رئیس کل دادگستری استان یزد:

سامانه ثبت اطلاعات املاک در استان یزد راه اندازی می‌شود

رئیس دادگستری استان یزد با بیان اینکه دستگاه قضا یزد تا ثبات نهایی بازار ملک این موضوع را دنبال می‌کند، گفت:سامانه ثبت اطلاعات املاک استان با محوریت دستگاه های مسئول راه اندازی می شود.

به گزارش یزدی نیوز غلامعلی دهشیری، در نشست تخصصی اجرای گام دوم ساماندهی و نظارت بر دلالان حوزه زمین و مسکن با اشاره به ورود دستگاه قضا استان به این حوزه اظهار داشت: در گام اول اجرای این طرح ۲۰ تیم سه نفره با حضور یک قاضی در رأس هر تیم و با مشارکت نیروی انتظامی و بسیج وارد میدان شدند که منجر به پلمپ ۷۶ بنگاه متخلف در سطح شهرستان یزد شد که بازخوردهای بسیار خوبی را در بین مردم، مسئولان و حتی اتحادیه مربوطه داشت.

 
وی با بیان اینکه وظیفه دستگاه قضا ورود به این حوزه‌ها نیست، افزود: حوزه زمین و مسکن از حوزه‌های مهمی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و از مسائلی است که گلایه‌های مردمی بسیاری را به همراه داشته است لذا با درخواست مردم دستگاه قضا استان در حمایت از حقوق عامه و افزایش سرمایه اجتماعی به آن ورود کرد.
 
دهشیری با بیان اینکه هدف از ورود دستگاه قضا به این حوزه یک حرکت تبلیغاتی و نمایشی نیست، افزود: دستگاه قضای استان تا پایان کار که ثبات نسبی در این بازار پای کار است.
 
وی افزود: در این راستا و در گام دوم طرح ساماندهی و نظارت بر دلالان حوزه زمین و مسکن تشکیل دو کمیته تا تثبیت قیمت بازار و مسکن در دستور کار قرار گرفته است.
 
رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد: کمیته‌ای با محوریت اداره صمت و عضویت شهرداری، کانون سردفتران، نماینده معاون عمرانی استاندار، اداره کل ثبت اسناد و املاک با دبیری معاون دادستان در حقوق عامه و با دستور کار طراحی سامانه ثبت اطلاعات املاک با رعایت محرمانگی تشکیل خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: در این سامانه اطلاعاتی شامل ثبت خلاصه معاملات صورت گرفته، اطلاعات بنگاه‌های مجاز، اطلاعات مناطق غیر قابل معامله، اطلاعات کارشناسان رسمی مجاز در امر قیمت گذاری و در نهایت ایجاد دسترسی به سامانه‌های شهرداری بارگذاری می‌شود.
 
دهشیری تأکید کرد: کمیته دوم، بحث قیمت گذاری منطقه‌ای زمین با تعیین سقف و حداکثر قیمت را با محوریت معاون عمرانی استاندار و عضویت اداره کل دارایی، شهرداری، اداره کل مسکن و شهرسازی، کانون کارشناسان رسمی و مرکز قوه قضائیه و اتحادیه املاک و با دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری دنبال خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه دستگاه قضا تنها به موضوع زمین و مسکن اکتفا نخواهد کرد، اظهار داشت: دستگاه قضای استان جهت حفظ حقوق مردم هر جا که نیاز بداند و مردم مطالبه کنند برابر مقررات ورود پیدا می‌کند و در این مسیر حامی دستگاه‌هایی است که دنبال کار مردم و خدمت به آحاد جامعه هستند.
 
دهشیری با اشاره به نقش نظارتی اتحادیه بنگاه‌های املاک افزود: در حال حاضر حدود ۴۰۰ بنگاه املاک بدون مجوز در سطح شهرستان یزد فعالیت دارند که ساماندهی این موضوع نیازمند ورود، برخورد و نظارت بیشتر پلیس اماکن و به ویژه اتحادیه مورد نظر است.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه رسالت اصلی بنگاه‌های املاک، واسطه‌گری است تصریح کرد: بنگاه‌های املاک نباید به حوزه قیمت گذاری ورود پیدا کنند.
 
وی ابراز داشت: البته دستگاه قضا استان با مشارکت سایر نهادهای مربوطه در این مدت چند کار خوب نظیر تنظیم سند پیش فروش و سند رسمی تعهد بیع را در حوزه زمین و مسکن رقم زده است.
 
دهشیری بر لزوم اجرای این طرح در سایر شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: دادستان شهرستان اردکان نیز با ورود به این حوزه با ۲۳ بنگاه متخلف برخورد و دستور به پلمپ آنها داد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..