شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) «برنامه جامع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دست تدوین است.» این را حسین کمالی، رییس کارگروه سیاست‌ها و راهبردهای شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفته است. کمالی در گفت‌وگو با «اعتماد» از پایان تدوین این برنامه تا هفته آینده خبر داده. به گفته این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان این برنامه جامع در راستای سند چشم‌انداز ٢٠ساله و برنامه ششم توسعه به رفع نقص عملکرد مجالس قبلی پرداخته. او همچنین اظهار می‌کند که در این انتخابات اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا با برگ برنده برنامه‌ای جامع و مدون به کارزار بیایند. به گفته حسین کمالی این انتخابات با تلاش اصلاح‌طلبان، انتخاباتی برنامه محور خواهد بود و از تاکید بر چهره‌ها پرهیز خواهد شد.

 
    آیا برنامه‌ریزی‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دقیقا عملیاتی شده و پیش رفته است؟
شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان برای ایجاد وحدت بین نیروهای اصلاح‌طلب شکل گرفته است. شاید برای نخستین بار است که تا این حد وحدت و یکپارچگی میان اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد. سه کار گروه، تعامل و رایزنی، سیاستگذاری و راهبردها و امور استان‌ها درون شورای‌عالی سیاستگذاری شکل گرفت. در کارگروه سیاستگذاری و راهبردها برنامه‌ریزی‌هایی برای نمود و نماد حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و همچنین عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم پیگیری شد. ضمنا برنامه‌ریزی‌هایی برای مجامع علمی و دانشگاهی برای تقویت برنامه‌ها در این کارگروه دنبال شد. منشور اخلاقی اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری به همراه مجموعه‌ای از دیگر برنامه‌ها در این کار گروه تنظیم شد. در گام نهایی، برنامه‌ای جامع است که الان در دست تهیه است که امیدواریم ظرف هفته آینده به پایان رسیده و ارایه شود. بخشی از برنامه‌ها به تعهدات بعد از انتخاب باز می‌گردد و موضوع نوع همکاری‌های پس از انتخاب طی آیین‌نامه‌هایی تنظیم شده و ابلاغ می‌شود.
    این برنامه جامع کجا را هدف گرفته و برای چه حوزه‌هایی تدوین شده؟
با توجه به برنامه چشم‌انداز ٢٠ ساله و برنامه ششم توسعه که تهیه شده و در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت اصلاح‌طلبان برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند. تلاش شده است تا برنامه جداگانه و متضادی با سیاست‌های برنامه‌های کلان کشور ارایه نشود. در این برنامه جامع بیشتر رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات و برنامه‌های قابل پیگیری در مجلس دهم مورد توجه قرار گرفته است. توجه اصلاح‌طلبان به اموری است که در دوره‌های قبل مغفول مانده است. برخی مفاد قانون اساسی وجود دارد که کمتر به آنها توجه شده است. اصلاح‌طلبان این نوع برنامه‌ها را در مجلس دهم مورد توجه قرار خواهند داد.
    در برنامه‌ریزی‌هایی که در صورت کسب اکثریت مجلس برای اصلاح‌طلبان در مجلس دهم پیش بینی شده است کدام یک از حوزه‌های کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؟ کدام‌یک از حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در برنامه‌های اصلاح‌طلبا ن مورد توجه بوده است؟
برای هیچ یک از حوزه‌های کشور اولویتی قایل نشده و همه حوزه‌های کشور را به موازات یکدیگر پیش خواهیم برد. برنامه‌ها در پنج بخش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست تنظیم شده است. در برنامه‌ریزی‌ها نوعی توسعه متوازن تعقیب شده؛ به این معنا که همه بخش‌ها باید به‌طور همزمان و به موازات یکدیگر پیش روند.
   آیا کارگروه سیاست‌ها و راهبردها برای ویژگی‌های کاندیداهای مطلوب اصلاح‌طلبان برای استان‌ها نیز آیین‌نامه‌هایی را تنظیم کرده است؟
بله. این کارگروه مشخصات و ویژگی‌هایی را که برای کاندیداهای اصلاح‌طلب لازم بود مشخص کرده و به استان‌ها اعلام کرده است.
    درباره این ویژگی‌های توضیحاتی دهید. چه مشخصه‌هایی برای کاندیداهای اصلاح‌طلب ذکر شده است؟
مختصر می‌توانم توضیح دهم. نخستین مشخصه این است که فرد دارای روحیه اصلاح‌طلبی بوده و تابعیت از جمع داشته باشد. همچنین فرد باید خوشنام و به مجموعه نیروهای اصلاح‌طلب پایبند باشد و تعهد کند که اگر اصلاح‌طلبان او را انتخاب کردند در صحنه بماند و کار کند و اگر شخص دیگری انتخاب شد به راحتی حاضر به انصراف به نفع دیگران باشد. همچنین ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که در آینده نسبت به آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
    شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان از نظر شما چقدر اهمیت دارد؟ آیا در حال حاضر این شعار تبیین شده است؟
شعار انتخاباتی بر اساس برنامه‌هایی که کارگروه سیاستگذاری و راهبردها ارایه کرده انتخاب خواهد شد. البته تاکنون در همین زمینه چند شعار برگزیده شده اما هنوز یک شعار به تصویب نهایی نرسیده است. در روزهای آینده شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان قطعی شده و اعلام می‌شود. شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان بسیار اهمیت دارد و به نوعی نقشه راه و شناخت اصلاح‌طلبان نسبت به وضعیت کنونی کشور را نشان می‌دهد.
   در مجموع از روند احراز صلاحیت‌های هیات‌های اجرایی چقدر راضی بوده‌اید و تعامل با هیات‌های نظارتی در کارگروه تعامل چگونه پیش رفته است؟
می توان تا حدودی ابراز رضایت کرد؛ البته نه به‌طور کامل. شاید به دلیل حجم زیاد مسوولیت‌ها در برخی موارد روند احراز صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی از دقت کافی برخوردار نبوده است. بعضا به افراد ردصلاحیت شده اشکالاتی وارد شده که در مورد آنها اصلا مصداق پیدا نمی‌کند. البته برخی موارد شاید به علت کمبود وقت هیات‌های اجرایی بوده است. شاید بهتر بود که امکانات بیشتری فراهم می‌شد تا با دقت نظر بیشتری به بررسی صلاحیت‌ها می‌پرداختند.
    آیا وضعیت اجماع در استان‌ها به خوبی پیش رفته است؟
اصلاح‌طلبان کار تصمیم‌گیری در استان‌ها را به خودشان واگذار کرده‌اند. در مورد بستن لیست هر استان،اصلاح‌طلبان همان استان تصمیم گرفته، برنامه‌ریزی کرده و کار را جلو می‌برند. مرکز تلاش کرده است که در رابطه با استان‌ها نقش ویژه‌ای نداشته باشد و کار استان‌ها را به خودشان واگذار کند. اگر حوزه‌های انتخابیه به اختلاف برسند، مرکز استان رسیدگی کرده و سعی می‌کند تا اختلافات را حل کند. اگر در این مورد نتیجه مطلوب حاصل نشد شورای‌عالی سیاستگذاری از طریق هیات رییسه یا کارگروه تعامل و رایزنی تلاش می‌کند تا به حل مشکل بپردازد. البته تاکنون مشکل جدی در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه به ما گزارش نشده است اما اگر هم مشکلی ایجاد شد، قابل حل است.
    در مجموع راهبرد واگذاری تصمیمات به استان‌ها را در مرحله عمل مثبت ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید این روش که برای نخستین بار در این انتخابات برگزیده شد روش موثر و مفیدی بوده است؟
بله. کار‌ها در استان‌ها به خوبی پیش می‌رود و کاملا راضی هستیم. تا به حال مشکل خاصی وجود نداشته است. مگر اینکه در آینده با مشکلی مواجه شویم.
    در آیین‌نامه‌هایی که کارگروه سیاستگذاری و راهبردها وضع کرده درباره حضور جوانان و زنان هم مسائلی ذکر شده است؟
در آیین‌نامه‌ها خیر، بلکه در برنامه‌ها بر گردش نخبگان تاکید شده است تا نسل اول کمتر حضور یابند و راه را برای نسل‌های بعدی و جوان‌ترهای اصلاح‌طلب باز کنند. تلاش شده توجه بیشتری به حضور زنان شود و تعداد زنانی که در معرض انتخاب قرار می‌گیرند افزایش پیدا کند. البته ما به کسانی میدان می‌دهیم که موثر بوده و بتوانند در موقعیت جامعه زنان کشور تحول ایجاد کنند. به صرف اینکه زنی مایل به انتخاب شدن باشد حمایت نخواهد شد. زنان موثر و تحول‌آفرین در این دوره از انتخابات مورد توجه قرار داده می‌شوند. در مجموع در سیاستگذاری‌ها و راهبردها به این موارد تاکید شده است و البته اینکه در عمل چه اتفاقی می‌افتد به عهده اصلاح‌طلبان هر استان است. اصلاح‌طلبان همه این سیاست‌ها را در برنامه‌ها آورده و تلاش می‌کنند تعداد کافی را در راستای حضور زنان و جوانان در لیست‌های انتخابی واردکنند. البته به عنوان یکی از ملاک‌هایی که در آیین‌نامه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده است رای آوری فرد مطرح شده است. اگر بنا باشد کسی نامزد شود اما رای نداشته باشد در حقیقت یک انتخاب فانتزی شکل گرفته است. مساله اصلی رای‌آوری افراد است.
    شما به عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب فکر می‌کنید که انتخابات چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا مشارکت حداکثری مردم را در پی داشته باشد؟
اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند که انتخاباتی دوستانه، مسالمت‌آمیز با رقابتی برادرانه شکل گیرد. لازم است که دستگاه‌های نظارتی در نقش پدر و داوری بی‌طرف وارد صحنه شوند و ایفای نقش کنند. هر چه صحنه رقابت آرام‌تر و منطقی‌تر باشد مشارکت مردمی افزایش پیدا خواهد کرد. هر چه میزان مشارکت مردمی بیشتر باشد امنیت ملی کشور و رافت ملی افزایش پیدا می‌کند. به هر حال شرایط حساسی را در منطقه شاهد هستیم. نهایتا همه اینها به نفع نظام و حکومت نیز خواهد بود. بنابراین برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثری مردم بستگی به شیوه‌های برگزاری انتخابات دارد. اگر رفتارها صحیح و منطقی باشد به وحدت ملی مناسبی دست پیدا می‌کنیم. اگر همه بخواهند یکدیگر را تخریب کنند، برخورد و پرخاشگری و یکدیگر را متهم کنند همان روالی که در گذشته شاهد آن بودیم پیش می‌آید. همچنین اصلاح‌طلبان تمام تلاش خود را می‌کنند که انتخابات را به سوی انتخاباتی برنامه‌ای هدایت کنند و از پرداختن به چهره‌ها، نام‌ها و سوابق خانوادگی پرهیز کنند. تمام تلاش‌مان در کارگروه سیاستگذاری و راهبردها این بوده که در این انتخابات با تاکید مضاعف بر برنامه‌های نمایندگان مجلس مردم دست به انتخاب بزنند. امیدواریم اصولگرایان نیز مانند اصلاح‌طلبان به وحدت برسند و اساس کارشان را بر یک رقابت برنامه‌ای قرار دهند.
    اشاره کردید که صحنه رقابت آرامی برای انتخاباتی با حضور حداکثری مردم لازم است. رقبا باید چه رفتاری در زمان تبلیغات و پیش از آن داشته باشند تا فضای آرامی بتواند شکل گیرد؟
رقابت آرام و منطقی چطور است؟ رقابت دو دانشمند، دو فرد فهمیده، برادر و دوست چگونه است؟ این نوع رقابت باید مبنای کار باشد. اگر مبنا تخریب، خودخواهی، خود بزرگ بینی وحذف رقیب باشد رقابت خوبی شکل نخواهد گرفت و مشکلاتی که در گذشته در انتخابات شاهد بودیم به همین دلیل بود. اگر بتوانیم رقابتی منطقی و در فضایی آرام داشته باشیم همه از جمله مردم و نظام از فواید آن بهره‌مند می‌شوند.

اعتماد

بخش نظردهی بسته شده است..