آغازعملیات باروری ابرهای استان یزد:

تست‌شدن هواپیماها برای اولین عملیات در یزد/ ابرهای بی‌رمق در یزد

اولین مرحله از عملیات باروری ابرهای استان قرار است از نیمه دی‌ماه آغاز شود تا شاید بغض آسمان در این استان کویری یزد بترکد و از عطش زمین کاسته شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) میزان بارش‌های پاییزی امسال در استان‌های مختلف کشور و مقایسه آن باسهم استان یزد از این بارش‌ها موجب شده است که مردم درباره عملیات باروری ابرها، شک و شبهه‌های زیادی را مطرح کنند به‌طوری که اظهار نظرهای عجیبی درباره ارتباط این عملیات و کاهش بارندگی‌ها در استان شایع شد.
شاید بتوان گفت که شهروندان یزدی رابطه چندان خوبی با عملیات باروری ابرها ندارند و حتی نباریدن باران در روزهایی را که همه استان‌های کشور شاهد ریزش باران بودند به نوعی به این عملیات مرتبط می‌دانند؛ اما واقعیت این است که ابرهای استان برای باروری بی‌رمق هستند.
همچنین از اردیبهشت‌ماه امسال، هیچ عملیاتی برای باروری ابرهای استان انجام نشده که بتواند بر میزان بارش‌های سیستم‌های جوی استان، تاثیر بگذارد.
همچنین عملیات باروری ابرها که در استان انجام می‌شود، همزمان در سایر استان‌های کشور از جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، فارس و اصفهان نیز انجام می‌شود که گاهی روی سامانه‌های جوی تاثیر مطلوب گذاشته و گاهی نیز بی‌تاثیر است.

تست‌شدن هواپیماها برای اولین عملیات
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان با اشاره به این‌که از اردیبهشت‌ ماه امسال هیچ عملیات و پروازی برای باروری ابرهای استان انجام نشده است، از آغاز این پروازها از نیمه دی‌ماه امسال خبر می‌دهد.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌افزاید: طرح باروری ابرها در استان هر سال با هدف بارور کردن سیستم‌های بارشی که از استان عبور می‌کند، از آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌یابد اما امسال با تاخیر در اجرای برنامه عملیات دیرتر انجام می‌شود.
وی با اشاره به این‌که هواپیماهای باروری ابرها در حال تست شدن برای آغاز عملیات باروری هستند، ادامه می‌دهد: این طرح قرار است امسال نیز در ۱۲استان کشور از جمله استان یزد از محل اعتبارات ملی انجام شود.
به گفته رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان، تعداد عملیات باروری در هر استان به جبهه‌های هوای سردی که برای استان پیش‌بینی می‌شود، بستگی دارد.
جوادیان‌زاده با بیان این‌که بهترین منطقه استان برای باروری ابرها، ارتفاعات شیرکوه است، می‌گوید: تا زمانی که ابر قوی و فعالی وارد سیستم جوی استان نشود، عملیات باروری ابرها فایده‌ای نخواهد داشت.
وی می‌افزاید: هر سال ۹۰ نوبت پرواز برای عملیات باروری ابرها در کشور انجام می‌شود و با توجه به این‌که یزد در مسیر این عملیات قرار دارد، تقریبا سالانه ۱۵ تا ۲۰ پرواز برای باروری ابرهای استان انجام می‌شود.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان ادامه می‌دهد: هر زمان که سامانه جوی قوی وارد استان شد، عملیات باروری ابرها نیز انجام می‌شود اما در طول سال‌های گذشته ابرهای بی‌رمق و ضعیفی در آسمان استان وجود داشته‌اند که در نتیجه آن عملیات باروری ابرها در یزد   به بارش‌های خوب منجر نشد.
جوادیان‌زاده اضافه می‌کند: بر خلاف تصور مردمی که باروری ابرها را در کاهش نزولات جوی مقصر می‌دانند، باید گفت که باروری ابرها حتی در استان‌های پربارش نیز لزوما نتیجه مطلوبی به همراه ندارد و تاثیر آن بسته به نوع ابرها و سیستم‌های جوی است.

ابرهای بی‌رمق
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان با بیان این‌که ابرهای قوی و پررمق استان گاه در ساعات شب در آسمان پدید می‌آیند، می‌گوید: با توجه به این‌که امکان باروری ابرها در ساعات شب وجود ندارد، این ابرهای مناسب برای باروری را از دست می‌دهیم.
وی درباره استفاده از روش باروری ابرها برای افزایش بارش در دنیا نیز می‌گوید: روش باروری ابرها ۶۰ سال است که به طور مستمر در آمریکا اجرا می‌شود و امسال حتی استرالیا و هند نیز با توجه به تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی، باروری ابرها را آغاز کرده‌اند.
جوادیان‌زاده با بیان این‌که شیوه باروری ابرها در کشور به شیوه کشورهای دیگر از جمله آمریکا انجام می‌شود، گفت: البته در آمریکا در کنار شیوه هوایی از ژنراتورهای زمینی نیز برای انجام این عملیات استفاده می‌شود.
وی اظهار می‌کند: میزان موفقیت عملیات باروری ابرها بر اساس استانداردهای جهانی هواشناسی ۱۰‌تا‌15‌درصد است که این عملکرد در کشور ما نیز به همین میزان است.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان بر ضرورت به روزرسانی تجهیزات این کار تاکید می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر ۲ فروند هواپیما برای باروری ابرهای کشور موجود است که این تعداد باید به ۵ فروند افزایش یابد.
وی می‌گوید: امکانات دنیا در سال‌های گذشته در این حوزه، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته؛ از این رو لازم است که امکانات و تجهیزات کشور نیز ارتقا یابد.
جوادیان‌زاده می‌افزاید: رادارهای هواشناسی استانی باید طرح باروری ابرها را پوشش دهند؛ در حالی که اکنون تنها بخشی از رادارهای کشور این طرح را پوشش می‌دهند.
به گفته او رادارهای بخش‌های مرکزی و شرقی کشور که یزد هم شامل آن است،   طرح را به خوبی پوشش نمی‌دهند؛ در حالی که پوشش این رادارها می‌تواند بر میزان عملیات باروری ابرها، تاثیر مثبتی به جای بگذارد.

مکث: محدودیت منابع مالی برای اجرای عملیات
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مستقر در استان می‌گوید: امسال ۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای عملیات باروری ابرها برآورد شده است. به گفته «محمدمهدی جوادیان‌زاده» نیمی از اعتبار پرداخت شده و بقیه نیز قرار است تا سال آینده تامین شود. عملیات باروری ابرها امسال نیز در ۱۲ استان کشور از جمله یزد انجام می‌شود اما انجام این عملیات منوط به محقق شدن اعتبارات تخصیص یافته است. این مسئول می‌افزاید: هزینه هر پرواز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است و علت هزینه‎بر بودن این پروازها نیز هزینه کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارور‌کننده ابرهاست.  وی ادامه می‌دهد: تعداد عملیات باروری بسته به پیش‌بینی‌های جوی و تعداد جبهه‌های هوای سرد، متغیر است، اما به طور متوسط سالانه ۱۵ تا ۲۰ پرواز برای باروری ابرهای استان انجام می‌شود.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..