدالله ناصری با «وقایع اتفاقیه» را‌بخوانید: 
آقای ناصری، فضای انتخاباتی پیش رو را چطور تحلیل می‌کنید؟ 
فضای انتخاباتی متأسفانه هنوز عمومی نشده است. علت اصلی آن را در نوع رویکرد صدا و سیما می‌دانم که گام جدی و با برنامه برنداشته است تا آستانه تحریک سیاسی مردم را افزایش دهد. با اینکه ثبت‌نام و بررسی‌ها شروع شده، ‌‌‌نهایت سریالی پخش می‌کند که بیشتر وهن مقننه و انتخابات است تا ترغیب مردم و حساس‌کردن آنها. البته جنب‌و‌جوش در میان گروه‌های سیاسی بد نیست. صداوسیما باید بی‌طرفانه بجنبد و برای مردم انتخابات را مسئله کند. 
آیا امسال شرایط انتخابات رقابتی‌تر از دوره‌های پیش نیست؟ 
واقعیت این است که قطب‌های انتخاباتی متکثر شده‌اند. هم فهرست دهندگان و هم غیرمرتبطان با امر انتخابات، این قضیه این باور را القا می‌کند که فضا رقابتی‌تر شده است. همچنین چند دسته‌شدن اصول‌گرایان این باور را تقویت می‌کند و به‌علاوه کثرت ثبت‌نام که فی‌نفسه امر خوبی نیست و نشان از توسعه‌نیافتگی دارد. 
اصول‌گرایان چرا نمی‌توانند به اتحاد برسند؟ 
پدیده احمدی‌نژادیسم انسجام اصول‌گرایان را برای همیشه به هم ریخته و بعید است آنها در ترمیم فضای فعلی توفیقی به دست بیاورند. بزرگان صاحب نفس سیاسی مانند آقای ناطق هم برای بهبودی وضعیت از خود تلاشی نشان نمی‌دهد که این امر را می‌توان مهر تأییدی بر آشفتگی اصول‌گرایی قلمداد کرد. درواقع آنها بحران ریش سفیدی دارند و کسی را ندارند که کاریزما باشد و حرفش برای همه خریدار داشته باشد. نکته دیگر اینکه بعضی عقلای آنها وسط میدان تلاش نمی‌آیند چون از پشت پرده‌ها می‌ترسند. 
علی لاریجانی چرا تصمیم به حضور مستقل گرفت؟ 
ورود پیدا‌نکردن رئیس فعلی مجلس به بحث ائتلاف دلیل‌های متعددی دارد. اول اینکه به هم ریختگی درون اصول‌گرایان احتمالا او را نیازمند آغازگری یک بازسازی با محوریت خود کرده تا نام او در میان اصول‌گرایان مثلا یاد‌آور نام بزرگان وکاریزماهای رقیب باشد. همچنین او می‌خواهد با این استقلال، دولت و دولتی‌ها را همراه خود ببیند و همچنین چون به‌دنبال تمدید سه باره ریاستش در قوه مقننه است، صلاح را در این می‌بیند که برای جریان تندرو اصول‌گرا هزینه نپردازد. همچنین تحلیل لاریجانی این است که مجلس دهم، هم متکثر و هم بسیار متفاوت خواهد بود بنابراین برای رئیس‌شدن در این مجلس بهتر است پیرایه‌ای به نا‌م تشکل‌های اصول‌گرایی نداشته باشد. 
چهره‌هایی چون ولایتی و ناطق به بحث اتحاد ورود نکردند؟ به‌هر‌حال آنها می‌توانند در راستای اتحاد تأثیرگذار باشند. 
آقای ناطق نمی‌خواهد هزینه بی‌تدبیری اصول‌گرایان و بعضی دیگر شود یا اینکه پس از انتخابات احیانا در معرض سؤالات افکار عمومی قرار گیرد اما درباره آقای ولایتی معتقدم در مرحله مشورت یا توصیه احتمالی تصمیم به دخالت‌نکردن در تحرکات انتخاباتی اصول‌گرایان گرفته است. از یاد نبرید که فضا، فضایی مسموم است و به‌همین‌دلیل چهره‌های شاخص جبهه اصول‌گرایی حاضر نیستند تا سهمی در انشقاق موجود داشته باشند. 
تندرو‌ها در این انشقاق چقدر سهم دارند؟ 
سهم تندرو‌ها در انشقاق قابل انکار نیست. اینها اگر در مجلس صندلی نداشته باشند که من معتقدم نخواهند داشت، برای دولت بیرون مجلس مسئله خواهند بود. مانند حرکت حمله به سفارت انگلستان یا عربستان سعودی یا بحران‌های اجتماعی دیگر. 
از اصول‌گرایان بگذریم. شرایط اصلاحات چطور است؟ 
اصلاح‌طلبان شرایط خوبی از نظر ساماندهی و سازماندهی دارند اما امکانات مادی و رسانه‌ای شدیدا محدودی دارند که کارشان را کمی سخت کرده است. باید این مسئله مهم را در نظر داشت که ائتلاف ۹۲ اصلاح‌طلبان را وارد دوره جدید واقع‌بینی کرد. در این انتخابات هم با حفظ هویت خود و اصول اخلاقی رقابت، منافع مردم و مصلحت مقطعی را بر خواسته حزبی ترجیح خواهند داد، هرچند تردید نکنیم تمام تلاش بر احراز حداکثر کرسی‌هاست. شورای‌ عالی ائتلاف مرجعیت خود در سراسر کشور را حفظ کرده است، به علاوه هماهنگی این شورا با بزرگان جبهه ازجمله ره‍بری آن تداوم دارد. 
پس اصلاح‌طلبان نگرانی چندانی برای حضور در انتخابات ندارند. 
نگرانی اصلاح‌طلبان فقط در روند و فرایند امر انتخابات است. اگر حق‌الناس رعایت شود، هیچ نگرانی نخواهند داشت. 
آنها چه نسبتی با دولتی‌ها دارند؟ 
ببینید! پیروزی آقای روحانی تا حدودی مدیون گفتمان اصلاح‌طلبی است، پس نسبت هم سویی بین دولت و جبهه اصلاحات کماکان برقرار است. درحال‌حاظر هم اکثریت دولتی‌ها معتقد به ائتلاف با اصلاح‌طلبان هستند. 
می‌توان گفت انتخابات آتی پایان حاشیه‌نشینی اصلاح‌طلبان در قوه مقننه است؟ 
الان نمی‌توان چنین حرفی زد. اگر منظور شما پیروزی اقلیت اصلاح‌طلبان است، باید منتظر خروجی شورای نگهبان بود اما یادمان نرود گاهی وقت‌ها حاشیه نشین‌ها برای متن و صدرنشین‌ها می‌توانند هم درس باشند هم عبرت. همچنین باید تذکر شد که نقش دولت به‌ویژه رئیس در این انتخابات برای اصلاح‌طلبان واقعی بسیارمهم است. 
عارف یا لاریجانی؟ در صورت رأی مساوی برای ریاست رقابتی شکل می‌گیرد یا رایزنی و توافق خواهد شد؟ 
قطعا اصلاح‌طلبان از ریاست عارف حمایت خواهند کرد. بااین‌حال تجربه نشان داده است، در این شرایط یا برای ترکیب هیئت رئیسه توافقی صورت می‌گیرد یا نهاد‌های بیرونی فعال می‌شوند یا از سندروم‌های شبیه شورای شهر بهره خواهندگرفت. 
پیش‌بینی‌تان از آرایش نهایی انتخاباتی مجلس دهم چیست؟ 
پیش‌بینی سخت است اما تا حدود زیادی بر این باورم میدان رقابت و آرایش نهایی انتخابات سه ضلعی خواهد بود. اصلاح‌طلبان، جریان لاریجانی با یارگیری از بخشی از هواداران دولت و ضلع سوم را جریان پوپول‌گرای بیرون از امر اجتماعی انتخابات، مانند‌‌‌ همان جریان به اصطلاح پول‌های کثیف با پشتوانه رسانه‌های پر قدرت شناخته شده تشکیل می‌دهد. 
برخی انتخابات ۹۴ را رقابت اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان با تندرو‌ها می‌دانند. آیا این مسئله را قبول دارید؟ 
واقعیت این است تندرو‌ها آنچنان برای کشور هزینه‌ساز شده‌اند که گاهی اوقات در ذهن ما اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان منطق‌مدار کنار هم قرار می‌گیرند اما واقعیت یا حقیقت کنشگری سیاسی اقتضا می‌کند که پرنشیب حفظ شود. رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان خواهد بود. تندرو‌ها مولود اصول‌گرایانند. خودشان باید درون مسئله خودشان را حل کنند. صد‌درصد اگر اصلاح‌طلبان در حوزه‌ای نامزد رأی‌آور نداشته باشند و رقابت میان اصول‌گرای عاقل و اصول‌گرای تندرو باشد، ما به کمک اولی خواهیم رفت. 
پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس دهم؟ 
تا از نتیجه فعل شورای نگهبان ندانیم و روز ارائه فهرست نهایی شورا روشن نشود، پیش‌بینی سخت است. به این نکته هم توجه کنیم انتخابات خبرگان می‌تواند بر مجلس شورای اسلامی تأثیر بگذارد، چراکه اگر زمینه مشارکت بالا فراهم شود، اصلاح‌طلبان کرسی‌های زیادی خواهند‌داشت.

بخش نظردهی بسته شده است..