برگزاری کارگاه نقالی و پرده‌خوانی در یزد

مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد گفت: کارگاه نقالی و پرده‌خوانی با حضور مرشد شاخص کشوری در یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز«علی جاور» با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری، اظهار کرد: کارگاه آموزش نقالی با عنوان «سیری در پیدایش آیین پرده‌خوانی، تاریخچه و ساختار آن در نقالی» نقش مهمی در تبیین هنر ایرانی اسلامی به نسل جوان ایفا می‌کند.

 
وی با اشاره به اهمیت برگزاری کارگاه نقالی و پرده خوانی در یزد، افزود: این کارگاه با هدف ارتقای توانمندی استعدادهای هنر نقالی و پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی  اسلامی و با حضور مرشد قاسم هاشمی متخلص به (زرین کلاه) از فعالان این عرصه برگزار شد.
 
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد در ادامه با بیان این‌که این کارگاه با ظرفیت محدود برگزار شده است، گفت: به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، کارگاه با رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد.
 
جاوز ضمن دعوت از فعالان حوزه نقالی، پرده‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، تعزیه و علاقه‌مندان برای حضور مستمر در این چنین رویدادهای در دستور کار حوزه هنری یزد، تصریح کرد: مرحله نخست این کارگاه، هشتم خرداد در سالن نارنجستان حوزه هنری یزد با مشارکت مطلوب هنرمندان این عرصه برگزار شده است.
 
جاور با بیان این‌که نقالی ایرانی در حال کمرنگ شدن و فراموشی است، آموزش و تربیت استعدادهای هنری جوان را یکی از راه‌های حفظ و زنده نگه داشتن این شیوه کهن داستان‌سرایی که مروج دلیری، پاکی و جوانمردی در جامعه بود، برشمرد.
 
وی با اشاره به استعدادهای هنری استان گفت: این هنر علاقه‌مندان زیادی در یزد دارد و اگر به موضوع آموزش بیشتر توجه شود، شاهد بروز و ظهور استعدادهای خوبی در این عرصه خواهیم بود.
 
این کارگردان نمایش در ادامه افزود: نقالی در لغت به معنی کار و پیشه‌ای است که فردی بنام «نقال» کالا یا چیزی را از جایی به جای دیگر می برد، اما در اصطلاح به پیشه و هنر کسی گویند که داستان‌ها و واقعه‌های هیجان انگیز و جذابی را که شنیده یا خوانده است برای مردم نقل و بیان می‌کند.
 
 به نقل از حوزه هنری یزد، وی در پایان خاطرنشان کرد: نقالان داستان‌هایی از حماسه‌های قومی، ملی، دینی و واقعه‌های تاریخی، شبه تاریخی و مذهبی را با کلامی سنجیده و آهنگین و بیانی گرم و رسا در میان جمع مردم در فضاهای عمومی یا محافل، نقل و روایت می‌کنند.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..