مدیرکل آموزش و پرورش استان تاکید کرد:

‌ ضرورت تبدیل شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به گفتمان ملی

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌تواند با کمک رسانه‌ها، حمایت مسئولان و همراهی خانواده‌ها به گفتمان ملی و استانی تبدیل شود.

به گزارش یزدی نیوز "عباسعلی دانافر" مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در جمع خبرنگاران و مدیران خبرگزاری‌ها و پایگا‌ه‌های خبری استان ضمن تبریک و گرامیداشت هفته معلم، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رویکرد جدید تربیتی این نهاد است و تلاش می کند تا دانش آموزان را به عنوان انسان هایی خلاق و برخوردار از مهارت‌های زندگی و آموزشی تربیت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ادامه داد: این ‌سند می‌تواند با کمک رسانه‌ها، حمایت مسئولان و همراهی خانواده‌ها به گفتمان ملی و استانی تبدیل شود.
وی افزود: هدف ما در آموزش و پرورش استان تنها این نیست که دانش آموزان‌مان ‌صدرنشین کنکور باشند، با تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور مدرک بگیرند و سپس در مراحل زندگی دچار چالش شوند ‌بلکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به دنبال تربیت جسمی، عبادی، هنری، زیباشناختی، اقتصادی، فرهنگی و مهارتی دانش آموزان در میدان زندگی هستیم.
دانافر خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند سند تحول را محقق کند و برای تحقق این مهم همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و مهم‌ترین مطالبه‌ ما از مسئولین ارشد استان نیز این است که برای سند تحول، ‌ما را حمایت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به تعطیلی مدارس بر اثر شیوع ویروس کرونا، ‌گفت: از اول اسفندماه تاکنون مدارس تعطیل هستند که این بزرگ‌ترین وقفه آموزشی نوین بوده است اما با تعطیلی مدارس، معلمان استان بلافاصله اقدامات لازم جهت آموزش دانش‌آموزان را از شیوه‌های دیگر آغاز کردند.
وی ادامه داد: در آن زمان هنوز ۲۵ تا ۳٠ درصد محتوای کتاب های درسی باقی مانده بود و معلمان استان دست به کار شدند و پویش‌هایی را راه انداختند که نیمه‌های اسفند تحسین همگان به‌ویژه خانواده‌ها را به دنبال داشت.
دانافر افزود: در این ایام معلمان وقت زیادی گذاشتند و از امکانات خودشان برای آموزش دانش‌آموزان استفاده کردند و ارتباط و همدلی عمیقی بین معلمان و خانواده‌ها برقرار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره سامانه شاد نیز بیان کرد: سامانه شاد تحت مالکیت و نظارت وزارت آموزش و پرورش است و دانش‌آموز در این سامانه فقط می‌تواند با معلمان و همکلاسی‌های خود ارتباط داشته باشد و خانواده‌ها نگرانی‌ای ندارند.
وی ادامه داد: تاکنون ٩٩ درصد مدیران، بیش از ٨٠ درصد معلمان و بالغ بر ۶۰ درصد دانش‌آموزان استان یزد عضو سامانه شاد شده‌اند.
دانفر گفت: برخی از دانش‌آموزان که در مناطق دوردست استان هستند امکان اینکه بتوانند از فضای مجازی و سامانه شاد استفاده کنند را ندارند، حتی آنها نتوانستند از آموزش‌های ‌رسانه ملی استفاده کنند که برای این مناطق هم همکاران ما برنامه داشتند و برخی معلمان درسنامه کاغذی در اختیار این دانش‌آموزان قرار دادند و برخی نیز به صورت حضوری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به آموزش این دانش آموزان پرداختند که شایسته تقدیر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه تا چند روز آینده همه محتوای درسی تمام می‌شود، ‌افزود: امتحانات تا پایه پنجم ابتدایی طبق روال به صورت توصیفی و شفاهی است و امتحانات پایه ششم هم امسال توصیفی است و ملاک و معیار ارزشیابی هم تکالیفی است که معلمان از طریق فضای مجازی به دانش‌آموزان داده بودند.
وی تأکید کرد: در ارتباط با آزمون پایه دوازدهم، کنکور سراسری و سایر پایه‌ها در همین چند روز آینده تصمیم‌گیری خواهد شد و شورای آموزش و پرورش و در نهایت ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا مسئول تصمیم‌گیری در این رابطه است.
دانافر گفت: اگر وضعیت به‌گونه‌ای باشد که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس در سال تحصیلی جدید نیز وجود نداشته باشد، آموزش و پرورش با طرح سامانه شاد پیش‌بینی این مسئله را نیز کرده است و در صورت ادامه وضعیت کنونی، سامانه شاد و آموزش از طریق فضای مجازی در دستورکار ‌قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش ‌استان ضمن تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم، ‌خاطرنشان کرد: ‌روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه و همزمان با سراسر استان شورای آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و مرکز استان برگزار می‌شود و در این نشست از ۷۵ همکار شاخص فرهنگی استان تجلیل خواهد شد.
وی دیدار با "آیت‌الله محمدرضا ناصری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، ‌برقراری ارتباط ویدئوکنفرانس با وزیر آموزش و پرورش و حضور سه نفر از معلمان شاخص استان در این نشست، قدردانی از همکاران فرهنگی به عنوان سفیران فرهنگی و پویش سپاس معلم ‌را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد. دانافر در پایان سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما رسیدگی به دغدغه های همکاران خرید خدمتی است که دلسوزانه تلاش می‌کنند، گفت: متاسفانه از آذرماه سال گذشته حق‌الزحمه معلمان خرید خدمتی پرداخت نشده است و ما هم پیگیر حقوق‌ آنها هستیم و به محض اینکه حقوق این عزیزان را دریافت کنیم، به آن‌ها پرداخت خواهیم کرد.
به گزارش یزدی نیوز در پایان این نشست با اهدای گل به مدیرکل آموزش و پرورش استان از زحمات و تلاش‌های وی و جامعه فرهنگی استان تجلیل شد.
 
★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..