مقام کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در یزد:

غفلت از کودکان عامل تضعیف توسعه ملی است

مقام کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در استان یزد با بیان این‌که در شهر دوستدار کودک، نحوه مدیریت و حکمرانی خوب مستلزم تخصیص فرصت به کودکان برای تصمیم‌گیری است گفت: اگر رویکرد شهری‌سازی تغییر نکند، بسیاری از کودکان که در مناطق کم برخوردار شهری، زندگی می‌کنند نادیده گرفته می‌شوند و در نهایت روند توسعه...

به گزارش یزدی نیوزاخیراً پیرو جلسه کمیته ملی هماهنگی شهر دوستدار کودک مورخ سیزدهم خرداد ۱۳۹۹ در وزارت کشور و در چارچوب همکاری‌های مشترک این وزارتخانه با یونیسف، پس از بررسی نتایج ارزیابی شهرهای متقاضی پایلوت شهر دوستدار کودک، یزد به همراه ۱۱ شهر استان‌های دیگر به عنوان شهرهای منتخب برای پایلوت این مهم انتخاب شدند و مرحله پایلوت رسماً پس از امضای تفاهم‌نامه میان شهرداری‌ شهرهای پایلوت و وزارت کشور شروع می‌شود.

 
شـهر دوسـتدار کـودک، شـهر یـا اجتمـاع محلـی اسـت کـه در آن نظرهـا، نیازهـا، اولویت‌هـا و حقـوق کـودک، بخشـی جدایی‌ناپذیـر از سیاسـت‌ها، برنامه‌هـا و تصمیم‌هـای عمومـی باشـد.
 
 چشم انداز ابتکار شهر دوستدار کودک یونیسف این است که «همـه کـودکان و جوانـان بایـد بتواننـد از کودکـی و جوانـی خـود لـذت ببرنـد و از طریـق احقـاق برابـر حقـوق خـود در شـهر و اجتماع محلی شان، توانایی های بالقوه خود را به طور کامل به فعل درآورند.
 
«فاطمه دانش‌یزدی»  با بیان این‌که توجه به حقوق شهروندی مولفه‌های فراوانی دارد که باید بیش از پیش مد نظر مسئولان و مدیریت شهری قرار گیرد، اظهار می‌کند: توجه به حقوق کودکان از جمله ابعاد حقوق شهروندی است که نقش مهمی در توسعه خدمات مختلف ایفا می‌کند.
 
وی با اشاره به اهمیت پایلوت شدن شهر یزد به عنوان شهر دوستدار کودک در کشور،‌افزود:‌ شهر دوستدار کودک، شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار داده و برای توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی از منظر کالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی برای جامعه هدف فعالیت کند.
 
مقام کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در استان یزد با بیان این‌که توجه به ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان از دیگر مسائل حائز اهمیت در حوزه شهر دوستدار کودک است، گفت: توجه به نیاز تمام شهروندان با توجه به اقتضای سنی آنها یکی از ضرورت‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری است.
 
دانش‌یزدی می‌گوید: کودکان و نوجوانان به عنوان شهروندانی کاملا متفاوت، نیاز به رشد و تکامل در یک فضای شهری منطبق بر خصوصیات خود دارند و لازمه این امر، شناخت کامل از تفاوت‌های فضا و معماری برای کودکان و نوجوانان با بزرگسالان است.
 
این مسئول در ادامه با بیان این‌که شناخت کامل تفاوت خدمات برای کودکان مستلزم آگاهی یافتن از درک کودک از فضا، فرم و محیط است، خاطرنشان کرد: در شهر دوستدار کودک، نحوه مدیریت و حکمرانی خوب مستلزم تخصیص فرصت به کودکان برای تصمیم‌گیری است.
 
وی با بیان این‌که رفتارهایی نظیر بازی کردن، صحبت کردن، نشستن و تفریح کردن و تعامل در رفتارهای اجتماعی، گونه‌های مختلفی از عملکردها و نیازهای انسانی‌اند که مفاهیم فضایی و کالبدی خاص خود را طلب می‌کنند، ‌تصریح کرد: این بدان معناست که در فرایند مناسب‌سازی محیط‌های شهری، لازم است فضاهایی خلق شود که ضمن تطابق با نیازهای امروز، واجد عناصر لازم برای تحقق عدالت سنی باشند و به گونه‌ای سامان یابند که با فناوری نوین نیز همخوان باشند.
 
دانش یزدی افزود: امروزه بسیاری از کودکانی که باید آینده سازان جامعه باشند و نقش‌های اجتماعی را برعهده بگیرند، آنقدر درگیر آسیب‌ها و معضلات اجتماعی شده‌اند که جهان را به سمت تدوین و اجرای یک اقدام جدی و عملی در قالب کنوانسیون حقوق کودک با ۲۱ ماده هدایت کرده‌اند.
 
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با بیان این‌که طی چند سال گذشته عباراتی مانند کودک همسری، کودکان کار و خشونت علیه کودکان مدام از طریق رسانه‌های جمعی مخابره می‌شود که کارشناسان و مسئولان حوزه کودکان معتقدند اجرایی نشدن قوانین حقوق کودک و بی‌توجی به وظایف دستگاه‌ها عامل اصلی در پیدایش این پدیده‌ها است،‌گفت: اگر ما رویکردمان را در قبال شهری‌سازی تغییر ندهیم، بسیاری از این کودکان در مناطق کم برخوردار شهری زندگی خواهند کرد، و به دلیل عدم استفاده از توان بالقوه آنها، روند توسعه ملی تضعیف خواهد شد.
 
دانش‌یزدی در پایان گفت: از دیدگاه کنوانسیون حقوق کودک، شهر دوستدار کودک درصدد اجرای تعهد خود برای تحقق بخشیدن به طیف وسیعی از حقوق بشر برای همه کودکان است که در این راستا باید مواردی نظیر«تصمیم گیری در مورد شهر خود»،«شرکت در خانواده، جامعه و زندگی اجتماعی»، «حفاظت از کودکان در برابر خشونت و استثمار»،«شرکت در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی»، «دسترسی به خدمات اساسی مانند آموزش و پرورش، سرپناه و مراقبتهای بهداشتی» و «زندگی در محیط پارک کودک به عنوان یک شهروند» را مد نظر قرار دهد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..