گزارشی از ارائه خدمت کانون‌های روستایی

برای تامین ایمنی و سلامت روستاییان شاید هیچ کس به اندازه خود اهالی نقش آفرین نباشد. مردم یک روستا بیشتر از هر کس دیگر به نیازها و نقاط قوت و ضعف محل زندگی شان آگاهند و می دانند که چگونه می شود بدون آسیب رساندن به فرهنگ و آداب و رسوم بومی، امکانات روستا را فراهم کرد. کمتر کسی از ظرفیت‌های بالای کانون...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد، تعداد کانون های روستایی از مرز یک هزار کانون در سراسر کشور عبور کرده و سهم استان یزد از آن ۳۰ کانون است که هدف از تشکیل این کانون ها، جلب مشارکت جوانان روستایی و بهره‌مندی از استعداد بکر و خلاقیت‌های آنها و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ بشردوستی و نوع دوستی در اقصی نقاط کشور است. 

در کانونهای روستایی جمعیت هلال احمر استان یزد سعی شده تا با اجرای برنامه‌های مختلف رنگین کمانی از کارهای بشردوستانه انجام شود.

هر جوان مهرآبادی، یک امدادگر

مهرآباد از روستاهای شهر مهردشت ابرکوه، یکی از میزبانان کانون روستایی جوانان هلال احمر است. برای رسیدن به این شهر اگر از سمت شیراز وارد ابرکوه در میدان انتهایی شهر بنایی را می بینید که بر فراز کوه خودنمایی می کند. مهردشت آنجاست؛ همان جایی که جواد عشقی، دبیر کانون روستایی در خصوص فعالیت‌های این کانون می گوید:کانون هلال احمر در روستای مهرآباد با اقبال قابل توجه جوانان این روستا و روستاهای هم جوار روبروست.

عشقی در باره فعالیت‌های انجام شده از سوی کانون روستایی مهرآباد می افزاید: بیشتر فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم رویکرد امدادی دارد، به عنوان مثال در فواصل زمانی مختلف دوره‌های تزریقات، وصل سرم، خون‌گیری، پانسمان، آموزش‌های پایه امداد، عمومی نجات، آموزش تکنسین داروخانه را برگزار می‌کنیم و استقبال زیادی هم از سوی اهالی صورت گرفت.

وی یکی دیگر از فعالیت‌های مورد نظر کانون مهرآباد را شناسایی مشکلات این روستا و شهر مهردشت می‌داند و حتی به همین منظور انجمن پشتیبان مهردشت راه اندازی شد. این انجمن با حضور اعضای جوان هلال‌احمر و با حضور شهردار مهردشت تشکیل شد و هدف آن استفاده از اعضای هلال احمر به منظور  بازوان نیکوکار شهر مهردشت و روستای مهرآباد است.

نجات جان‌ها،تغییر نگرش‌ها

یکی از راهبردهای اصلی فدراسیون بین المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر که بزرگترین و جهان شمول‌ترین شبکه‌های داوطلبی بین‌المللی ست، " نجات جان‌ها، تغییر نگرش‌ها" است که مطمئنا برای تحقق این راهبرد؛ بایستی فعالیت‌های مختلفی به صورت مویرگی در جمعیت‌ها صورت گیرد که کانون‌های روستایی یکی از مهمترین مراکز تحقق این راهبرد بین المللی است.

 در جهان امروز داشتن سواد امری پایه ای ولی حیاتی برای زندگی بهتر است و برای اینکه بتوانیم مردم را به رعایت بهداشت، مقابله با آسیب‌های پیش رو و … توصیه کنیم، ابتدا بحث سواد پیش می آّید. این جملت، آغاز صحبت های سمانه علیزاده، دبیر کانون روستایی بنستان شهرستان بهاباد است. 

وی می‌گوید: من به همراه دیگر اعضای جوان هلال احمر در روستای بنستان و همچنین اعضای کانونهای روستایی در روستاهای اطراف، اقدام به شناسایی مردم کم سواد کردیم و پس از آن آموزش آنان را به صورت فردی برعهده گرفتیم. اگرچه راضی کردن افراد مسن روستا برای افزایش سطح سوادشان آسان نبود؛ اما این کار را با کمک خانواده و نزدیکانشان انجام دادیم و اعتقاد داریم که هر فردی را بتوانیم باسواد کنیم انگار جان تازه ای به دنیای آنها بخشیدیم.

دکتر حمید پارساییان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد یکی از حامیان افزایش سطح سواد در سطح استان است که می گوید: طی تفاهمی که با نهضت سوادآموزی داشتیم، مقرر شد هلال احمر استان با کمک شبکه وسیع کانون‌های جوانان و روستایی در بسیاری از روستاهای استان یزد جوانان را در این زمینه بسیج کند. البته بگویم استان یزد جزو پیشروترین استانها در زمینه باسوادی است ولی با این حال تمام تلاش ما این است که دیگر کسی بی سواد نباشد.

زمین میراث آیندگان

کهدوئیه، روستایی از توابع بخش نیر شهرستان تفت در استان یزد است و از قضا یکی از سرسبزترین مناطق استان یزد نیز محسوب می شود، امابا توجه به خشکسالی چند سال اخیر با بحران کم آبی روبروست.

فاطمه بیکی، دبیر کانون روستایی کهدوئیه را برعهده دارد. وی یکی از دغدغه های کانون‌های روستایی را  استفاده درست آب کشاورزی عنوان میکند و می افزاید: به همین منظور با راه اندازی کمپین یک قطره آب در هلال احمر ما هم در روستایمان سعی کردیم هم به کشاورزان و کسانی که زراعت داشتند، آگاهی بدهیم. با کمک جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها، کلاس‌های مختلفی را در مسجد برگزار کردیم و با کمک ادارات مردم روستا با این مقوله آشنا کردیم.

بیکی یکی از مشکلات روستا را بحث جمع آوری زباله ها بینا می کند و ادامه می دهد: بسیاری از مردم روستا با این مشکل مواجه بودند که ما نقش تسهیلگر و رابط را ایفا کردیم و با مطرح کردن خواسته مردم به مسئولان بخش توانستیم این مشکل را هم حل کنیم. 

اما فاطمه بیکی در مورد مشکلات مختلفی که  برای جوانان روستا وجود دارد، می گوید: فاصله روستای ما از شهر تفت و در نتیجه امکانات ورزشی زیاد است و در نتیجه اعضا به ویژه بانوان با اینکه به فعالیت‌های ورزشی علاقه زیادی دارند ولی نمی‌توانند به راحتی ورزش کنند. 

دختران آفتاب

یکی از فعالیت‌های حوزه جوانان هلال احمر برگزاری کاروان های نیکوکاری در مناطق کمتر برخوردار کشور است. یکی از کاروان‌های نیکوکاری خوب که در استان یزد و به عنوان یک فعالیت مشترک بین کانونها برگزار شد، کاروان دختران آفتاب بود که به صورت مشترک میان کانون دانشجویی دانشگاه علم و هنر و کانون روستایی در شهرستان خاتم برگزار شد. 

پریسا قربانی، نایب دبیر سابق کانون دانشجویی دانشگاه علم و هنر در این خصوص می گوید: ما با همکاری کانون‌های روستایی شهرستان خاتم توانستیم برنامه‌های مختلفی را در روستای بختیاری برگزار کنیم. راه‌اندازی کتابخانه روستا، برگزاری جشن‌های مختلف، مسابقه نقاشی و … برنامه‌هایی بود که کودکان و نوجوانان روستا از آن استقبال کردند و لبخندی که بر لبانشان آمد و خنده های کودکانه آنها را هیچگاه فراموش نمی کنم.

اقبال روستاییان از کلاس‌های آموزشی

حجت حیدری از دبیران کانون روستایی شهرستان خاتم هم درباره کاروان نیکوکاری می گوید:" بعد از برگزاری کاروان نیکوکاری ما شاهد بودیم که کودکان روستا، حتی نقاشی هایشان هم در مورد هلال احمر و برنامه های آن بود. جوانان هم بسیار علاقه‌مند شده بودند که در دوره های امداد و کمک های اولیه شرکت کنند. همچنین برگزاری برنامه‌های مختلف دیگری  چون سینما روستا، جشن و مسابقات، آموزش کمک‌های اولیه، کلاس‌های هنری و مشاغل خانگی، هدایت تحصیلی، دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، عصر ورزش، ویزیت رایگان اهالی روستا توسط پزشک و دندان‌پزشک هم با کمک کانونه‌ای دانشجویی برگزار شد.

شاید فعالیت کانون های روستایی برای هرفردی کمی نامانوس باشد، اما جوانان هلال احمری استان یزد بدن مزد و پاداش برای اعتلای هرچه بیشتر روستاهاتلاش میکنند و این خدمت صادقانه و بدون چشم داشت آنها ستودنی است.

گزارش: محمد مهدی اقبالی

بخش نظردهی بسته شده است..