افزایش ده درصدی کشت پیاز نشایی در ابرکوه

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه: در اردیبهشت ماه جاری در سطح ۲۲۰ هکتار اراضی این شهرستان پیاز محلی به روش نشایی کشت شد.

به گزارش یزدی نیوز:مهدی غیب الهی با اشاره به اینکه این میزان کشت نسبت به پارسال رشدی در حدود ۱۰ درصد داشته، افزود: صرفه‌جویی در مصرف بذر، کاهش مصرف آب و کوتاه شدن زمان کاشت تا برداشت از جمله مزایای این شیوه کشت است.

وی با بیان اینکه در این نوع کشت ۴۰۰ خانوار مشارکت داشته اند افزود: با توجه به خاک مرغوب منطقه «اردی» بخش بهمن، آبدهی، تغذیه کود مغذی، محلول پاشی و استفاده از نظر کارشناسان ترویج، متوسط تولید این محصول در هر هکتار ۸۰ تن است که در برخی از مزارع منطقه به ۱۵۰ تن می‌رسد.
وی با اشاره به برداشت این محصول در اواخر مهر ماه، از ابرکوه به عنوان تولید کننده عمده محصول پیاز استان یزد یاد کرد و گفت:بخش عمده پیاز محلی ابرکوه پس از برداشت در استان یزد مصرف و مقداری هم به بازار استان‌های مجاور عرضه می‌شود.
اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال‌های اخیر کاهش یافته است و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
 
منبع: خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..