معاون استاندار یزد خبر داد:

مهلت یک ماهه به آب منطقه‌ای برای تعیین تکلیف پساب تصفیه‌خانه یزد

معاون استاندار یزد گفت: یک ماه به آب منطقه ای فرصت می دهیم تا پیشنهاد شهرداری یزد برای در دست گرفتن اختیار دریاچه پساب تصفیه خانه و ارائه برنامه کامل برای آن را بررسی کند.

به گزارش یزدی نیوز محسن صادقیان  در جلسه شورای اسلامی شهرستان یزد با تاکید بر اولویت بهداشت و سلامت مردم افزود: اولویت ما سلامت مردم است و با توجه به مشکلاتی که اکنون به دنبال راکد ماندن پساب تصفیه خانه فاضلاب، معضل بهداشتی برای مردم منطقه ایجاد شده بنابراین شرکت آب و فاضلاب اعلام کند آیا توان این را دارد که منطقه پساب را کنترل کند و سلامت و بهداشت مردم را تضمین کند یا نه و اگر ندارد به بخش خصوصی واگذار کند.

 
صادقیان افزود: گرچه این مجموعه میراث برخی تصمیم گیری‌ها در سال‌های گذشته است و کاش ۱۰ سال پیش این تفکر حاکم بود که برای آب تصفیه شده، برنامه‌ای وجود داشته باشد، اما لازم است اکنون نیز تدابیری برای این مشکل اندیشیده شود.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به بحث انتقال برای محدوده پساب یزد ادامه داد: حذف دریاچه حداقل در یک فاز زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست و از انتقال دریاچه و بحث گردشگری نتیجه نخواهیم گرفت البته پیشنهاد رئیس شورای شهر در حوزه گردشگری، همین مجموعه فعلی است و نه انتقال که لازم است مسئولان سازمان آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای تصمیم جدی بگیرند یا مجموعه را کنترل کنند و تبعاتش را بپذیرید یا به بخش خصوصی واگذار شود تا برای آن برنامه صورت گیرد.
 
معاون امور عمرانی استانداری یزد اظهار داشت: ورودی فاضلاب به این مجموعه حدود ۲۷۶ لیتر بر ثانیه است اما بالغ بر ۳۳۰ لیتر بر ثانیه پساب پیش فروش شده که این امر تعهد ایجاد کرده اما نباید مردم تبعات این تعهد را متحمل شوند.
 
صادقیان تصریح کرد: مجموعه کوثر تنها مجموعه‌ای است که به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و بعد از آن، منابع طبیعی است که ۳۰ لیتر بر ثانیه برای فضای سبز استفاده کرده اما دیگران به تعهدات خود عمل نکرده اند.
 
وی ادامه داد: قراردادهایی که اکنون بسته می‌شود باید کوتاه مدت و کمتر از پنج سال و ۱۰ سال باشد، آب یزد ارزش دارد ما مدافع صنعت و بخش تولید هستیم ولی دوستان در این بخش‌ها باید هزینه آب را پرداخت کنند.
 
صادقیان تصریح کرد: با تمام مشکلات سال‌های گذشته، فرمانداری یزد و دستگاه‌های متولی تلاش کردند تا مجموعه تصفیه خانه فاضلاب تبعات کمتری برای مردم داشته باشد و گرچه امسال مشکلات کمتر بود اما این روند باید همچنان ادامه پیدا کند.
 
وی با تاکید بر برنامه ریزی جامع گفت: دستگاه‌های دولتی هم حق ندارند این مشکلات را به گردن هم بیندازند، دانشگاه علوم پزشکی باید برنامه‌های جامع‌تری داشته باشد و نباید کار موقت انجام شود و وظیفه همه ما است که به عنوان دانشگاه علوم پزشکی و حوزه بهداشت بر این دریاچه و سایر بخش‌ها که تولید آلایندگی دارند به خصوص در مراکز جمعیتی برنامه داشته باشیم.
 
معاون استاندار یزد تصریح کرد: یک ماه به آب منطقه‌ای فرصت می‌دهیم تا پیشنهاد شهرداری یزد برای در دست گرفتن اختیار دریاچه پساب تصفیه خانه و ارائه برنامه کامل برای آن را بررسی کند اما در مجموع با واگذاری تمام بخش‌های دولتی که امکان واگذاری آن به بخش خصوصی است، موافقیم.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..