خبر ویژه انتخاباتی:

کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ راه انتخابات مجلس بازماندند

ببرپایه‌ تصمیم هیات اجرایی حوزه‌ی انتخابیه‌ی زرتشتیان تهران، سپنتا نیکنام و کورش نیکنام بدلیل مشکلاتی که در پرونده‌ ثبت‌نام نمایندگی دهمین دوره‌ی مجلس داشتند، از ادامه‌ راه بازماندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سایت امرداد به نقل از سهراب سلامتی یکی از اعضای هیات اجرایی تهران در تایید این خبر گفت: از دید هیات اجرایی همه‌ی نامزدهای نمایندگی خوشنام و شایسته‌اند اما پرونده‌ی این دو نامزد از نظر وزارت کشور مشکلاتی داشت که مورد تایید ما و نمایندگان فرمانداری و شورای نگهبان قرار نگرفت.
به گفته‌ی وی بنابر بند ب ماده‌ی ۲۹ قانون انتخابات، سپنتا نیکنام که هموند شورای شهرو روستای یزد است نمی‌تواند نماینده‌ی منتخب این دوره باشد مگر این‌که شش ماه پیش از این پست استعفا می‌داد.
هموند هیات اجرایی افزود: در این بند به قلمرو نمایندگی اشاره شده که برای زرتشتیان به ترتیب شمار زرتشتیان ساکن در شهرها، تهران، یزد، کرمان، شیراز، اصفهان و اهواز است. از آنجا که نماینده‌ی زرتشتیان برای همکیشان در سراسر ایران است از این‌روی قلمرو نمایندگی همه‌ی این شهرها را دربرمی‌گیرد و این مانعی برای نماینده‌ شدن سپنتا نیکنام است که هموند شورای شهر یزد است.
سلامتی درباره‌ی بازماندن کورش نیکنام از نمایندگی گفت: پرونده‌ی ایشان که به اشتباه در اقلید فارس به خاطر تشابه حروف، ثبت‌نام شده بود، در همانجا بررسی و استعلام گرفته و مدرک ایشان برپایه‌ی بند۴ ماده‌ی ۲۸ قانون انتخابات، برای احراز صلاحیت ناقص دانسته‌ شد و ما اعمال نظری روی این پرونده نداشتیم. مدرک ایشان چون از خارج کشور و ترجمه شده است باید به تاییدیه‌ی وزارت علوم برسد.
هیات اجرایی هر ۷تن نامزد نمایندگی را دارای شایستگی و صلاحیت اعلام کرد اما موارد یاد شده در دو پرونده باید برطرف شود تا ادامه‌ی مسیر برای سپنتا نیکنام و کورش نیکنام میسر باشد.
بررسی پرونده‌ی نامزدهای نمایندگی در دو نشست ۱۱ و ۱۴ دی ماه از سوی هیات اجرایی زرتشتیان انجام شد، اسفندیار اختیاری، موبد پدرام سروش‌پور، کورش آذرگشاسبی، بهشید برخوردار و پیمان کشاورزیان مورد تایید هیات و پرونده‌ی سپنتا نیکنام و کورش نیکنام برای موارد یاد شده تایید نشد.
سهراب سلامتی، راشین جهانگیری، جمشید غریبشاهی، خداداد راسخی، هرمز فیروزمند، پریوش خدادادی، فرشید نمیرانیان و رستم خدابخشی هموندان هیات‌اجرایی انتخابات مجلس در حوزه‌ی زرتشتیان تهران هستند.

۳ دیدگاه

  • ناشناس

    باز نماندند. باز ماندانده شدند.

  • قانون مدار

    بنا بر اصل ۷۳ قانون اساسی، شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. اینکه اجراکنندگان قانون به حوزه زرتشتیان قلمرو اختصاص بدهند و بنا بر تفسیر خودشان عمل کنند، از حیطه صلاحیتشون بیرونه. این مطلب نیاز به استفساریه مجلس داره. قبلا هم برای قانون انتخابات در “قانون استفساریه ماده (۶) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” اتفاق مشابه افتاده.

  • یزدی

    این بارنجستی ملخوک