پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اجرای طرح نماد در یزد

مدیر کل آموزش و پرورش یزد با بیان این‌که یکی از مهمترین مسائل کشور در حال حاضر مسئله آسیب‌های اجتماعی است، گفت: طرح نماد به عنوان یکی از موثرترین، پویاترین و موفق ترین طرح‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان یزد راه‌اندازی شد.

به گزارش یزدی نیوز«عباسعلی دانافر» در مراسم افتتاحیه طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان)، این مهم را یکی از موثرترین، پویاترین و موفق ترین طرح‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و بر ضرورت همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها و نهادها تاکید کرد.

 
وی راهبرد اصلی و محوری آموزش و پرورش در سال‌های اخیر را اجرای سند تحول بنیادین عنوان کرد، افزود: پیش فرض این سند ناکارآمدی نظام آموزشی موجود و عدم توانمندی آن در جامعه پذیر کردن و آماده کردن کودکان و نوجوانان جهت تحولات محیطی و نیازهای امروز و فردای جامعه است.
 
مدیر کل آموزش و پرورش یزد در ادامه با بیان این‌که صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در اجرای بخش‌های عمده سند تحول بنیادین خوش‌بین نیستند،‌ گفت: این سند به دنبال تربیت متوازن دانش‌آموزان در ساحت‌های شش گانه است و یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین تربیت دانش آموزانی خلاق، مشارکت جو، مسئولیت‌پذیر،  باتقوا، خدامحور،  دین مدار، توانمند، اهل مدارا و گفتگو، دارای مهارت‌های هنری، فنی، اجتماعی و شاد و با نشاط است.
 
دانافر تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین فقط بر عهده آموزش پرورش نیست و افزون بر ۴۰ دستگاه در این زمینه باید همکاری کنند.
 
این مسئول با بیان این‌که استان یزد یکی استان‌های پیشرو در زمینه گفتمان سازی و اجرایی کردن سند تحول بنیادین است و نهضتی را تحت عنوان نهضت تبیین سند تحول با حضور تاثیرگذاران حوزه تعلیم و تربیت راه‌اندازی کرده، ادامه داد: در این راستا نیازمند به جلب همکاری و مشارکت حداکثری سایر سازمان ها و نهادها هستیم.
 
دانافر خاطرنشان کرد: مفاهیم سند باید ساده‌سازی شود و به صورت ملموس و عینی درآیند تا نتایج اجرایی شدن آن را همه احساس و درک کنند.
 
وی دو چالش پیشروی اجرایی شدن سند را قابل فهم کردن برای عموم و دیگری مشخص کردن حوزه مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین مسائل کشور در حال حاضر مسئله آسیب های اجتماعی است .
 
مدیرکل آموزش و پرورش یزد در ادامه دو رویکرد مربوط به حوزه پرورشی را تعلیم و تربیت تمام ساحتی، یعنی رشد در تمام ساحت های تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و زیبایی شناختی و هنری و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نام برد و گفت:  بر اساس مطالعات انجام شده  یک درصد دانش‌آموزان کشور دچار آسیب های اجتماعی هستند و حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد دانش آموزان نیازمند حمایت جهت آموزش و ارتقاء مهارت های اجتماعی هستند که در صورت عدم حمایت، وارد رفتارهای پرخطر  شده  و سلامت آنها به خطر می‌افتد.
 
وی افزود: همه دانش آموزان نیاز به مراقبت های پیشگیرانه در برابر آسیب‌های اجتماعی دارند و این موضوع بسیار جدی است که طرح نماد یکی از موثرترین، پویاترین و موفق ترین طرح های شناسایی ، غربالگری و درمان دانش‌آموزان دچار آسیب‌های اجتماعی است.
 
به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش یزد، دانافر همراهی ۱۴ سازمان، دستگاه و نهاد را در اجرای هر چه بهتر این طرح ضروری دانست و خواستار حمایت همه جانبه جهت ایفای نقش مطلوب همه دستگاه‌های اجرایی شد.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..