شکاف بین یاران احمدی نژاد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) صبا شعردوست:فضایی که همیشه در آستانه انتخابات‌ها به‌وجود می‌آید سبب رویش احزاب، تشکل‌ها و جبهه‌های جدیدی می‌شود. احزاب، تشکل‌ها و جبهه‌هایی که بعد از انتخابات دیگر اثری از آنها نمی‌ماند. در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی هم شاهد رویش احزاب و تشکل‌های جدید هستیم. یکتا که از جمله یاران اولیه احمدی نژاد که به یاران سوم تیر(سالروز رای آوری احمدی نژاد در دور اول ریاست جمهوری] شهرت دارند،هم در همین دسته رویش‌های جدید قرار دارد. البته هر چند که اعضای حزب یکتا معتقدند که برنامه طولانی‌مدت برای فعالیت دارند اما وعده برنامه طولانی‌مدت نیز از سوی بسیاری از احزاب تازه تاسیس در آستانه انتخابات‌های گذشته داده شده است که اکنون اثری از آنها نیست. به هر روی اما وزرای احمدی‌نژاد که این روزها گرد هم در یکتا فعالیت می‌کنند، خیز بلندی به‌سوی مجلس برداشته‌اند و در راستای رسیدن به کرسی‌های سبز بهارستان هم هرگونه ارتباطی را با محمود احمدی‌نژاد تکذیب می‌کنند. چه آنکه حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد طی مصاحبه‌ای هرگونه ارتباط با احمدی‌نژاد را تکذیب کرد و گفت که با محمود احمدی‌نژاد هیچ رابطه‌ای نداریم. این در حالی است که عبدالرضا داوری یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد از جلسات منظم وزرای احمدی‌نژاد و اعضای یکتا با او خبر می‌دهد. او می‌گوید: «اعضای جبهه یکتا با احمدی‌نژاد دیدار دارند اما سیاسی نیست. اینکه می‌گویند ارتباطی نیست، حرف اشتباهی است.» حال سوال اینجاست که چرا اعضای یکتا رابطه‌شان را با محمود احمدی‌نژاد انکار می‌کنند. برخی معتقدند که به‌دلیل موج نارضایتی عمومی مردم نسبت به دولت گذشته، حمایت از رییس دولت دهم می‌تواند موجب ریزش آرا شود. با این حال اما داوری می‌گوید که اعضای یکتا رابطه سیاسی برای انتخابات با احمدی‌نژاد ندارند اما جلسات عمومی و تخصصی همچنان ادامه دارد.

 
مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:
 
 آقای داوری این روزها زمزمه‌هایی شنیده می‌شود، مبنی بر اینکه آقای احمدی‌نژاد فعالیت‌های انتخاباتی دارد. شما در این خصوص خبری دارید؟
 
اصلا چنین بحثی مطرح نیست و آقای احمدی‌نژاد برای مجلس برنامه‌ای ندارد. یعنی طبق آن چیزی که خودش گفته اصلا نمی‌خواهند که در مساله مجلس ورود داشته باشند.
 
الان برخی وزرای سابق دولت آقای احمدی‌نژاد تحت عنوان جبهه یکتا مشغول فعالیت هستند. بالاخره اینها وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند، یعنی در این راستا مشورتی با آقای احمدی‌نژاد نمی‌کنند؟
 
درباره انتخابات مجلس مشورت نمی‌کنند، جلساتی هم که دارند اصلا در راستای انتخابات نیست چون همان‌طور که گفتم ایشان اصلا قصد ورود به انتخابات مجلس را ندارد.
 
برخی معتقدند که ایشان به‌صورت مستقیم قصد ورود ندارد و به‌صورت غیرمستقیم نیروهایش را هدایت می‌کند. تا آنجا که به برخی کاندیداها گفته است که در هر لیستی می‌توانید چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا حضور داشته باشید تا بتوانید در مجلس راه پیدا کنید.
 
چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم ایشان نمی‌خواهد که به انتخابات ورود کند. این مطلبی را هم که درباره حضور برخی کاندیداها در لیست‌ها عنوان کردید، من تا الان نشنیده‌ام و بعید هم می‌دانم که چنین فضایی واقعا وجود داشته باشد.
 
بالاخره جبهه یکتا می‌خواهد چه کار کند؟ اعضای این جبهه اصولگرا هستند یا خیر؟
 
قطعا همین‌طور است و اصولگرا هستند.
 
اصولگرایان هم آنها را در دایره اصولگرایی می‌پذیرند؟ چراکه بعضا اخباری شنیده می‌شود در این راستا که اعضای این جبهه یا پایداری‌ها نمی‌توانند با اصولگرایان ائتلاف کنند.
 
 این‌طور نیست. آنها اگر بخواهند لیستی بدهند با اصولگرایان لیست مشترک می‌دهند. ضمن اینکه چرا اصولگرایان باید اعضای این جبهه را به‌عنوان اصولگرا نپذیرند؟ به این دلیل که وزرای دولت آقای احمدی‌نژاد هستند، اصولگرا نیستند؟ دوستان جبهه یکتا حدود یک سال و نیم است که به‌طور منظم در جلسات جامعه روحانیت، هر پنج‌شنبه دعوت می‌شوند و شرکت می‌کنند. اگر اصولگراها آنها را قبول نداشتند که اصلا اعضای یکتا را دعوت نمی‌کردند ولی همان‌طور که گفتم حدود یک سال و نیم است که آنها به‌صورت مداوم به جلسات دعوت می‌شوند.
 
بله اما بالاخره اتفاقاتی که در دولت آقای احمدی‌نژاد افتاد با دیدگاه اصولگرایان متفاوت بود و حتی بعضی اعضای کابینه ایشان که الان هم در یکتا هستند، در آن زمان درباره آن اتفاقات سکوت کردند یا بعضا حمایت کردند.
 
از این حرف‌ها زیاد است یعنی همیشه عده‌ای هستند که اظهاراتی چه موافق و چه مخالف مطرح می‌کنند. اما همان‌طور که گفتم دوستان جبهه یکتا در جلسات ائتلاف شرکت می‌کنند و بسیاری از آنها در لیست تهران اصولگرایان خواهند بود.
 
اعضای جبهه یکتا هرگونه ارتباطی را با آقای احمدی‌نژاد تکذیب کرده‌اند ولی شما گفتید که جلساتی که داشته‌اند، در راستای انتخابات نیست. پس این نشان می‌دهد که جلسات و ارتباط هر چند غیرانتخاباتی وجود دارد.
 
آنها ارتباط سیاسی ندارند اما وزرای دولت قبل جلسات منظم با آقای احمدی‌نژاد دارند و به‌صورت تخصصی در حوزه‌های خود و به‌صورت عمومی در غالب جلساتی که در دولت سابق هم گرد هم می‌آمدند، جلسه دارند. اما موضوع این است که ارتباط سیاسی و انتخاباتی ندارند. دلیلش هم این است که آقای احمدی‌نژاد گفت که هیچ نوع مداخله‌ای در انتخابات نمی‌کنم. طبیعی است که این جلسات برگزار شود.
 
بنابراین ارتباط همچنان وجود دارد ولی سیاسی نیست.
 
قطعا ارتباط وجود دارد. در دو سال اخیر تمام وزرای آقای احمدی‌نژاد چه در قالب کمیته‌های تخصصی و چه در قالب جلسات عمومی تشکیل جلسه داده‌اند.
 
پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس آینده چیست؟
 
به‌نظرم می‌رسد که باتوجه به فضای فعلی هواداران دولت آقای روحانی دست بالا را خواهند داشت.
 
فکر می‌کنید که اعضای جبهه یکتا چقدر شانس ورود به مجلس پیدا کنند.
 
نمی دانم که هنوز برنامه آنها چیست و خودشان هم معلوم نیست که با لیست اختصاصی می‌آیند یا لیست مشترک می‌دهند چون چهره‌هایشان هم هنوز مشخص نیست که چه کسانی را در لیست می‌گذارند و برنامه‌شان را هم اعلام نکرده‌اند. به‌نظرم نمی‌شود ارزیابی دقیقی کرد.
 
از انتخابات مجلس هم که بگذریم ما انتخابات خبرگان را پیش رو داریم. بعضا انتقادهایی از سوی اطرافیان آقای احمدی‌نژاد درباره کاندیداتوری سیدحسن خمینی شنیده می‌شود. این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد شخصا رابطه بدی با آقای سیدحسن خمینی ندارد.
 
هیچ موضعی تحت عنوان نزدیکان آقای احمدی‌نژاد گرفته نشده است. البته برخی توصیه‌ها از طرف برخی دوستان بوده است براین مبنا که اعتبار و اسم حضرت امام‌(ره) نباید صرف انتخابات و مسایل سیاسی شود. بالاخره کاندیداتوری حق ایشان است و همه این را قبول دارند اما منظور اصلی همان بود که گفتم. بالاخره آقای سید حسن خمینی از خانواده امام‌(ره) هستند و این مساله تاثیرگذار است.
 
فکر می‌کنید نقش حلقه جماران در انتخابات خبرگان چه خواهد بود؟
 
به‌نظرم باید صبر کرد که فضا شفاف شود تا ما به تحلیل جامع برسیم. هنوز فضا به آن شفافیت نرسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..