مدیر کل دامپزشکی یزد اعلام آمادگی کرد؛

واکسیناسیون دام‌های عشایر در دور افتاده‌ترین مناطق خارج از استان

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: به منظور پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی، اکیپ‌های این اداره کل برای واکسیناسیون دام‌های عشایر در فصل ییلاق به محل استقرار آنها اعزام می‌شوند.

به گزارش یزدی نیوز«علی فاتحی‌نیا» در نشست با رئیس اداره امور عشایری استان به منظور واکسیناسیون دام عشایر در فصل کوچ، افزود: حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی عشایر استان همواره مورد توجه و تاکید این اداره کل قرار داشته و عشایر زیرپوشش خدمات رایگان دامپزشکی قرار دارند.

 
وی اظهار کرد: پیشگیری از رخداد بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در جمعیت دامی وظیفه ذاتی این اداره است.
 
فاتحی‌نیا مراقبت و پایش‌های مستمر بیماری‌های دامی توسط بخش دولتی و نیز اعزام اکیپ‌های متعدد برای واکسیناسیون دام‌های عشایر در تمام فصول سال را از جمله برنامه‌های این اداره کل برشمرد و افزود: قرار است اکیپ‌های مذکور حتی به دورافتاده‌ترین مناطق خارج استان که عشایر حضور دارند نیز اعزام شوند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان یزد تصریح کرد: ایمن سازی بدن دام‌های عشایر که وارد منطقه جدید می‌شوند، در برنامه های کنترلی دامپزشکی قرار دارد تا از بروز بیماری ها، پیشگیریهای لازم صورت گیرد.
 
فاتحی نیا گفت:  کنترل بیماری های دامی در راستای حفظ سرمایه دامی و همچنین حفظ سلامت جامعه است، از این رو واکسیناسیون دام‌های عشایر در تمام فصول به ویژه در زمان کوچ که در خارج از استان بسر می‌برند، لازم و ضروری است.
 
وی خاطر نشان کرد: با این اقدام می توان از ورود بیماری از دیگر مناطق به استان پیشگیری کرد که در این راستا به همراهی و همکاری اداره امور عشایر پیش از پیش نیاز هست.
 
مدیر کل دامپزشکی استان در زمینه کمبود دامپزشک در برخی مناطق نیز افزود: هر زمانی که عشایر به خدمات دامپزشکی نیاز دارند می‌توانند به اداره دامپزشکی محل زندگی خود اطلاع دهند تا هماهنگی لازم جهت رفع مشکل آنها صورت گیرد.
 
فاتحی نیا یادآور شد: البته می‌توان با یکسری از برنامه‌های تشویقی، دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی را جهت ارائه خدمات به عشایر ترغیب کرد تا دغدغه عشایر استان در این زمینه مرتفع شود.
 
«حسن زارع» رئیس اداره امور عشایری استان نیز در این نشست جمعیت عشایر استان  را سه هزار خانوار بیان کرد و گفت: حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد عشایر در شهرستان ابرکوه و مابقی در خاتم زندگی می‌کنند که البته در برخی از فصول سال به استان‌های همجوار کوچ می‌کنند.
 
وی افزود: عشایر استان به پرورش ۱۴۰ هزار راس دام سبک  به غیر از دام سنگین فعالیت می‌کنند و علاوه بر تولید گوشت قرمز،  در تولید صنایع‌ دستی استان نیز نقش بسزایی دارند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: بیشترین فعالیت عشایر در فصل کوچ است که به ییلاق سفر می‌کنند و پرداختن به امور اداری خود را در فصل قشلاق انجام می‌دهند.
 
رئیس اداره امور عشایری استان اظهار کرد: جهت واکسیناسیون دام عشایر در خارج استان به هنگام فصل کوچ با اداره کل دامپزشکی استان، آمادگی لازم را داریم و در این زمینه هماهنگی لازم را انجام و برنامه ریزی‌های لازم انجام می‌شود.
 
وی با گله‌مندی از کمبود دامپزشک در شهرستان خاتم، گفت: اگر کلینیک دامپزشکی در این منطقه فعال شود، بسیاری از مشکلات آنها رفع می شود.
 
زارع اضافه کرد: در کنار واکسیناسیون دام باید آموزش‌های لازم جهت آگاهی و شناخت بیماری‌های دام به عشایر داده شود.
 
 به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، رئیس اداره امور عشایری استان یزد افزود: بیشتر ایل راه‌ها برای تسهیل در تردد عشایر در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان‌های یزد، فارس و کرمان تیغ زنی شده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..