رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد:

عمق فاجعه در شاهدیه بسیار بیشتر از خیابان‌کشی است

رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد به دنبال گلایه‌های ناشی از خیابان‌کشی‌ جدید در شاهدیه، با بیان این که عمق فاجعه بسیار بیشتر از خیابان‌کشی است، گفت: باید رویکرد مدیریت شهری در این محدوده تغییر کند و برنامه جامعی برای نجات و حفاظت از موزه معماری گلین ایران تدوین شود.

به گزارش یزدی نیوز«محسن عباسی هرفته» در بازدید از بافت تاریخی شاهدیه به همراه جمعی از مسئولان استان و شهر شاهدیه، با اشاره به نهادینه شدن تفکر تخریب در طول سال گذشته در این شهر، اظهار کرد: متاسفانه وضعیت بافت تاریخی شاهدیه به گونه‌ای است که حفاظت در الگوی توسعه آن موضوعیتی ندارد، هر چند در سال‌های اخیر بارقه‌های کم‌رنگی از آن محسوس است.

 
وی با بیان این که الگوی توسعه شاهدیه باید متناسب با بافت ارزشمند تاریخی آن تغییر جدی کند، گفت: خیابان‌کشی جدید در این بافت تاریخی به تبع طرح مصوب متعلق به سال ،۸۹ بخش کوچکی از فاجعه‌ای چند ۱۰ ساله است.
 
عباسی هرفته با بیان این که عمق فاجعه بسیار بیشتر از خیابان‌کشی جدید است، گفت: باید اتفاقاتی اساسی بیفتد و رویکرد مدیریت شهری در این محدوده تغییر کند، از طرفی باید برنامه جامعی تدوین شود تا مجموعه این بافت بی نظیر در افق ۱۰ ساله با اقدامات حفاظتی، فرهنگ سازی و مدیریت درست به عنوان موزه معماری گلین ایران مورد نجات‌بخشی قرار گیرد.
 
وی افزود: در این بافت نباید به دنبال حفظ تک بنا و بناهای شاخص باشیم بلکه باید تمام بافت تاریخی به طور یکپارچه حفظ شود و در این مسیر باید با تفکر نهادینه شده تخریب در جامعه محلی و برخی مدیران، مقابله و در این رابطه فرهنگ‌سازی شود.
 
رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد به ظرفیت‌های غنی این بافت در جذب گردشگر اشاره کرد و گفت: این بافت تاریخی از نظر معماری و قدمت می‌تواند با بافت تاریخی یزد رقابت کند اما تا زمانی که سازه‌های نامتعارف آجری، سیمانی و فلزی وجود دارد و اقدام درستی در راستای حفظ و مرمت آن انجام نشود، نمی‌توانیم انتظار بازدید گردشگران را از آن داشته باشیم.
 
وی در اولین گام خواستار استقرار نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در این محدوده تاریخی شد و با تاکید بر این که هر نوع خیابان کشی و تخریب بافت تاریخی را مانند زخمی بر پیکر شهر شاهدیه است، عنوان کرد: این زخم ها منجر به عفونت و نابودی بیشتر می‌شود، پس نباید اجازه هیچ نوع تخریب و آسیبی به این بافت داده شود و با فرایند چند ۱۰ ساله تخریب که این شهر ارزشمند هزار ساله را شرحه شرحه کرده است، مبارزه کرد.
 
عباسی هرفته با بیان این که بافت تاریخی شاهدیه تحقق معنای واقعی کیمیاگری است، تصریح کرد: اگر در کیمیاگری، مس را به طلا تبدیل می‌کنند، معمار ابرند آبادی و گردفرامرزب و نصرت آبادی، خاک این مناطق را به شاهکار تمدنی بی‌نظیری تبدیل کرده‌اند و اگر بفهمیم گنجی بی بدیل چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ اقتصادی است، در حفظ آن همت گسترده‌ای انجام می‌دادیم.
 
عضو شورای فنی میراث فرهنگی استان یزد مشکل دوم را مرمت‌های نادرست صورت گرفته در این بافت دانست و خاطرنشان کرد:  در مرحله بعدی باید این مرمت‌ها با آموزش و حضور فعال میراث فرهنگی اصلاح شود.
 
مسئول کمیسون عمران شورای شهر یزد به قدمت بالای این بافت اشاره کرد و گفت: هنوز هم می‌توان این بافت را نجات داد، اگر همت و عزم مدیران و دلسوزان بر این مهم قرار گیرد و مهمترین قدم در این مسیر فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی از این گنج بی بدیل معماری گلین ایران است.
 
اخیراً بافتی تاریخی و منحصر به فرد شهر شاهدیه از توابع استان یزد پس از مدتها کم توجهی به دلیل کمبود اعتبارات، در حال نابودی در قالب برنامه‌های توسعه شهری قرار گرفته که بازتابهای زیادی در رسانه‌ها داشته است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..