فضای سبز شهر یزد در جدال با بحران بی‌آبی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بحران بی‌آبی بخش‌های زیادی از شهر یزد از جمله فضای سبز آن را درگیر خود کرده به طوری که می‌توان گفت فضای سبز شهر برای ادامه حیات در جدال با بحران بی‌آبی است. شهر یزد نزدیک به ۷۰۰ هکتار فضای سبز دارد که منابع مورد نیاز برای آبیاری آن از منابع غیرقابل شرب و کنتورهای آب شهری تامین می‌شود. شهرداری از یک طرف موظف به کاهش کنتورها و استفاده از منابع آب خام برای آبیاری فضای سبز است و از طرف دیگر برای توسعه فضای سبز شهر به منابع جدید آبی نیاز دارد که برای تامین آن با چالش مواجه است.

مشکلات نگهداری و توسعه فضای سبز شهر
شهردار یزد با اشاره به این‌که ۳۰ درصد از فضای سبز شهر یزد با کنتورهای آب شهری آبیاری می‌شود، از کمبود آب برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر خبر می‌دهد.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه می‌دهد: شهرداری باید ظرف ۲ تا ۳ سال آینده منابع آبیاری فضای سبز را از آب شهری به منابع آب خام تغییر دهد اما با چالش جدی درباره تامین منابع آبی مواجه است.
وی می‌افزاید: توسعه کشت گونه‌های کم‌آبخواه، نگهداری از باغ‌ها و تبدیل آنها به پارک‌های شهری و اجرای طرح باغ‌شهر از سیاست‌های شهرداری برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر بدون نیاز به منابع آبی جدید است اما در هر صورت بدون ایجاد منابع جدید آب، این کارها ممکن نیست.
این مسئول با اشاره به ایجاد پارک‌های جدید از‌سوی شهرداری از جمله پارک حسن‌آباد، بوستان کسنویه، بوستان طبیعت، پارک کمربند سبز شهر و پارک ۱۵۰ هکتاری دروازه قرآن از افزایش قابل توجه وسعت فضای سبز شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: قطعا برای آبیاری این فضاهای جدید به آب بیشتری نیاز است.
عظیمی‌زاده با تاکید بر این‌که بحران بی‌آبی، فضای سبز شهر را در معرض خشک شدن قرار داده، می‌گوید: باید برای افزایش منابع آبیاری فضای سبز چاره‌ای اندیشید چرا که دبی چاه‌های شهرداری محدود است و توسعه فضای سبز با منابع موجود بسیار دشوار خواهد بود.
شهردار یزد مهم‌ترین راهکار برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر را استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب عنوان می‌کند و می‌افزاید: تخصیص ۳۰ لیتر در ثانیه به شهرداری‌ها هرگز جوابگوی نیاز فضای سبز شهر یزد هم نخواهد بود چرا که این دبی معادل ظرفیت ۷ کنتور شهری در حال بهره‌برداری است.
وی ادامه می‌دهد: برای نگهداری از فضای سبز موجود و توسعه آن حداقل به ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب دیگر نیاز است. به گفته او، در حال حاضر در هر ثانیه ۳۰۰ لیتر برای آبیاری فضای سبز شهر یزد از منابع موجود، برداشت می‌شود که باید ۵۰۰ لیتر در ثانیه باشد.
شهردار یزد درباره اجرای طرح جداسازی آب شرب برای آبیاری فضای سبز شهر نیز می‌گوید: اجرای کامل این طرح در فضای سبز شهر یزد به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در حالی که تاکنون تنها ۲‌میلیارد تومان در این باره هزینه شده است.
وی از کمبود اعتبار برای اجرای این طرح خبر می‌دهد و می‌افزاید: اعتبارات دولتی برای اجرای این طرح باید افزایش یابد حال آنکه در طول این سال‌ها به طور میانگین سالانه ۱۵۰‌میلیون تومان به اجرای طرح جداسازی آب فضای سبز به شهرداری یزد اختصاص یافته است.

نیاز فضای سبز به ۱۴ حلقه چاه جدید
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد درباره منابع موجود برای آبیاری فضای سبز شهر یزد می‌گوید: در حال حاضر ۱۱ حلقه چاه و ۳۱۵ انشعاب شهری، آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهر را تامین می‌کنند.
«محمدصفدرپور» می‌افزاید: به عقیده مشاوران باید ۱۴ حلقه چاه از مدار مصرف خارج و به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد واگذار شود تا منابع لازم برای نگهداری و توسعه فضای سبز شهر تامین شود. وی ادامه می‌دهد: در کنار ایجاد ۲۰۰‌کیلومتر شبکه، ۸ تانکر سازمان نیز آبرسانی سیار به مخازن و فضای سبز شهر را بر عهده دارند و تقریبا چاه‌ها در طول ۲۴ ساعت در حال بهره‌برداری است. این مسئول می‌گوید: به اهمیت خارج کردن انشعابات برای آبیاری فضای سبز واقفیم اما تا زمانی که منابع چاهی برای تامین آب فضای سبز به سازمان واگذار نشود، این کار امکان پذیر نیست.
صفدرپور می‌افزاید: باید توجه کرد که بخش قابل‌توجهی از فضای سبز شهر بدون دریافت انشعابات جدید و با اجرای شبکه از منابع موجود، آبیاری می‌شود و مسئولان شرکت آب منطقه‌ای باید با توجه به این رویکرد شهرداری، بدون قطع شدن انشعابات، مجوز بهره‌برداری از چاه‌های جدید را برای سازمان پارک‌ها صادر کنند.
وی با اشاره به ساخت ۲۵ مخزن آب فضای سبز در نقاط مختلف شهر، می‌گوید: سالانه به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ هکتار به وسعت فضای سبز شهر اضافه می‌شود و قطعا باید منابع جدیدی برای آبیاری این فضاهای جدید به سازمان اختصاص یابد اما مجوز بهره‌برداری از چاه‌های جدید را نداریم.
وی با بیان این‌که ۱۰ سال است که انشعاب جدیدی برای آبیاری فضای سبز شهر خریداری نشده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر نه تنها برای توسعه فضای سبز بلکه برای نگهداری از فضای سبز موجود هم با کمبود منابع آبی مواجه هستیم. مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد با تاکید بر این‌که فضای سبز موجود شهر باخطر خشک شدن مواجه نیست، اضافه می‌کند: کاشت گونه‌های کم‌آبخواه از سیاست‌های سازمان برای کاهش آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز است اما در نهایت باید منابع جدید وارد مدار بهره‌برداری شود.

ممنوعیت حفر چاه در شهر یزد
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بحرانی بودن شرایط دشت یزد- اردکان و فراهم نبودن صدور مجوز حفر چاه‌های جدید می‌گوید: تنها راهکار شهرداری برای در اختیار گرفتن چاه‌های جدید غیرقابل شرب، قطع کردن انشعابات شهری شهرداری است. «سیدمحمد طباطبایی» ادامه می‌دهد: شهرداری باید برای تامین ۱۴ حلقه مورد نیاز، انشعابات شهری را از مدار مصرف خارج کند که به این ترتیب با کاهش تخصیص به شرکت آب و فاضلاب شهری، سهم شهرداری افزایش خواهد یافت. وی می‌افزاید: برای تامین نیاز شهرداری به منابع جدید با قطع شدن انشعابات در مرحله اول، چاه‌های شرکت آب و فاضلاب شهری که غیرقابل شرب است به شهرداری واگذار می‌شود.
این مسئول از فراهم بودن شرایط افزایش دبی استحصالی از چاه‌های واگذار شده به شهرداری در صورت قطع شدن انشعابات شهری شهرداری خبر می‌دهد و می‌افزاید: باید صورت‌جلسه قطع انشعاب شهرداری با امضای مسئولان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به شرکت آب منطقه‌ای تحویل شود.
وی با تاکید بر این‌که به هیچ وجه مجوز حفر چاه‌های جدید در دشت ممنوعه بحرانی یزد- اردکان صادر نخواهد شد، اضافه می‌کند: شهرداری برای افزایش منابع آبی می‌تواند از ظرفیت قطع انشعابات و افزایش برداشت از چاه‌های موجود و همچنین خریداری چاه‌های فعال و دارای پروانه استفاده کند.

مکث
ایجاد تصفیه خانه‌های منطقه‌ای برای تامین آب فضای سبز
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری از تجربه موفق شهرداری مشهد با ایجاد تصفیه‌خانه‌های منطقه‌ای برای تامین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری می  گوید و از فراهم بودن امکان اجرای این طرح در شهر یزد خبر می‌دهد. «محمد صفدرپور» با اشاره به نیاز به اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای ساخت این تصفیه‌خانه‌ها، می‌گوید: برای ساخت این تصفیه خانه‌ها به هزار مترمربع زمین نیاز است و دبی آب استحصالی از آن نیز ۵۰ لیتر در ثانیه است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..