مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد:

خانواده‌ها مطالبات خود را از آموزش و پرورش تغییر دهند

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به اینکه رویکردهای سند تحول بنیادین در تربیت دانش آموزان متفاوت است، گفت: خانواده ها باید متناسب با این رویکردها مطالبات خود را تغییر دهند.

به گزارش یزدی نیوز عباسعلی دانافر در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با محوریت تبیین گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش محور توسعه است و تا زمانی که کارکردهای نظام آموزشی توسعه یافته نباشد، نمی‌توانیم کشور توسعه یافته‌ای داشته باشیم.

 
وی با اشاره به اینکه برنامه راهبردی و اصلی آموزش و پرورش استان یزد، اجرای سند تحول بنیادین است، افزود: این سند به دنبال تربیت دانش آموزانی خلاق، با تقوا، دین مدار و توانمند، اهل مدارا، دارای مهارت فنی و اجتماعی است.
 
دانافر با بیان اینکه یزد ۲۶ سال صدر نشینی در کنکور سراسری را در کارنامه خود دارد، عنوان کرد: یزد در این زمینه سرآمد است و تلاش ما این است که در زمینه اجرای سند تحول بنیادین نیز در کشور سرآمد باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه تدوین سند تحول بنیادین از سال ۸۰ آغاز شد و ۹ سال است که کار اجرای آن آغاز شده است، افزود: موانعی در مسیر اجرای این سند وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بی ثباتی مدیریتی، کمبود منابع نیروی انسانی و در اوج بحران خروج نیروی انسانی و منابع مالی بسیار کم در آموزش و پرورش است.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: یکی از مباحثی که در اجرایی نشدن سند مطرح می‌شود، پیچیدگی مفاهیم و انتزاعی بودن آن است و ما باید با کمک ۴۳ دستگاه اجرایی استان مباحث سند را ملموس و ساده سازی کنیم تا برای همگان قابلیت اجرا داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند سند تحول بنیادین را اجرا کند، عنوان کرد: برای اجرای این سند نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها هستیم.
 
دانافر همچنین با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نیز باید مطالبات خود را از آموزش و پرورش عوض کنند، اظهار داشت: از منظر سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش باید به تربیت انسان‌های کارآفرین بپردازد و تربیت را در ساحت‌های ۶ گانه دنبال کند که زیربنایی‌ترین این ساحت‌ها ساحت اعتقادی اخلاقی و عبادی است.
 
وی به تشریح ساحت‌های ۶ گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و بیان کرد: این سند به ما تکلیف کرده که به تربیت دانش آموزان به عنوان آینده سازان این کشور بپردازیم و خوشبختانه یزد تاکنون در اجرای این سند پیشرو بوده است.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد یادآور شد: در این راستا جشنواره هویت ملی کودکان ایران اسلامی به میزبانی یزد برگزار شد که تأثیر بسیار خوبی در روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش داشت.
 
وی، یکی از رویکردهای این سند را کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از رفتارهای پر خطر در بین دانش آموزان از جمله مصرف دخانیات، اعتیاد، خشونت رفتارهای سو جنسی و کم تحرکی، سو تغذیه و رفتار پرخطر ناشی از تکنولوژی‌های نوظهور برشمرد و افزود: در حال حاضر یک درصد دانش آموزان رفتار پرخطر و ۳۰ درصد آنها نیاز به آموزش دارند.
 
دانافر، یکی از مهمترین رفتارهای پرخطر دانش آموزان را کم تحرکی بدنی دانست و عنوان کرد: این مؤلفه از سایر مؤلفه‌های آسیب‌های اجتماعی خطرناک‌تر است و باید به سمت بسترسازی و فراهم کردن زمینه‌های تحرک دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دختر را فراهم کنیم.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد ادامه داد: رویکرد دیگر سند، اجرای برنامه بوم یا همان برنامه ویژه مدرسه است که در قالب این طرح، تمرکز از برنامه‌های درسی برداشته می‌شود و ۱۰۰ ساعت برنامه طبق هویت بومی و منطقه‌ای برای اجرا در اختیار مدارس گذاشته می‌شود.
 
وی، ارتقا مشارکت‌های مردمی در کشور را نیز یکی از رویکردهای سند تحول بنیادین برشمرد و اظهار داشت: یزد خوشبختانه در این زمینه در کشور سرآمد است به نحوی که طی دو ماه و نیم گذشته، ۲۵ کلنگ زنی فضاهای آموزشی با مشارکت مردم و خیران انجام شد.
 
دانافر همچنین به تشریح رویکردهای مدرسه محوری، شادی و نشاط در مدرسه، عدالت آموزشی و … پرداخت و بیان کرد: عدالت آموزشی یکی از اهداف و اولویت‌های آموزش پرورش استان در سال تحصیلی جدید است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..