ساماندهی قبرستان قدیمی یزد+عکس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محله جوی هرهر که دارای قبرستانی به همین نام است، در حاشیه خیابان مهدی(عج) واقع شده و ساماندهی همین قبرستان قدیمی، اصلی‌ترین خواسته ساکنان آن است.
این محله در مجاورت محله سرسنگ واقع شده و از شمال به محله سرسنگ و سید فتح‌الدین، از جنوب به محله گازرگاه، پیربرج، خیابان مهدی(عج) و کوی سعدی و از غرب به قلعه کهنه محدود می‌شود.
وجه تسمیه این محله به خاطر نام جوی هرهر بوده که در پایابی با ۶۰ پله به قبرستان جوی هرهر منتهی می‌شده است.
قبرستانی که در این محله قرار دارد از قبرستان‌های قدیمی شهر یزد است که در دوره زندیه ساخته شده و شخصیت‌های مهم فرهنگی، علمی و اجتماعی استان در آن دفن شده‌اند.
از جمله این افراد می‌توان به خواجه نواب صفوی، ملاغلامحسین خطیب، خاندان صدوقی، میرزا سیدمحمد علی مدرس لب خندقی، خاندان مرتاض، اشرف آهنگر و… اشاره کرد.
این محله شاخص‌های تاریخی و بناهای مهمی را در خود جای داده که از آن جمله می‌توان به مسجد هرهر، قبرستان جوی هرهر، مزار کلیمیان، آب انبار هرهر و… اشاره کرد.

خواسته‎‎های ساکنان محله

ساماندهی قبرستان قدیمی
IMG_9976.jpg
یکی از ساکنان قدیمی این محله می‌گوید: قبرستان قدیمی هُرهُر که محل دفن بسیاری از بزرگان و فرهیختگان استان است، بی‌سر‌و‌سامان و نیازمند ساماندهی است. «علیرضا نصیر» می‌افزاید: مسئولان بدون در نظر گرفتن احساس مردم، خواستار تخریب و تبدیل این قبرستان قدیمی به پارک بودند که با مخالفت اهالی محله روبه‌رو و متوقف شد. به گفته وی، قسمتی از این قبرستان فرسوده شده است و نیاز به ساماندهی دارد.

لزوم توجه به محله
IMG_9995.jpg
یکی از بانوان مسن ساکن این محله می‌گوید: مشکل آب‌گرفتگی در فصل زمستان بسیاری از ساکنان محله را به شدت نگران کرده است. «سیده‌زهرا موسوی» می‌افزاید: آب‌گرفتگی معابر، هم برای تردد مشکل ایجاد می‌کند و هم خطراتی را متوجه ساختمان می‌کند که ممکن است به تلفات جانی منجر شود. وی اضافه می‌کند: یکی دیگر از نقایص معابر این محله، کمبود روشنایی است؛ ضمن این‌که در بعضی مواقع عده ای با سنگ، چراغ‌های این کوچه‌ها را می‌شکنند. به گفته وی، شهرداری باید رسیدگی بیشتری به این محله کند. به گفته موسوی در بعضی کوچه‌ها مشکل فرسودگی معابر وجود دارد که باید هر چه زودتر برطرف شود. این شهروند می‌افزاید: متاسفانه مسئولان برای ترمیم و ساماندهی این قبرستان قدیمی، همت نمی‌کنند.

نبود پارک درون محله‌ای
IMG_9985.jpg
یکی دیگر از شهروندان ساکن این محله می‌گوید: در این محله پارک درون‌محله‌ای برای گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود ندارد و زمانی که به این موضوع اعتراض کنیم، گفته می‌شود که پارک وحشی بافقی نزدیک شماست. «رضا خان‌نیری» می‌افزاید: درست است که پارک بزرگ وحشی بافقی نزدیک اینجاست، اما بعضا خانواده‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. وی می‌افزاید: پارک درون محله‌ای از نیازهای هر محله‌ای است اما جای آن در محله جوی هرهر خالی است. به گفته او، خانه‌های مخروبه زیادی در محله وجود دارد که امکان تبدیل شدن به پارک را دارند. این شهروند ادامه می‌دهد: بسیاری از اهالی برای بازسازی خانه‌ها نیاز به کمک بلاعوض دارند، اما برخی موانع از جمله سختگیری‌های میراث‌فرهنگی و شهرداری مانع حمایت از ساکنان محله‌های قدیمی برای احیای خانه‌های مخروبه‌ می‌شود. وی همچنین مشکل آسفالت فرسوده معابر این محله و ضرورت اصلاح آن از سوی شهرداری را مورد تاکید قرار می‌دهد.

نبود آسفالت و فرسودگی معابر
IMG_2833.jpg
یکی از مغازه‌داران این محله می‌گوید: در این محله، نانوایی وجود ندارد و بعضی اهالی منطقه باید برای گرفتن نان به خیابان مهدی(عج) بروند. «علیرضا محرومیه طزرجانی» می‌افزاید: در بعضی معابر، آسفالت آنقدر فرسوده است که نیاز به روکش و تعویض دارد؛ این مشکل باعث ایجاد چاله‌های بزرگ و کوچک در بعضی معابر محله شده است. وی می‌گوید: مالکان بعضی خانه‌های قدیمی، قصد مرمت خانه‌هایشان را دارند اما نمی‌دانند از چه طریق باید اقدام کنند. محرومیه ادامه می‌دهد: فضای سبز این محله، به فضای سبز پارک وحشی بافقی محدود شده است. وی اظهار می‌کند: مسجد جوی هرهر نیز قدیمی است و هرچند اثر تاریخی نیست اما نیاز به بهسازی دارد.

کمبود پارکینگ در محله
IMG_0001.jpg
یکی دیگر از شهروندان این محله می‌گوید: در این محله، پارکینگ کم داریم و همین مساله موجب شده است که همسایگان همواره از نبودن جای پارک مناسب، شکایت کنند. «رضا شکوفر» با بیان این‌که در محله جوی هرهر، قبرستان مهم و تاریخی جوی هرهر وجود دارد، می‌گوید: شگفتی‌های این جاذبه طبیعی، بسیار لذت بخش است. وی می‌گوید: این قبرستان می‌تواند به عنوان یک میراث ماندگار، حفظ و نگهداری شود؛ در حالی که اکنون به آن بی‌توجهی می‌شود و حتی سنگ‌های قبور آن نیز به سرقت رفته است.

انباشت زباله در ورودی کوچه‌ها
این شهروند به مشکل انباشت زباله در ورودی کوچه‌های محله اشاره می‌کند و می‌گوید: این معضل حتی به خانه‌های مخروبه نیز رسیده و برخی از شهروندان زباله‌های خود را داخل این خانه‌های خالی از سکنه می‌ریزند. وی می‌گوید: این محله نه‌تنها پارک درون‌محله‌ای ندارد، بلکه فاقد یک فضای استاندارد و مناسب برای بازی کودکان است. این شهروند می‌افزاید: در این محله خرابه‌هایی هست که برای امنیت مردم مشکل‌ساز است، هر چند مالکان به این مهم بی‌اعتنایی می‌کنند اما دستگا‌‌ه‌های مسئول باید برای ارتقای امنیت محله، چاره‌ای بیندیشند. شکوفر اظهار می‌کند: آسفالت معابر محله نیازمند مرمت و روکش است و نبودچاه جذبی در زمان بارندگی و وضعیت نامناسب آسفالت، نتیجه‌ای جز آبگرفتگی نخواهد داشت. وی همچنین اضافه می‌کند: آب انبار این محله نیز متروکه و به زباله‌دان تبدیل شده است و باید برای تغییر کاربری آن چاره‌ای اندیشید.

پاسخ مسئولان

ساماندهی قبرستان با یک میلیارد تومان اعتبار
IMG_9978.jpg
مسئول امور عمرانی ناحیه تاریخی شهرداری یزد می‌گوید: برای محوطه‌سازی قبرستان هرهر بیش از یک‌میلیارد تومان هزینه کردیم. «حسین حکیمی‌زاد» می‌افزاید: بعضی قبرها کاملا از بین رفته و نیازمند کف‌سازی و ساماندهی است. به گفته وی، قسمت اندکی از این قبرستان بازسازی شده، اما سایر بخش‌های آن همچنان در انتظار بازسازی است. این مسئول با بیان این‌که قبرستان جوی هرهر، یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های شهر یزد محسوب می‌شود، ادامه می‌دهد: نزدیک به ۴۰ عالم بزرگ استان در این قبرستان مدفون هستند. به گفته وی، قبرستان در گذشته در ابتدای محدوده بافت تاریخی شهر یزد قرار داشت، اما با توسعه شهر، در مرکز شهر قرار گرفت و به دنبال اجرای قانون ایجاد قبرستان‌ها در خارج از شهر، مانند سایر قبرستان‌های محله‌ای استفاده خود را به مرور زمان از دست خواهد داد. حکیمی‌زاد درباره اصلاح شبکه معابر این محله نیز می‌گوید: شهرداری هر چند سال یکبار برای مرمت شبکه معابر اقدام می‌کند؛ اما به دلیل فرسودگی بسیار، حل همه مشکلات و نقایص زمان بر است. وی ادامه می‌دهد: ما در این محله دو چاه جذبی حفر کردیم و اقداماتی نیز برای رفع خطر معابری که در معرض آب‌گرفتگی هستند، پیش‌بینی کردیم. مسئول امور عمرانی ناحیه تاریخی شهرداری یزد می‌افزاید: طبق گفته اهالی محله در بعضی کوچه‌ها، خرابه‌هایی وجود دارد که مامن معتادان شده از این رو شهرداری با اعمال محدودیت‌هایی این کار را به پایان رساند. به گفته وی، شهرداری ناحیه تاریخی ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساماندهی مخروبه‌های این محله اختصاص داده و برای زیباسازی، رفع خطر و ارتقای امنیت محله نیز برنامه دارد. وی می‌افزاید: حصارکشی مخروبه‌ها با ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی، در حال انجام است. حکیمی‌زاد درباره انباشت زباله در ورودی کوچه‌های این محله نیز می‌گوید: برخورد با انباشت زباله نیاز به همکاری اهالی دارد وگرنه پیمانکاران شهرداری بر اساس برنامه زمان‌بندی به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کنند.

تامین پارکینگ
IMG_9983.jpg
مسئول امور عمرانی ناحیه تاریخی شهرداری یزد درباره تامین پارکینگ مورد نیاز اهالی نیز می‌گوید: اهالی باید درخواست نیاز به پارکینگ را به شهرداری ناحیه تاریخی ارائه کنند. وی می‌گوید: شهرداری آمادگی لازم برای جانمایی مناسب، تملک زمین و تسطیح آن به عنوان پارکینگ را دارد. حکیمی‌زاد درباره اصلاح معابر این محله نیز می‌گوید: در بعضی معابر مشرف بر قبرستان هرهر که در حوزه کاری شهرداری ناحیه تاریخی قرار دارد، عملیات کف‌سازی، آسفالت و لکه‌گیری انجام شده است. وی ادامه می‌دهد: مرمت معابر حاشیه پارک وحشی بافقی نیز در سال جاری انجام شده است. حکیمی‌زاد درباره ساخت پارک درون محله‌ای نیز می‌گوید: محله‌ جوی هرهر به پارک وحشی بافقی مشرف است؛ بنابراین نیازی به پارک درون محله‌ای ندارد. این مسئول ادامه داد: البته در صورتی که ساکنان، محل مناسبی برای ایجاد پارک پیدا کردند، می‌توانند آن را برای بررسی‌های بیشتر به شهرداری ناحیه تاریخی معرفی کنند. مسئول امور عمرانی ناحیه تاریخی شهرداری یزد درباره مرمت خانه‌های قدیمی در حال تخریب این محله نیز می‌گوید: اگر اهالی این محله، درخواست لازم را به شهرداری ارائه کنند، اداره کل میراث فرهنگی استان از مرمت این خانه‌ها، حمایت خواهد کرد.

نداشتن مسئولیت در قبال خانه‌های مخروبه
IMG_9979.jpg
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان نیز در باره مرمت خانه‌های قدیمی این محله می‌گوید: جوی هرهر با وجود قدمت، خارج از حوزه مدیریتی اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد. «محسن ذاکری‌نیا» می‌افزاید: این محله تنها در مجاورت محله‌های تاریخی شهر قرار گرفته و اداره کل میراث فرهنگی استان مسئولیتی در قبال حفاظت از آن ندارد.

لزوم ارائه درخواست برای ساخت پارک‌درون محله‌ای
IMG_9996.jpg
کارشناس مسئول فضای سبز منطقه‌2 شهرداری یزد می‌گوید: ایجاد هر گونه پارک درون محله‌ای و فضای سبز در نقاط مختلف شهر باید با درخواست اهالی محله پیگیری شود. «کاشفی» می‌افزاید: در محله جوی هرهر وجود پارکی مانند وحشی بافقی کافی است اما اگر به ساخت پارک درون محله‌ای نیاز باشد، شهرداری آماده تملک زمین مناسب و ایجاد فضای سبز است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..