خسارت کرونا به واحدهای پرورش طیور استان یزد

مدیر کل دامپزشکی استان یزد گفت: گفت: جوجه‌ریزی حداکثری مرغداران استان در پایان سال ۹۸ با در نظر گرفتن افزایش مسافرت، دید و بازدید و جشن‌های پیش‌رو بود که امسال با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای شهروندان به متضرر شدن مرغداران انجامید.

به گزارش یزدی نیوز«علی فاتحی نیا» در این باره تصریح کرد: شرایط خاص بهداشتی در سطح کشور و لزوم قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با انتشار بیماری کووید ۱۹، سبب تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های اجتماعات و تعطیلی سفرها و مراسمی مثل دید و بازدیدهای نوروزی و حتی مجالس ختم شد و آن پیک مصرف و افزایش تقاضایی که مورد انتظار مرغداران بود، محقق نشد و بعضاً میزان تقاضا از ایام عادی نیز بسیار کمتر شد.

 
وی اظهار کرد: طی این ماجرا خریداران، تولیدات پرورش دهنده را با قیمتهای زیر قیمت تمام شده می‌خریدند و کشتارگاه‌ها و دولت جهت خرید و کشتار طیور که سن پرورش آنها و وزنشان هر روز بیشتر می شد تحت فشار قرار گرفتند که این واقعه حتی سبب توقف و اختلال در روند کشتار طیوری مثل بوقلمون و مرغ‌های ماده تخم گذاری که سن پرورش آنها از حد استاندارد بیشتر شده و طبق قوانین باید حذف می شدند نیز گردید.
 
فاتحی نیا افزود: انتقال تنش به سطوح بالاتر زنجیره تولید مرغ سبب شد کارخانجات جوجه کشی، فعالیت خود را محدود کنند و مقدار زیادی از تخم‌مرغ تولیدی واحدهای مادر که براساس دستورالعمل‌های بهداشتی مجاز به عرضه به عنوان مصرف خانوار در سطح بازار نیستند، در انبارها دپو شود.
 
وی با بیان این نکته که هیچ صنعتی را نمی توان به صورت منفرد و مستقل تصور کرد، گفت: قطعأ مشکلات صنعت طیور و ضرر و زیان سنگین پرورش‌دهندگان به عنوان حلقه‌های یک اقتصاد درهم تنیده به صورت موجی انعکاس یافته و در بسیاری از مشاغل مرتبط نیز تاثیرگذار خواهد بود.
 
مدیر کل دامپزشکی استان یزد در پایان عنوان کرد: خوشبختانه ورود دولت و وزارت جهاد کشاورزی به موضوع و خرید بخشی از تولیدات پرورش دهندگان، کمکی در جهت تنظیم بازار گوشت مرغ و جلوگیری از زیان بیشتر این قشر زحمتکش است.
 
نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، استان یزد با دارا بودن رتبه اول در تولید سرانه گوشت مرغ و رتبه دوم در تولید جوجه یک روزه، بیش از ۵۰ درصد مرغ تولیدی استان را به بازار دیگر استان‌های کشور عرضه می‌کند.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..