اصلاح‌طلبان برنامه‌های گسترده‌ای دارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال۹۲ و پیروزی کاندیدای مورد حمایت جریان اصلاحات که ذاتا از دل اصولگرایان سنتی و میانه‌رو اصولگرا برخاسته بود، امید به بازگشت به قدرت در جریان اصلاحات زنده شد از این رو اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند برای یاری دولت در برنامه‌های توسعه‌ای و همچنین نقد نقاط ضعف دولت برای بهبود عملکرد آن وارد مبارزات انتخاباتی مجلس شوند. لذا اصلاح‌طلبان طی سال گذشته توانستند با اقداماتی نظیر راه‌اندازی شورای هماهنگی اصلاحات و حتی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به بازسازی ساختاری خود اقدام ورزند و اجماعی قابل قبول بین نیروهای خود در تمام کشور ایجاد کنند. در این میان برخی با توجه به اینکه جریان اصلاحات دوازده سال از قدرت دور بوده است اعتقاد دارند که اصلاح‌طلبان تنها در فکر گرفتن کرسی‌های مجلس هستند و برنامه‌ای جز هماهنگی قوه مقننه با قوه مجریه را دردستور کار ندارند وحتی پیشنهاد کرده‌اند اگر اصلاح‌طلبان قصد ورود به مجلس آینده بدون برنامه‌ریزی دارند از دوررقابت‌ها کنار بروند. اما آنچه در بیان اصلاح‌طلبان بیش از هرچیز مشهود است عزم جدی آنها برای خالی نکردن عرصه و بازگشت امور به هشت سال گذشته است. به بهانه برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌های مجلس پنجم خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حسن رسولی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به گفت‌وگو پرداخته است که در در ادامه می‌خوانید:

 
اصلاح‌طلبان چه اهدافی از ورد به رقابت‌های مجلس شورای اسلامی دنبال می‌کنند؟
 
 یکی ازمهم‌ترین اهداف و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم ارتقای جایگاه و میزان اثربخشی قوه مقننه وتشکیل یک مجلس کارآمد است که اثربخشی خوبی تحت تاثیر توانمندی و تجارب نظری تک‌تک نمایندگانی داشته باشد که این نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه ۲۰۶گانه کشور ابتدا توسط جریان اصلاحات و حامیان دولت روحانی به مردم معرفی خواهند شد و در مرحله بعدی این رای‌دهندگان هستند که با حمایت از افراد مجرب و توانمند برای تشکیل مجلس کارآمد اقدام خواهند کرد. واقع مطلب این است با تمام احترامی که برای نمایندگان مجلس نهم قائل هستیم امروز توانمندی و کارآمدی مجلس فعلی با سطح مورد انتظار آن به عنوان قوه مقننه فاصله زیادی گرفته است لذا اصلاح‌طلبان به دنبال مجلس تخصصی و کارآمد هستند مجلسی که به تمام معنی در راس امور باشد.
 
برنامه اصلاح‌طلبان در صورت پیروزی در مجلس آینده بر چه اساس خواهد بود؟
 
اساس برنامه اصلاح‌طلبان بر دو فصل قانونگذاری، بستر‌سازی و ریل‌گذاری نرم افزای اداری کشور خواهد بود. این دو برنامه اصلاح‌طلبان به گونه‌ای خواهد بود که قوه مقننه و قضائیه و سایر نهاد‌ها در بستر این قاعده و ریل‌گذاری بهتر بتوانند در راستای کمک به تامین منافع ملی و کسب رضایت مردم و پایداری و استحکام نظام جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند. همچنین بعد از قانونگذاری، کنترل و نظارت برنحوه عمل قوه مجریه درسطوح گوناگون و قوه‌قضائیه در سطح مدیریت‌های کلان و راهبردی است.
 
این روزها حوزه روابط خارجی بیشترین فشار را تحمل می‌کند. اصلاح‌طلبان چگونه به تقویت این نهاد در قوه مقننه کمک خواهند کرد؟
 
چنانچه اصلاح‌طلبان بعد از یک دوره دوازده ساله بتوانند اکثریت مجلس شورای اسلامی را به دست آورند متناسب با مسائل و مشکلات کشور با استفاده از دو ابزار« قانونگذاری و نظارت» قصد دارند درحوزه روابط بین‌الملل تمامی تلاش خود را صرف کارآمدی بیشتر دستگاه سیاست خارجی کنند تا این دستگاه مانند عملکرد فعلی خود در دولت یازدهم از موضع حفظ عزت و مصلحت، منادی گفتمان صلح بین‌المللی باشد و در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای که متاسفانه تقریبا کل جهان اسلام را تروریسم بنیاد گرای داعشی مورد تهدید قرار داده است به تقویت دستگاه سیاست خارجی کمک کرده و بتواند گفتمان مجلس اصلاح‌طلب را در موضع روابط خارجی پیگیری کند زیرا گفتمان اصلاح‌طلبان در مجلس آینده گفتمان صلح و احترام به حقوق ملت‌ها و واگذار کردن سرنوشت داخلی کشور‌ها به آرای مردم خواهد بود.
 
به برنامه‌های اصلاح‌طلبان در حوزه سیاست خارجی اشاره کردید برنامه اصلاح‌طلبان در مجلس آینده و در حوزه سیاست داخلی بر چه اساس تنظیم خواهد شد؟
 
در حوزه سیاست داخلی با وجود اینکه دولت روحانی توانسته بر رشد سرطانی یکی از معضلات کشور که افزایش افسارگسیخته تورم بود غلبه پیدا کند اما همچنان فضای داخلی کشور تحت تاثیر رکود عمیق اقتصادی است به گونه‌ای که فضای کسب و کار فعالان اقتصادی به‌ویژه درحوزه تولید فضای کم‌رونق و بیمارگونه‌ای است که در نتیجه این بیماری افزایش روز افزون بیکاری بویژه بیکاری تحصیلکردگان را شاهد هستیم. امروز بیش از ۴۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند و کمتر خانواده‌ای را می‌توان سراغ گرفت که از آثار این آسیب اجتماعی و اقتصادی در رنج نباشد.
 
مجلس آینده می‌تواند در حوزه باز‌سازی اعتماد به جامعه و کاهش شکاف‌ها گامی بردارد؟
 
اگر اصلاح‌طلبان در مجلس آینده دراکثریت قرار گیرند در راستای همکاری با سایر قوا خصوصا دولت یازدهم، رسیدن به اجماع نظر و همفکری و همگرایی در حوزه اقتصادی و مساله رکود اقتصادی همکاری خواهند داشت. در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با این پیش فرض که در زمان فعلی مهم‌ترین چالش کشور صدمه دیدن اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است و با توجه به اینکه فضای کشور چندان اخلاق‌مدارانه نیست و شاهد اختلاس‌ها و سوءاستفاده مالی برخی دولتمردان سابق وعناصر وابسته آنها هستیم لذا مجلس اصلاح‌طلب تلاش خواهد کرد با توسل به دو ابزار قانونی قانونگذاری و نظارت تلاش کند با جلوگیری از این تخلفات اعتماد عمومی را بازسازی کند. همچنین در حوزه سیاسی ضمن تاکید بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزای و جمهوری اسلامی و حرکت در چارچوب قانون اساسی و پیروی واقعی از مقام معظم رهبری انقلاب که هماهنگ‌کننده تمام امور کشور هستند، گمشده فضای سیاسی کشور که اخلاق سیاسی است را مجددا به عرصه عملی فعالیت‌ها و مناسبات سیاسی بازگرداند. پرهیز از کندروی و تندروی وحرکت برمدار عقلانیت و اصلاح‌طلبی و پرهیز از افراط و تفریط در همه امور بخشی از برنامه مجلس اصلاح‌طلب خواهد بود و اگر اکثریت مجلس از بین اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت فعلی انتخاب شوند روابط قوه مقننه و قوه مجریه با حفظ تکریم و احترام متقابل خواهد بود.
 
اگر مجلس و دولت با یکدیگر هماهنگ باشند، وظیفه نظارتی چطور اجرایی خواهد شد؟
 
مجلس، خانه ملت و نمایندگان عصاره ملت هستند، حتی اگر صددرصد همسویی فکری با دولت داشته باشند از ایفای نقش نظارتی که متضمن مراقبت از رفتار دولت و نقد و ارزیابی عملکرد دولتمردان است کوتاه نخواهد آمد و اگر لازم باشد از اختیارات قانونی خود ازجمله سوال و استیضاح و برکناری دریغ نخواهد کرد. امروز جامعه اصلاح‌طلب ایران بعد از یک دهه خانه‌نشینی به حدی از بلوغ رسیده است که به دور از نگاه صفر و صدی به اینگونه مقولات متناسب با مصالح و منافع ملی و ارزش‌های انقلاب و اراده رای‌دهندگان حرکت کند.روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..