راهیابی نقال ابرکوهی به مرحله نهایی جشنواره نقشا

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ابرکوه از راه‌یابی «مریم حسینیان» نقال نوجوان ابرکوهی به مرحله نهایی جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» که در تهران برگزار می‌شود، خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«حمیدرضا بصیری» اظهار کرد: به دنبال برگزاری نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا که با حضور شرکت‌کنندگانی از ۷۰ شهر کشورمان برگزار می‌شود، «مریم حسینیان» نقال نوجوان ابرکوهی با اجرای نقل «رستم و اسفندیار» به مرحله نهایی این جشنواره راه یافت.

 
وی خاطرنشان کرد: جشنواره مذکور در بخش‌های نقالی کودک، شاهنامه‌خوانی کودک، شاهنامه‌خوانی بزرگ‌سال بانوان، نقالی بزرگ‌سال بانوان، نقالی بخش نوجوان آقایان، نقالی بخش نوجوان بانوان، شاهنامه‌خوانی بخش نوجوان بانوان، شاهنامه‌خوانی بخش بزرگ‌سال آقایان و نقالی بخش بزرگ‌سال آقایان برگزار شد که طی آن حسینیان در بخش نقالی نوجوان بانوان جواز ورود به مرحله نهایی را کسب کرد.
 
بصیری ابراز کرد: داستان زایش و رویش استعدادهای نوظهور در فرهنگ و هنر ایران‌زمین به لطف پروردگار همیشگی بوده و پیوسته سبزینه فرهنگ و هنر سترگ ایران اسلامی در حال قد برافراشتن است.
 
وی تصریح کرد: شاهنامه به‌عنوان یکی از اسناد هویت ملی و سرشار از مفاهیم عمیق جوانمردی و بزرگ‌منشی نهفته در داستان‌ها و حماسه‌ها است که می‌تواند در راستای توجه به زبان معیار مورد عنایت فرهیختگان و هنرمندان قرار گیرد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: به گواه تاریخ، ابرکوه دیار هنر و ادب با پیشینه‌ای کهن از هنر نقالی، شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی است که می‌تواند ظهور ستاره‌هایی درخشان در میهن عزیزمان را به نظاره بنشیند.
 
بصیری ضمن تقدیر از تلاش‌های چندین ساله سرای نقالی ابرکوه به دلیل فراهم کردن بستر اجرای نقالی، شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی، اضافه کرد: حضور موفقیت‌آمیز هنرمند پرتلاش هنر اصیل نقالی و شاهنامه‌خوانی در اولین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» موجب مباهات جامعه فرهیخته فرهنگ و هنر ابرکوه است.
 
«مریم حسینیان» دانش‌آموز ۱۸ ساله در رشته علوم ادبیات انسانی است که شاهنامه‌خوانی را ابتدا تنها با دیدن فیلم‌های نقل هفت‌خوان رستم فراگرفته، رفته‌رفته جهت فراگیری ادبیات خاص مربوط به شاهنامه در کلاس‌های مختلف ادبی شرکت کرده و تاکنون قریب به ۲۰۰ اجرا در برنامه‌های مختلف شهرستانی، استانی و حتی در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و توانسته است نقل‌های «زال و سیمرغ»، «هفت‌خان رستم»، «رستم و اشکبوس» و «رستم و اسفندیار» را اجرا کند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..