گزارشی از بحران کم آبی در استان یزد:

بیلان آب در دشت‌های استان یزد منفی است/کاهش یک سومی کیفیت آب چاه‌های یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بحرانی بودن وضعیت دشت‌های استان با توجه به بیلان منفی آب، اعلام کرد: سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان سالانه نیم متر افت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر شرایطی که ۳۳۰ دشت استان با بیلان منفی آب مواجه هستند، دشت‌های استان هم وضعیت خوبی ندارند و این معضل را تجربه کرده‌اند.
استان دارای ۱۹ دشت است که ۱۴ دشت آن دارای شرایط ممنوعه بحرانی است و ۵ دشت باقیمانده نیز دشت‌های کویری با آب‌های شورند که قابلیت بهره‌برداری نداشته باشند.
تغذیه ناکافی ناشی از خشکسالی‌ها و برداشت‌های بی‌رویه دست به دست هم داده‌اند تا دشت‌های استان هر روز تشنه‌تر شده و توان پاسخگوی به نیازهای مردم را نداشته باشند.

غلبه آب‌های شور بر شیرین
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به بیلان منفی ۲۷۰ میلیون مترمکعبی سالانه آب در دشت‌های استان گفت: از ۱۹ دشت موجود در استان ۱۴ دشت در شرایطی بحرانی ممنوعه به سر می‌برند و آب ۵ دشت باقیمانده نیز به دلیل قرار گرفتن در کویر، شور است.
«حسین غفوری» افزود: افت سطح آب در دشت‌های مختلف استان متفاوت است اما به طور متوسط سالانه شاهد افت نیم متری سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های استان هستیم.
وی ادامه داد: برای مثال افت آب‌های زیرزمینی در دشت چاهک –شهریاری سالانه ۱۱۰ سانتی‌متر، دشت یزد- اردکان سالانه ۸۳ سانتی‌متر و دشت ابرکوه ۶۰ سانتی‌متر و دشت بهادران سالانه ۶۸‌سانتی‌متر است.
این مسئول افزود: این آمار نشان از بحران استان در حوزه آب‌های زیرزمینی دارد که تاثیر آن در کمیت و کیفیت آب برداشتی از چا‌ه‌های استان با توجه به کاهش آبدهی چاه‌ها، مشهود و ملموس است.
وی با اشاره به نشست زمین ناشی از پایین رفتن سطح سفره‌ها، گفت: در اثر افت سطح آب‌های زیرزمینی شاهد غلبه آب‌های شور بر آب‌های شیرین هستیم که کیفیت آب استحصالی را به‌شدت کاهش داده است.
غفوری اضافه کرد: به این ترتیب در بسیاری از دشت‌های استان از جمله اردکان و بهاباد چاهی برای تامین آب شرب مردم باقی نمانده چرا که این شهرها سفره آب شیرینی برای تامین آب شرب ندارند.
وی تاکید کرد: اگر سطح آب‌های زیرزمینی بهادران به همین شکل باقی بماند، تا ۲۵ سال آینده این دشت به کلی خشک خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام کرد: در ۲ سال گذشته میزان آب با کیفیت چاه‌های شهر یزد نیز به یک سوم کاهش یافته است و اگر وضعیت به همین منوال پیش رود، در آینده شهر یزد با مشکل شدید آب مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی نیاز به جابه‌جایی چاه‌های کشاورزی را افزایش داده است حال آن‌که این جابه‌جایی نیز برای مدت محدودی جوابگو است.


این مسئول گفت: استان دارای ۳۶۸۶ حلقه چاه است که ۱۱۰۰ حلقه آن با ۵۰ درصد ظرفیت پروانه در حال بهره‌برداری است که از خالی بودن سفره‌های آب زیرزمینی حکایت دارد.


غفوری از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت معضل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی برکاهش میزان برداشت از سفره‌ها و مدیریت مصرف آب تاکید کرد. وی افزود: کشت محصولات کم آبخواه، اصلاح الگوی کشت، نصب کنتور روی چاه‌های کشاورزی و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، مهم‌ترین راهکارهای پیشنهادی است.


وی با بیان این‌که ۸۸/۵ درصد از آب استان در بخش کشاورزی، ۸/۵ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود، ادامه داد: درصد آب تجدید شونده منابع زیرزمینی در دنیا ۸۷۰ میلیون مترمکعب در سال است.
این مسئول گفت: این در حالی است که برداشت از سفره‌های زیرزمینی استان ۴۰ درصد بیش از ظرفیت تجدیدپذیری است در صورتی که میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی در کشورهای دارای بارندگی مناسب، ۴۰ درصد ظرفیت تجدیدپذیری است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: به این ترتیب ۱۴۰ درصد از حجم آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی استان در حال برداشت است.
وی تاکید کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که تامین آب شرب و صنعت استان در آینده حتما باید از منابع خارج از استان تامین شود چرا که آب‌های زیرزمینی استان کیفیت و کمیت خود را از دست داده‌اند.

ضرورت مطالعه برای برداشت آب‌های ژرف
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد درباره برداشت ازآب‌های فسیلی و تاثیر آن بر سفره‌های زیرزمینی نیز گفت: برداشت آب‌های ژرف یا فسیلی نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
وی افزود: میزان آب‌های ژرف و تاثیر برداشت آنها هنوز به مطالعه نیاز دارد چرا که برخی از این آب‌ها، حقابه چاه‌ها و قنوات دیگری است به طوری که برداشت این آب‌ها، میزان آب استحصالی از قنات‌ها و چاه‌های دیگر را کاهش می‌دهد.
غفوری ادامه داد: در شرایطی که برداشت آّب‌های ژرف بر وضعیت منابع زیرزمینی تاثیر سوء بگذارد، برداشت از این منابع که باید برای آیندگان نیز حفظ شود، خسارت بیشتری به سفره‌های زیرزمینی وارد خواهد کرد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..