طی نشستی اعلام شد:

آب به مسئله ای مهم برای استان یزد تبدیل شده است

نخستین نشست هم اندیشی توسعه استان یزد باموضوع بررسی نگرش ها در خصوص انتقال آب به استان باحضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و رئیس دانشگاه یزد، به همت انجمن سمپاد و نخبگان و با همکاری پارک علم و فناوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سید علی مدرسی از اعضای هیات مدیره انجمن سمپاد و نخبگان استان یزد در این نشست به بیان اهمیت و ضرورت برگزاری چنین نشست هایی اشاره کرد و گفت: این جلسات می تواند زمینه اجرای ایده ها را فراهم آورد.
وی بر اهمیت مباحث علمی و اجرایی با حضور صاحب نظران و صاحب منصبان برای نهادینه شدن این ایده‌ها و اهمیت ایجاد هم گرایی در انجمن‌ها و سمن‌ها بمنظور تداوم و مستمر شدن این گونه نشست‌ها تاکید کرد.


مدرسی به چرایی بررسی نگرش ها درخصوص انتقال آب به استان هم پرداخت و گفت: نقش آب را در توسعه نمی‌توان نادیده گرفت.
وی افزود: استان یزد با وجود غنی بودن از عناصر نور و خاک، برای توسعه با مشکل کم آبی مواجه است؛ چرا که صنعت، کشاورزی و خدمات همگی وابسته به آب هستند و برای رشد و ارتقای یک شهر منابع آبی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.


این پژوهشگر مسائل اجتماعی – توسعه ای، ادامه داد: یزدی‌ها از گذشته تاکنون اهمیت و توجه ویژه‌ای به این عنصر طبیعی داشته‌اند، اما با این وجود، آب به یک مسئله مهم برای استان تبدیل شده است.
مدرسی در پاسخ به چرایی اهمیت این موضوع بیان داشت: رشد نامتناسب جمعیت نسبت به منابع، تغیرات اقلیمی یزد که منطقه را در یک روند افت بارش سالیانه قرار داده، مسدود شدن منابع تغذیه حوضه‌های آبی استان به ویژه تالاب گاوخونی، استفاده نامناسب از آب‌های زیر زمینی و همچنین نقش ملی استان و تعهداتی که برای استان ایجاد شده عوامل ایجاد این مسئله هستند.


سیدعلی مدرسی سپس درخصوص رفع مشکل کم آبی، راهکارهایی از جمله: کاهش مصرف و افزایش بهره وری از آب، انتقال آب از خارج حوضه به استان، انتقال آب از منابع داخل حوضه‌ای، تغییر در الگوی صنعت و مشاغل و استفاده از الگوی آب مجازی و یا اکتشاف منابع آبی جدید را عنوان و تاکید کرد که لازم است مسئولان و صاحبنظران درخصوص نحوه اجرایی شدن و اولویت بندی این راهکارها بحث و تبادل نظر کنند.


در این نشست که باحضور فعالان اجتماعی اقتصادی همراه بود، عناوینی چون: عدم نگاه کارشناسی در ایجاد سدهای کشور، انتقال مصنوعی آب و کاهش رطوبت زمین و تاثیر نامطلوب بر خاک، تاکید بر چرخه آب و بهره گیری از پساب خانگی و صنعتی، بازگشت به فرهنگ پیشینیان در بهره وری بیشتر از آب، ضرورت تجدید نظر درخصوص جهت گیری های صنعتی استان، انتقال آب و افزایش تبعی الگوی مصرف آب همراه با تحمیل هزینه های سنگین به جامعه، بررسی تبدیل یزد به شهری توریست محور و دانش بنیان بجای افراط در صنعتی شدن و جلوگیری از وابستگی بیشتر استان به آب، مطرح و مورد بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

خبر انلاین

بخش نظردهی بسته شده است..