استقبال سرد از مرکز استعدادیابی رسمی‌ ورزشی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) تنها مرکز استعدادیابی رسمی‌ ورزشی استان که از مهر ماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده، با استقبال اندکی روبه‌رو شده است.
بعد از گذشت ۳ ماه از آغاز فعالیت این مرکز، کمتر از ۵۰ نفر در این مرکز حضور پیدا کرده و در آزمون‌های مربوط به استعدادیابی شرکت کرده‌اند. در سالیان دور انتخاب ورزش مورد علاقه کاری احساسی بود و افراد با توجه به محیطی که در آن قرار داشتند، ورزش مورد علاقه خود را انتخاب می‌کردند، ولی در حال حاضر و با توجه به پیشرفت‌های صورت‌گرفته، انتخاب ورزش با توجه به استعدادهای ذاتی افراد انجام می‌شود.  استعدادهای ذاتی افراد همان فیزیک بدنی است که هر فرد با توجه به فیزیک بدنی‌اش، قادر به انجام ورزش‌های مختلفی است.  روزنامه همشهری با « حمیدرضا فلاح‌نژاد» رئیس هیات پزشکی ورزشی استان درباره اهداف و عملکرد این مرکز استعدادیابی گفت‌وگو کرد.
درباره راه‌اندازی تنها مرکز استعدادیابی ورزشی استان توضیح دهید.
مرکز استعدادیابی ورزشی استان به عنوان تنها مرکز استان، در مهرماه امسال فعالیت خود را آغاز کرد. البته این مرکز به صورت غیر رسمی‌از ۲ سال پیش عالیت می‌کرد. این مرکز زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی استان فعال شده است و تنها مرکز رسمی استعدادیابی ورزشی استان قلمداد می‌شود. البته ممکن است افراد دیگری در باشگاه‌های ورزشی به کشف استعداد ورزشکاران اقدام کنند، اما این افراد باید مدرک خود را از مرکز پزشکی ورزشی استان دریافت کنند.
انجام استعدادیابی ورزشی چه اهمیتی دارد؟
دلایل جذب افراد به ورزش، بسیار وابسته به محیط زندگی است. مثلا وقتی تلویزیون ورزش فوتبال را نشان می‌دهد، همه دوست دارند فوتبالیست شوند و وقتی مسابقات والیبال را نشان می‌دهد، به این رشته علاقه‌مند می‌شوند. استعدادیابی ورزشی به دور از این هیجان‌های موجود و با توجه به توانایی‌های فیزیکی افراد، به شناسایی استعدادهای واقعی افراد می‌پردازدو ورزشکار بر اساس استعدادهای شناسایی شده، می‌تواند آینده ورزشی خود را تعیین کند. از طرفی وقتی فردی در ورزشی که در آن استعداد بالایی دارد ورود کند، احتمال مدال‌آوری در عرصه‌های بین‌المللی نیز افزایش می‌یابد.
استعدادیابی ورزشی در چه رده سنی باید انجام شود؟
این استعدادیابی برای کودکان بالای ۵ سال انجام می‌شود و سقف سنی‌ برای آن وجود ندارد. ولی توصیه می‌شود کودکان حتما این آزمون‌های استعدادیابی را پشت سر بگذارند تا آینده روشن‌تری را در پیش رو داشته باشند.
اگر فردی بدون استعدادیابی، وارد عرصه‌های ورزشی شود چه مشکلاتی برای او به وجود می‌آید؟
احتمال آسیب‌دیدگی این افراد به این دلیل که ممکن است فیزیک بدنی مناسبی برای ورزش انتخابی نداشته باشند، افزایش می‌یابد. از طرفی در صورتی که فیزیک بدنی ورزشکار منطبق با ورزشی که انتخاب کرده نباشد، پیشرفت او در آن ورزش محدود است و احتمال این‌که به قهرمانی برسد کم است. در نتیجه این افراد چون انرژی زیادی گذاشته‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند، از لحاظ روحی نیز صدمه می‌بینند.
در این مرکز، استعداد ورزشکارها در چه ورزش‌هایی بررسی می‌شود؟
این مرکز پس از بررسی شرایط جسمی‌ افراد، استعداد آنها در تمام ‌ورزش‌ها حتی فوتبال آمریکایی، گلف و چوگان را ارزیابی می‌کند.
هزینه انجام این استعدادیابی چقدر است؟
هزینه این استعدادیابی در استان تهران حدود ۱۰۰‌هزار تومان است اما مرکز استان ۵۰ هزار تومان برای این استعدادیابی از هر متقاضی دریافت می‌کند. همچنین برای استعدادیابی دانش‌آموزان تنها ۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود.
استقبال از این مرکز استعدادیابی چگونه است و دلیل آن چیست؟
استقبال بسیار اندک بوده است و در حدود ۳ ماه کمتر از ۵۰ نفر به مرکز استعدادیابی استان مراجعه کرده‌اند. تمایل نداشتن خانواده‌ها به پرداخت هزینه، مهم‌ترین دلیل است. توجه نکردن خانواده‌ها به استعدادهای ورزشی فرزندانشان و اصرار آنها به فعالیت بچه‌هایشان در ورزش‌های خاص از جمله فوتبال هم مزید بر علت شده است، البته نباید از اطلاع‌رسانی ضعیف درباره وجود چنین مرکزی هم غافل شد.

۲ دیدگاه